Er vi en samling av smuglere ?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
14. mai 2012
Sted
Asker
Opplevelsen var at jeg solgte en klokke på prisnivået 40-50 tusen. Kjøperen ville ha en norsk-kjøpt, eller en som var kjøpt ute og med momskvittering. Smuglergods ville han ikke ha. Min var norsk, og salget gikk i orden.
Jeg ville kjøpe min neste klokke, og fant en jeg ville ha og som opplyste om utenlandsk kjøp. Jeg stilte spørsmålet om momskvittering, og fikk tilbake spørsmålet om jeg var fra månen. Det ble påstått at det bare var idioter som momset inn klokkene frivillig.
Spørsmål som kan reises:
1) Er det mange av dere som er enig med denne selgeren ?
2) Er det grunn til å stille disse åpenbare smuglere til skue, og melde dem som BadGuys?

Tar du bryderiet med å svare meg på PM, skal jeg a bryderiet med å lage en statistikk, og offentliggjøre den her.

Ikke misforstå meg når jeg utbryter: Oh no... Another MVA discussion...

Dette er virkelig diskutert ihjel her på tidssonen.

Kortversjonen: Alle er interessert i å handle med sannferdige personer som følger lover og regler. Det er ikke ulovlig å kjøpe en vare som fysisk er i Norge selvom varen ikke har kvittering, eller dokumentasjon på lovlig innførsel.
Man bør som kjøper undersøke så godt man kan at man ikke handler med en kjeltring, og at man ikke kjøper smuglergods eller tyvegods. Men en kvittering på betalt MVA er desverre ikke et godt verktøy i så måte da det ikke følger serienummeret på uret.

Jeg tror nok konsensus her inne er at ting skal gjøres på lovlig vis.

Samtidig så har jeg lest historier om folk som har blitt utskjelt og kalt smuglere fordi de ikke har hatt momskvittering. Dette er direkte ufint! En momskvittering kan veldig lett bli borte og etter noen år vil den være helt ubrukelig fordi blekket har falmet til det uleselige. En momskvittering er tilogmed i utgangspunktet ubrukelig ettersom den ikke spesifiserer at den gjelder den aktuelle klokken.

At moms betales er innførers ansvar og så lenge kjøper kan dokumentere hvor han har kjøpt klokken fra så vil ikke kjøper stilles ansvarlig for momsen. Det er ikke dermed sagt at man skal kjøpe klokker man vet er smuglet inn, men man kan fint handle trygt på bruktmarkedet i Norge uten å være redd for å få momskrav på seg. Og JA man får også forsikret en klokke uten momspapirer.

Så er det selvfølgelig opp til hver enkelt hvor strenge krav de personlig stiller til dette så lenge man ikke setter seg på sin høye hest og kaster dritt til alle som ikke har momskvittering :)

Kjøpt flere klokker av vel respekterte og stødige good guys her inne, som er kjøpt i utlandet en eller annen gang. Aldri spurt etter momskvittering. Noen har blitt solgt videre, fortsatt uten moms kvittering, uten at noen har annklaget meg for å være en kjeltring av den grunn. Har og kjøpt klokker i butikk her hjemme, hvor jeg har kvittering, men som det nevnes av andre her, alt nå etter noen få år ikke er mulig å lese kvitteringen, samt at det på ingen måte bekrefter at det gjelder akkurat den klokken grunnet manglende serie nr.

Om noen hadde beskyldt meg for å være en kjeltring, hadde jeg bedt vedkommende dra et visst sted solen sjelden skinner, og gått videre på min vei. Og hadde de postet meg som "Bad guy" for at jeg ikke ville solgt til dem for et skambud/ikke kunne fremvise kvittering for betalt moms, ja da hadde vi hatt et problem.

Er så inni hampen møkk lei alt dette MVA maset her, (ikke noe stikk til trådsstarter her:D, bare på et helt generelt grunnlag) Og jeg likestiller ikke det å kjøpe en klokke brukt vel vitende om at den opprinnelig er kjøpt i utlandet i sin tid, og ikke vedlegges kvittering for betalt moms, som at jeg kjøper en klokke i utlandet selv og har den i underbuksa på vei gjennom tollen med angst opp etter ørene for at tollerne ikke skal se meg. For det siste er vel smugling, mens det første ikke er det. Kjør gjerne debatt på om "ja men er ikke det like ille da? Om man kjøper noe som noen andre har smuglet inn?" Og joda, helt sikkert, men jeg er herved ferdig med å diskutere moms og klokker ...
(dvs helt frem til neste gang jeg føler for å rante;))

Kort og greit:
1) Nei jeg er IKKE enig med denne selgeren.
2) Nei, dette får hver enkelt vurdere viktigheten av.

