Erfaringer med Range Rover eller ML W164 ?

Hehe, ingenting hadde gledet meg mer enn en Lamborghini LM002. Eventuelt en Rayton Fissore Magnum (gjerne den med motor fra Lancia Volumex eller en Alfa V6).
Samtidig ønsker jeg mindt mulig hassel med bruksbilen. Faktisk kan jeg glede meg enda litt ekstra over morobilen om daglig transport er litt kjedelig.

Så frykt ikke! Entusiasmen er i behold!

PS
forøvrig imponert over hukommelsen din; alle dine fakta er korrekte - til og med den om Aker sykehus og Alfasud.
 
Ursa Major.
Bilen du nå skal kjøpe skal dele garasje med en Maserati Merak SS.
Fra en annen post vet jeg at du ble hentet på Aker i en Alfasud.
Du har vokst opp med Alfaer og Maseratier.
Det forplikter.

Du kan ikke bare gå hen å kjøpe deg en gubbemercedes. Hvordan skal det gå med våre automotive omgivelser dersom ekte entusiaster faller hen til middelmådighet? Nei, nei, nei - dersom du er som finansfolk og trenger kjøretøy på over 3 tonn for å frakte ditt legeme til jobb, gå heller for denne:

Hehe, LM002 er helt klart veien å gå! :D
 
Hei Ursa!

Jeg er på min andre RR og kan informere deg litt:) Kjøpte først en RR fra tyskland i 2004, med TD6 motoren fra BMW. Den hadde vel 177 hk, noe som kan høres lite ut, MEN den hadde et formidabelt godt dreiemoment. Kjørte bilen fra 21000km til 210000, uten NOEN feil bortsett fra vanlige slitedeler som bremseklosser og skiver. Motoren har selvfølgelig registerkjede istedet for rem, noe som er et stort pluss. Forresten, motoren til takluka tok kvelden, noe jeg mistenker var fruens feil da hun tvang den opp om vinteren med is på taket. Kjørte mye både i jobb og privat, med unger og bikkje. Pr dags dato mener jeg fortsatt dette er noe av det tryggeste og mest komfy man kan kjøre. Og INGEN biler bortsett fra GWagen er i samme klasse. Glem M klasse og Q7, de er ikke i nærheten. Selv kjøpte jeg en GLK 420CDI etter RR, og den falt helt igjennom. Det værste var at man kunne ta tak i midtkonsollen og flytte den 10cm frem og tilbake... Ikke ga den meg noe som helst godfølelse når nybilfeelingen ga seg. Servicene var like dyre som på RR, og jeg hadde litt tull med den, bla med parameterstyringen, dyre dyseskift, og nødmodus grunnet en tuning fra Kleeman. Solgte GLK'en (med et vannvittig tap!) og kjørte Lexus LX i to år uten noen som helst feil, selvfølgelig... Fantastisk bil, men det er tross alt en Toyota ;) Skulle jeg kjøpt èn bil og hatt den resten av livet hadde jeg ikke vært i tvil... Siden jeg hadde bensin V8 var den også dyr å kjøre hvis man tenker på slikt. Teller driftskostnadene er denne nærmest uslåelig. Men så har det seg slik at jeg savnet RR veldig, så jeg kjøpte en ny RR Autobiography 2009 modell med diesel (Arden tunet). Har i utgangspunktet lite til overs for diesel, men i "traktorer" som dette er det jo på sin plass. For å være ærlig så synes jeg ikke det er noen enorm forskjell på TD6 motoren og TDV8. Det er klart den går bedre, men dette er ingen sportsbil, og jeg følte aldri jeg manglet kraft i TD6. Forbruket er nesten det samme, litt under litern på langkjøring og litt over på by med TD6, litt under L på lang, og nesten 2 L på by. Har ikke giddet å måle så nøye. Hadde bilen inne hos ARDEN tuning i Tyskland ifjor sommer, så nå går den bedre og bruker litt mindre på langkjøring. Mye penger og lite forskjell, som sagt, dette er ikke en bil du busekjører. Info finnes på Arden.de. Se bort ifra de grusomme kit'ene de leverer. De er flinkest med det mekaniske. De har tidligere restaurert en annen bil jeg hadde, slik jeg kom i kontakt med de. Det INGEN kan slå de på er komfort, og ikke minst fremkommerlighet. TD6 hadde jeg først på 20", så på 18" med ganske grove dekk fra Yokohama. Fikk kjørt den ganske tøft på vei opp på småbruket engang med snø til midten på panseret. Mens vi pakket ut av bilen kom skogeieren på nabotomta etter oss med traktor, bare for å se hvordan bil det var som hadde kjørt opp. Ikke bare har du terrain respons hvor du selv kan velge høyden fra vannvittig høyt til vannvittig lavt, med forskjellige program for underlag, men bilen tilter kabinen i helninger så du ikke skal sitte skjevt... Småporno. Det er i det hele tatt så mye finurligheter i denne bilen at det er helt utrolig. Bilen merker selv at du kjører inn i en forurenset tunnel/by, lukker vinduene automatisk og setter på resirkulasjon på klimaannlegget. Når du kommer ut igjen går vinduer, takluke og AC tilbake i moduset du hadde før du kjørte inn. Den har et trådløst kamera i hanskerommet man kan legge ut i terrenget for bedre oversikt. Video blir overført til skjermen på dashbordet. Tv og egne forsterkere i baksetet med bedre lyd enn jeg har i M&L anlegget hjemme. Ingenting skramler, du er omgitt av håndlaget treverk og lær, ikke "skinnet" BMW, Audi og Mercedes har i sine biler. Hør litt rundt med andre som har hatt konkurentene også, jeg har ikke funnet en som ikke favoriserer RR. Og helt seriøst, i mine øyne er de ikke konkurenter. Som Jeremy Clarckson sa, de nærmeste konkurentene er Rolls Roys og Abrams tanks.

