Er jeg virkelig smågal?

Medlem
29. juni 2011
Hei alle sammen

Jeg har lenge vært fascinert av klokker helt siden jeg fikk min første av bestefar i 1985-86, som var en Casio ala MacGuywer. Nå er imidlertidig min interesse 100% rettet mot mekaniske klokker da quartzklokker er det samme som å kjøre en Think når du egentlig elsker lukten av bensin og lyden fra en frenetisk rekkesekser ved 6500 omdr. .

Har nå kommet så langt at jeg skal anskaffe meg en selv og har bestemt meg for å gå for en Omega Speedmaster 3210.50.00 som er en fin inngang til Speedy verdenen.

Imidlertidig mener både min samboer og noen familiemedlemer at jeg må være smågal for å bruke så mye penger på en vanlig klokke. (bare det siste utsagnet gjorde meg meget provosert). Jeg prøver å forklare at dette er et kunstverk som er satt sammen av utrolig mange deler og fungerer på mange måter som en komplisert maskin. Men ingen forstår og jeg står på mange måter alene i verden her.

Så er jeg virkelig gal eller er de gal eller er det noen moralsk støtte å hente noen steder her? :) :-|

Dette er vel det mange her inne vil klassifisere som en entry-level klokke... De fleste av oss her inne har brukt adskillig mer enn denslags summer på klokker. Så dersom du søker støtte er du riktig så normal sammenlignet med oss i din samboers øyne!

Velkommen hit til asylet!

Her vil du kunne føle deg hjemme, i trygge omgivelser!

En speedmaster er et fantastisk ur! En svært god start. ;)

Hei alle sammen
Imidlertidig mener både min samboer og noen familiemedlemer at jeg må være smågal for å bruke så mye penger på en vanlig klokke. (bare det siste utsagnet gjorde meg meget provosert).

Hvis man bedømmer kjøpet basert på å vise tid, er det jo hinsides all fornuft. Tid og dato kan du bruke mobilen til :D Er det for å føle seg vel, dyrke en lidenskap, sette pris på urverk, så er det forståelig. Det er en mulighet til å vise hvem man er og at man er suksessfull. For å overbevise din bedre halvdel må hun greie å forstå det grunnleggende behovet som ligger til grunn... eller bare ha separate bankkontoer :razz:

Her vil du kunne få all den støtte du kan ønske deg!
Å bruke mobilen som klokke er jo som å gå tilbake til lommeuret.
Denne lidenskapen har jo ikke så mye med hvor mye klokka er å gjøre.
Velkommen "hjem" :D

Om du er gal? Sette med øynene til oss andre galinger: NEI! Med din kones eller andres øyne: trolig JA ;) Men her inne er du hjertelig velkommen til å spre galskapen :)

I%20am%20not%20crazy.jpg

Velkommen til galskapen!
Det er nok mange her inne som har det slikt som deg, meg selv inkludert. Er selv sammen med en ekte sunnmøring som syntes det er galskap å bruke så mye penger på en klokke, og blir ikke roligere når man snakker om å kjøpe flere. Noen forstår galskapen våres og andre gjør det ikke.

Det var godt å høre folkens!

Dette var kjekt å høre. Føler meg hjemme allerede! Skal fortelle mer når jeg har handlet og legge til en unboxing! Klokken kjøpes rett og slett av ren lidenskap for mekanikk og ur generelt. Har allerede bestemt meg for neste ur i samlingen som blir en fra Chopard Mille Miglia serien. Men det blir nok en stund til. Let the crazy come in! :)

Hehe, du tror du har bestemt deg for neste ur allerede ja... Vi får se :D.

Speedyen er en flott klokke og dette blir bra :). Og smågal? Ja jøss... men entusiasme, pasjon, følelser og glede er logisk sett ikke fornuftig.

Heisan, synes du høres helt normal ut i mine ører. Du er på ingen måte gal, du har kun hatt en liten (men viktig) "oppvåkning" og endelig forstått at et billig quartz-verk (som riktinok går bedre og riktigere) er en kjedelig liten dings med batteri som ikke kan måle seg med finessene, detaljene, finishen og håndverket som et mekanisk ur kan vise til. Det er rett og slett noe "godt" over følelsen og tyngden i et mekansik ur (vel og merke store forskjeller her også) som ikke kan forklares/beskrives for en som ikke har hatt denne oppvåkningen.

Løp og kjøp, en speedy er et flott inngangsur som du garantert aldri vil angre på og velkommen hit hvor du alltid vil få støtte og bli sett på som fullt ut normal :D

Kona har gitt meg opp for lenge siden....;)

PS! vær klar over at når du først har krysset den magiske 10 lappers grensen for et mekanisk urverk vil du aldri bli den samme....og sannsynligheten for at du fort havner med flere (mye) dyrere ur er MEGET stor...:cool:

Da er den i boks! :)

Da var den vakre klokken i boks. Jeg tok steget og handlet! Det føltes som den gangen jeg skulle hoppe fra tremetern første gangen.

Urmaker J.Giertsen hos Protid i Bergen tok seg god tid og jeg fikk svært god service. Kan anbefales på det sterkeste.

P.S

En ting som jeg har bemerket man ikke ser på bilder av klokken er hvor sterkt de selvlysende viserne lyser. Til og med i et vanlig belyst rom. Ganske stilig.

Jammen så hør etter da mann, kom med bilder!!! :D:D

Gratulerer med nytt, flott ur. I mine svært subjektive øyne blir det aldri feil med en Omega. Sikler allerede på en Speedmaster etter å klådd litt på EspenBKs nå på onsdag;)

Krangle med dama på onsdag, kjøpe klokke på fredag. Dette hørtes kjent ut.

Jeg har rukket å bli veldig glad i min speedy.

Venter på bilder.

Velkommen forresten.

Kjære klokkevenner!

Bilder kommer i form av en "unboxing". Fikser det morgen. Må bare opprette en konto på photobucket e.l. Prøvde på det igår men her på siden var det ikke bare å legge ved bilder. Måtte ha en url.

Klokken er fantastisk. Vurderte å kjøpe fra urverket.no for 18500 men slo den fra meg. Jeg ville skape et bekjentskap med en urmaker og selv om jeg ga 2000 mer så er det ingenting. Et klokkekjøp mener jeg skal skje mellom to personer og ikke internett. Dermed har en også lagt grunnlaget for et neste kjøp om noen år. Den er en fryd å se på og ikke minst holde mot øret og riste litt på armen og høre mekanikken gjøre sitt med opptrekkingen. Jeg hadde virkelig problemer med å velge mellom måneklokken og denne (ref. 3210.50.00), men må si at sistnevnte på mange måter er videreføringen av tradisjonen og arven til måne-speedien. Kan se på den som lille barnet til orginalen i og med at fargefinishen er lik. Den er svært robust og kronen på 40mm er en perfekt størrelse. Urverket mener jeg er en modifisert Valjoux 7750 som er et svært robust verk fra 1973 utifra diverse litteratur på den. Caliber 1164 erstattet 1154 i 1992 men forskjellene er ikke store og den er også COSC sertifisert.

Så alt i alt, kan anbefales!

Bilder kommer morgen :=)