Erfaringer med Range Rover eller ML W164 ?

Medlem
29. jan. 2010
Innlegg
844
Hei dere,
Tenkte jeg skulle stille et spørsmål her inne hvor jeg ikke umiddelbart blir møtt av entusiaster, og dermed partiske meninger.

Det er på tide å bytte ut familiebilen, og jeg har nå ramlet ned på to mulige brukte vogner til bruken. 2006 eller nyere Mercedes ML (280 eller 320 Diesel), eller 2005 eller nyere Range Rover (til nød RR Sport, men den er ikke i nærheten av like fet som en Vogue!!).

Spørsmål; noen som ahr erfaringer med noen av disse vognene? Har selv 2003 ML i dag, og har hatt next to nothing å utsette på kvalitet. Det er der jeg er litt usikker når det kommer til Range Rover, men basert kun på "looks" ville RR banket ML any day i mine øyne.

Noen som kan berolige meg eller eventuelt bekrefte mine mistanker om trøbbel med Range Rover?
 
Hei dere,
Tenkte jeg skulle stille et spørsmål her inne hvor jeg ikke umiddelbart blir møtt av entusiaster, og dermed partiske meninger.

Det er på tide å bytte ut familiebilen, og jeg har nå ramlet ned på to mulige brukte vogner til bruken. 2006 eller nyere Mercedes ML (280 eller 320 Diesel), eller 2005 eller nyere Range Rover (til nød RR Sport, men den er ikke i nærheten av like fet som en Vogue!!).

Spørsmål; noen som ahr erfaringer med noen av disse vognene? Har selv 2003 ML i dag, og har hatt next to nothing å utsette på kvalitet. Det er der jeg er litt usikker når det kommer til Range Rover, men basert kun på "looks" ville RR banket ML any day i mine øyne.

Noen som kan berolige meg eller eventuelt bekrefte mine mistanker om trøbbel med Range Rover?

Jeg sitter med de samme fordommene som deg hvertfall...
"Briter og Italienere kan ikke lage elektriske systemer som fungerer over tid"

Mener å ha lest en undersøkelse om pålitelighet der RR kom ganske dårlig ut...
 
Nettopp.
Problemet er bare det at jeg selv er veldig glad i italienere, og har hatt såpass mange av dem at jeg fint kan si at fordommene i mange tilfeller er ubegrunnet. Jeg har derfor veldig lyst til å tro det samme om RR, ettersom de er så latterlig fete! Samtidig er jeg skrekkelig redd for at kommentarene til kompisene kommer til å slå til (typ; "legg av 100k til reparasjoner første året"...).

ML W164 er en veldig fet bil, men jeg synes nok at MB er litt "sterilt" og kanskje litt for tysk for min smak. På den annen side har jeg jo en annen bil som skal dekke moro-behovet, så her bør jeg tenke litt praktisk og fornuftig. Sånn sett ville sikkert en Tuareg være grei, men de er jo så fordømt kjedelige, med mindre man klinker til med V10...
 
Nettopp.
Problemet er bare det at jeg selv er veldig glad i italienere, og har hatt såpass mange av dem at jeg fint kan si at fordommene i mange tilfeller er ubegrunnet. Jeg har derfor veldig lyst til å tro det samme om RR, ettersom de er så latterlig fete! Samtidig er jeg skrekkelig redd for at kommentarene til kompisene kommer til å slå til (typ; "legg av 100k til reparasjoner første året"...).

ML W164 er en veldig fet bil, men jeg synes nok at MB er litt "sterilt" og kanskje litt for tysk for min smak. På den annen side har jeg jo en annen bil som skal dekke moro-behovet, så her bør jeg tenke litt praktisk og fornuftig. Sånn sett ville sikkert en Tuareg være grei, men de er jo så fordømt kjedelige, med mindre man klinker til med V10...

Vel.. Jeg er ikke en stor fan av "børstraktoerer". Uavhengig av om en har hytte på trysil eller ikke. Jeg liker å kjøre bil for å gleden av det å kjøre.. Så da foretrekker jeg lavere biler, men gjerne med 4x4.

Til tross for den holdningen elsker jeg RR Vogue. Det er virkelig en av bilene jeg ønsker å eie en periode... Så ser absolutt argumentene dine.... Problemet er om fordommen om elektronikken stemmer.. Da må du fort sette av 50-100 000 i feilsøking og feilretting........
 
hm. Skumle greier.
Liker "børstraktorer" bedre enn stasjonsvogner, og p.t. har jeg bruk for god plass til barnevogn og det hele. Så fort behovet endrer seg blir det å lete etter en Quattroporte!

Enn så lenge heller jeg mot en RR Vogue. Mangler i så fall både sixpence og oilskin-jakke.
 
Mangler i så fall både sixpence og oilskin-jakke.
Du mangler jo også en nikkers og "hosebånd".. ;) Bruker faktisk skinn-nikkers på jobb :mrgreen:
tofser002.jpg

Prøvekjørte en RR Vogue for noen år siden og det er en nydelig bil. Det som gjorde at jeg ikke kjøpte den var bensinforbruket.. 1,8 liter, tja greit på blandet kjøring men neida det var på langkjøring..:(
 
Jeg har vært der og havnet på Touaregen. Men den skal skiftes etterhvert, og jeg slites selv.

Har hatt den 3 år nå, og vært greit fornøyd... Mercedesen var aldri et alternativ for meg, men det er bare smak og behag. Kjenner flere som har hatt RR, men de har stort sett gått som leasing, og blitt byttet på 3 år/60' km, og da har de vært problemfrie. De jeg kjenner som har hatt RR som har gått over 100' har hatt et sant helvete. Mer på verksted enn I bruk.