Sånn rent kvasifilosofisk kan jeg vel forstå en tankegang som sier at dersom skatte- og avgiftsnivået er umoralsk høyt, er det ikke umoralsk å unndra skatter og avgifter. Men jeg forstår ikke at man ikke har vett og moral til å ikke overføre sin unndragelse til tredjepart; jeg forstår ikke at man ikke har vett til å holde kjeft om det i businessammenheng; og jeg forstår ihvertfall ikke folk som går ut på internettfora og skryter av at de bryter loven.

Heldigvis blir de raskt irettesatt her.

Tror noen av dere misforstår trådstarter litt her.

Det som det blir reagert på sånn jeg forstår det er at selger i denne saken sier det bare er idioter som momser inn klokker til landet.

Jeg selv har aldri spurt om mva. kvittering på en brukt klokke pga. at det ikke er mva. på kjøp fra privatperson i Norge.
Har heller ingen problemer med å kjøpe en klokke som ikke har kvittering, verken fra norsk eller utenlands AD.
Når jeg kjøper en klokke i Norge så gjør jeg det lovlig så lenge det er i god tro at den ikke er smuglergods, tyvgods osv.
Som påpekt i svarene over så har du heller ingen spesifikk kvittering på betalt mva. knyttet til en bestemt gjenstand.

Spørsmålet til trådstarter er vel heller om det er den vanlige mening her inne at det er OK å kjøpe en klokke i utlandet og lure seg gjennom grønt i tollen, derav overskriften " er vi en gjeng smulgere " :) Du kan godt føre meg i statistikken som en som ikke synes dette er OK :) Liker også å tro at de som har svart at de er enige med selger har tolket spørsmålet på en annen måte :)

Redigert:
Staten gjør som den vil der.
Og hvis en ny regjering vil innføre 40% moms på såkalt "luksus produkter" inkludert klokker, hva skal det utvikle i ettertid?
Ja, mer og mer smugling... Og mange skal ha "bedre samvittighet" i å smugle der og da enn før i tiden når det var 25%.
Ikke alle føler som sine skattepenger er brukt på en fornuftig måte av staten: Og mer staten bruker våres penger på ufornuftig måte, mer folk mister den nasjonal støtte følelse og mer folk smugler...
Og det er akkurat det som har skjedd i de andre europeisk lander: Det svarte markedet tok over og er blitt et slags "Robin Hood".
Det som er paradoksal i Norge er at landet er rikere enn alle andre og skatter mer enn alle andre på mange varer.
Er det nødvendig for økonomien? Det tror jeg ikke: Norge kunne ha billigere biler, billigere sprit etc...
Uten at økonomien går galt i helle tatt.
Føler alle seg behandlet med rettferdighet der? Nei. I hverfall ikke de fattigst.
Er det så mye smugling av sprit i andre europeiske lander som i Norge? Nei.
Hvorfor? Fordi de har lært om hva "prohibition" tider har skapt: Mafia.
Jeg forsvarrer ikke smugling men jeg spytter ikke på det: Vi må akseptere det siden den har alltid eksistert fordi ikke alle føler som de er riktig behandlet av staten sin.

Jeg er personlig veldig uenig med selgeren du hadde møtt på, jeg mener at om man har råd til en fin klokke har man også råd til moms. Har selv stått i tollen på OSL og tollet inn varer uten å se på det som noe problem overhodet.

Ift momskvittering på klokker har jeg tidligere hevet flere av disse, rett og slett fordi det er helt meningsløst å se på dem. Ingen jeg har fått har noen sinne stått klokkemerke, modell, serienummer el.lign. Ingenting som ikke betyr at det kan være hva pokker som helst nesten som er innført.

Hadde kjøpere av disse når de ble flippet følt det bedre å få med en strengt tatt meningsløs kvittering de kun har mitt ord for at gjelder klokken? Godt mulig. Men vanskelig når papirene lå i søppla og hadde ligget der i noen måneder eller år.

Mener det bør skilles mellom en klokke man har kjøpt på ferietur en eller annen gang. For så å flippe den "down the road". Og det å reise ens ærend for å kjøpe varer for videresalg uten å momse de inn. Da kan vi snakke smugling...

Mener det bør skilles mellom en klokke man har kjøpt på ferietur en eller annen gang. For så å flippe den "down the road". Og det å reise ens ærend for å kjøpe varer for videresalg uten å momse de inn. Da kan vi snakke smugling...

Nope.