Men hva med X5? Den kjører meget godt, og går i ring rundt både RR og ML. Nå får du godt utstyrte 07/08 for under 750'! Ellers er jo nye Cayenne med diesel (I know!) under millionen hvert øyeblikk. Cayennen blir litt for flashy for meg, men er en utrolig bil.
 
Du mangler jo også en nikkers og "hosebånd".. ;) Bruker faktisk skinn-nikkers på jobb :mrgreen:
tofser002.jpg

Prøvekjørte en RR Vogue for noen år siden og det er en nydelig bil. Det som gjorde at jeg ikke kjøpte den var bensinforbruket.. 1,8 liter, tja greit på blandet kjøring men neida det var på langkjøring..:(

Disse bruker ofte mer på på langkjøring, min Touareg ligger på 1,4 I byen, 1,7 på blandet og 2,0 på autobahn...
 
Cayenne er ikke helt min greie - skal det være Porsche bør den være vensentlig lavere, hehe!

X5 er helt kalrt en kandidat, men på bruktmarkedet ligger den fortsatt 100 lapper over hva en tilsynelatende god RR eller ML gjør. Kjører 2003 ML i dag, og er svært fornøyd med kvaliteten på Mercedes, og ikke minst servicen fra BOS.

Vi får se. Etter å ha lest litt rundt på forum er jeg ikke akkurat overbevist om kvaliteten på RR. Dessverre. MLen derimot har visst problemer med luftfjæringen, men kan jo enkelt kjøpes uten, og dermed er det jo ikke noe problem...
 
Cayenne er ikke helt min greie - skal det være Porsche bør den være vensentlig lavere, hehe!

X5 er helt kalrt en kandidat, men på bruktmarkedet ligger den fortsatt 100 lapper over hva en tilsynelatende god RR eller ML gjør. Kjører 2003 ML i dag, og er svært fornøyd med kvaliteten på Mercedes, og ikke minst servicen fra BOS.

Vi får se. Etter å ha lest litt rundt på forum er jeg ikke akkurat overbevist om kvaliteten på RR. Dessverre. MLen derimot har visst problemer med luftfjæringen, men kan jo enkelt kjøpes uten, og dermed er det jo ikke noe problem...

Quatrroporte ja, du er en mann av mitt hjerte!

Men vurderer du den ville jeg ikke tenkt å mye på servicekostnadene ved en RR... Ta det som oppvarming, eller øvelse, om du vil! ;)
 
Hehe, joda, men da hadde jeg handlet kun med hjertet og ikke med hodet. Spørs jo også om kona ville godtatt to Maseratier i husstanden, tror hun har forstått at det er mer entusiastbil enn bruksgjenstand..
 
Hehe, joda, men da hadde jeg handlet kun med hjertet og ikke med hodet. Spørs jo også om kona ville godtatt to Maseratier i husstanden, tror hun har forstått at det er mer entusiastbil enn bruksgjenstand..

Hehe, det er jo eg meget god poeng.

Jeg ville gått for RR Vogue. Årsaken er like enkel og idiotisk som den er naturlig.

Tenk deg om, hvilke type mennesker er det som kjøper ny bil bare ved å kjøpe en nyere årsmodell av den modellen de alt har?
Hint: Bilen de bytter inn er gjerne en Avensis.....
 
Hehe, det er jo eg meget god poeng.

Jeg ville gått for RR Vogue. Årsaken er like enkel og idiotisk som den er naturlig.

Tenk deg om, hvilke type mennesker er det som kjøper ny bil bare ved å kjøpe en nyere årsmodell av den modellen de alt har?
Hint: Bilen de bytter inn er gjerne en Avensis.....

:confused::confused::confused:
 
Har hørt at V6 dieselen på RR før facelift bør unngås da den er ufattelig treg. V6 på den nye modellen har gjort V8 diesel visstnok "overflødig" da den har fått endel mer hk
 
Har hørt at V6 dieselen på RR før facelift bør unngås da den er ufattelig treg. V6 på den nye modellen har gjort V8 diesel visstnok "overflødig" da den har fått endel mer hk

Ja, det var vel DN som kåret RR/RRS med V6 diesel til norges tregeste bil over 1 mill i sin tid:p
 

Mao. stort sett folk uten nevneverdig bilinteresse.

Supert å være fornøyd med en modell, men for meg, som er over gjennomsnittet bilinterresert, handler det om å prøve forskjellige modeller. Er kjedelig å eie samme modellen år ut og år inn...

Derfor ville jeg per default ikke vurdert en ny ML om min nåværende bil hadde vært en ML.
 
Har gått sammen runden som deg nå, etter at familien økte fra 2 til 3. Har tidligere hatt erfaring med Discovery3, og hadde relativt mye trøbbel med den bilen. Mye hassel med feilmeldinger som dukket opp, samt luftfjæring og girkasse problemer. Heldigvis ble alt dekket av garanti - men masse unødvendig styr.

Digger bilene, men hadde ikke tørt å eie en uten fabrikkgaranti:(

Vårt valg falt på en GL denne gangen, ikke så vanlig som ML - og masse plass til kone, barn, barnevogn, pulk, etc etc som - er rett og slett utrolig fornøyd med den bilen
 
GL er konge, men utenfor mitt budsjett dessverre.
OK, takker for innspill i alle tilfelle, nå er det i tenkeboksen. Skal prøve både RR og nyere ML denne uken, så får vi se.