Går du på grønt med en vare verdt over 6000kr / samlet verdi over 6000kr er det smugling.

Det er ingen gråsoner.

Bare så det er helt klart; jeg mener åpenbart heller ikke at man har noe krav til å hoste opp momskvitteringen ref. mitt forrige innlegg. Men det betyr ikke at det er OK å smugle uansett hvilken skala man gjør det i.

@ChristianN, når du sier "jeg mener at om man har råd til en fin klokke har man også råd til moms. "
Kan jeg ikke bli helt enig med deg.
Har du spart som f@n for å oppnår klokkedrømmen din og finner du den for 50.000 i utlandet, har du ikke spesielt råd til å gir 13.000 i moms på flyplassen.
Ikke alle ser på 13.000 som bare peanøtter, men mange har ikke store finanser og drømmer om en bestemt klokke for eksempel. Og selvfølgelig til laveste pris mulig.
Å stopper på tollavdeling på Gardemoen er ett valg: Ikke alle tar valget, hver mann har "sine grunner".

Redigert av en moderator:
Har ved flere anledninger trukket meg fra handel når det viser seg at klokken ikke er importert på korrekt måte.
Dersom huset brenner ned og klokken går tapt, er sikkert som banken at forsikringsselskapet ditt går deg i sømmene og finner ut at klokken du ønsker forsikringspenger for ikke er gyldig. Nå er jo dette en worst case, og bare slikt man hører om. Derfor trenger man ikke bry seg om slikt, for det skjer jo aldri meg eller deg, ikke sant..? :confused:

Er heller ikke så glad i de selgere ikke opplyser om dette først som sist når man tar kontakt for å kjøpe klokken de skal selge.

Jævlig bra.

Neste gang jeg får en "moms-kvittering" fra UPS på en av mine vintage-kjøp, der spesifiseringen leses som "watch - used", skal jeg kopiere den opp slik at jeg har en i bakhånd hvis en eller annen løk spør i en kjøpssituasjon. ;)

Så kan kjøper tenke litt over på hvor meningsløst dette kravet var. DU KAN IKKE KNYTTE EI KLOKKE TIL EN MVA-KVITTERING.

Sånn, takk for meg.

Klarer du å spare 50k, klarer du 63k og....

Og da klarer du å spare 250.000 også etter mange år: Ikke sant? Hva med en Tourbillon i sted da?
Det handler ikke om det, det handler om hva er din prioritering og finanser.
Hvis å spare 13.000 betyr absolut ingenting for deg...Greit nok.

Hvorfor er folk med klokker så opptatt av dette? Ingen som spør om kvittering på moms når du selger et smykke, en fiskestang, en flatskjerm eller en sofa for den slags skyld? Dette er også ting som ofte koster over 6tusen, og ofte blir handlet i utlandet? Iphone? Ipad, pc, Mac osv....

Dersom huset brenner ned og klokken går tapt, er sikkert som banken at forsikringsselskapet ditt går deg i sømmene og finner ut at klokken du ønsker forsikringspenger for ikke er gyldig.

@s2bu
Dette er feil og akkurat den type feilinformasjon som skremmer noen folk bort fra bruktmarkedet.
Jeg har snakket med forsikringsselskap om akkurat dette og så lenge du har takst på klokken er du trygg. MVA-papirer var ikke nødvendig og dette har jeg både skriftlig (på mail) og muntlig. Det kan hende at dette varierer fra forsikringsselskap til forsikringsselskap og det lønner seg derfor å sjekke med forsikringsselskapet først, men det er faktisk ikke verre enn å bytte forsikringsselskap dersom de er vanskelige. Jeg har DnB og der er det ihvertfall 100% sikkert at dersom du har verdigjenstandsforsikring og takst så er du dekket. De sa forøvrig at dersom du selv har smuglet inn klokken og dette kommer frem så anses det som forsikringssvindel, men dersom du har kjøpt i god tro på bruktmarkedet i Norge så er du trygg.

Jeg har også vært med på å ta i bruk innboforsikringen til DnB i forbindelse med en oversvømmelse. Da spurte de ikke etter en eneste kvittering på det som ble ødelagt. Jeg oppga hva tingene var verdt og fikk erstatning.

Redigert av en moderator:
Hvorfor er folk med klokker så opptatt av dette? Ingen som spør om kvittering på moms når du selger et smykke, en fiskestang, en flatskjerm eller en sofa for den slags skyld? Dette er også ting som ofte koster over 6tusen, og ofte blir handlet i utlandet? Iphone? Ipad, pc, Mac osv....

Dobbeltmoral...:rolleyes:

Status
Stengt for ytterligere svar.