Vet ikke hvor mye du skal bruke på bil, men kan trygt anbefale deg Range Rover. Har ikke hatt noe som helst tull med de. Serviceprisene er som en vanlig bil i premiumklassen, les E klasse og 5 serie. Kjører du til sverige koster det knapt halvparten. Se bort ifra andre som advarer deg med skrekkhistorier, de har sjelden kjørt bilen. Dårlig rykte henger igjen fra forrige modell, den var helsikes dyr å eie. Min far hadde en 4.6 HSE, og den var virkelig svinedyr å eie. Det nye chassiet er en helt annen bil. Gå gjerne for en TD6. Den har vist seg etter mange år å være særdeles bra. Chipper du bilen er det viktig å få chippet girkassen også. Ikke gjør dette i Norge da få vet hva de gjør med denne bilen. Personlig hadde jeg ikke giddet å brukt penger på det igjen. Motorpool har lang servicetid, og er desverre ikke det de engang var. Stenshagen er å anbefale. Ikke minst Sverige...

Kort summert: Så lenge jeg har muligheten kommer jeg til å kjøre RR. Lexusen var også fin, og noe ikke alle andre hadde. Men ingenting i dette segmentet slår Range Roveren. Ingenting. Hadde ikke Gwagen fortsatt rustet rundt frontrutene hadde den vært på 2 plass.

Nok prat, uret er snart ti og fruen har holdt middagen varm siden 6!

Er det noe du lurer på er det bare å rope.

Lykke til! Let us know!
 
Nope, har vært noen dager borte så har ikke fått gjort noe mer. HAr en date med RR Sport på torsdag. Bruker alltid god tid når jeg handler, så tipper selve handelen ikke kommer til å skje før over jul. RR Sport, ML320 eller 280 og Audi Allroad skal sjekkes ut nærmere. Forsåvidt skal jeg også teste ut Porsche Cayenne, selv om den er stygg som juling. Dog er det ikke aktuelt med diesel i en slik. Ja, og kona kommer til å banke meg om jeg drar hjem en Cayenne.

Kommer selvsagt med rapporter om alle kjøreturene, så får vi se hva vi havner på.
 
Ok. I går var jeg så heldig at Motorpool lånte meg en 2010 RR Sport 3.0 med full pupp på utstyrslisten.

Før jeg satte meg inn i denne var jeg overbevist om at dette ikke var "tingen". Vogue var så mye fetere. Men som tidligere beskrevet var Vogue gromt, men den "snakket" ikke til meg.

RR Sport derimot... Jeg likte i utgangspunktet ikke hva den utstråler, men det var fort gemt i det jeg satte meg inn i kabinen. Utrolig mye grommere kjørestilling, bedre instrumentering og interiørdesign enn Vogue etter min smak. Interiøret ser 1000 ganger bedre ut i virkeligheten enn på bilder (ser jo rent billig ut der).

Kjøreopplevelsen (om man kan kalle det det i en 4x4) var helt rå. Utrolig fin og stabil, nesten som å håndtere en mindre sportsvogn.

Motoren var selvsagt grom, men for min del er det jo strengt tatt ikke en 3-liter som er alternativet. Det differerer jo ca 35 hk mot 2,7 så det kan jo være den er en skuffelse (men jeg tror liksom ikke helt det).

Alt i alt var dette en svært positiv opplevelse, og Range Rover Sport seiler opp på toppen av listen over kandidater. Jeg bare håper at en bil i min prisklasse ikke faller igjennom (den jeg lånte er til salgs for rett i underkant av 1,2 mill).

Allroad og ML må fortsatt prøvekjøres (og jeg vurderer også en liten runde i Cayenne, selv om den er stygg som juling). Så får vi se om noen av dem klarer å utforedre Range Rover Sport.

To be continued.
 
Ok. I går var jeg så heldig at Motorpool lånte meg en 2010 RR Sport 3.0 med full pupp på utstyrslisten.

Før jeg satte meg inn i denne var jeg overbevist om at dette ikke var "tingen". Vogue var så mye fetere. Men som tidligere beskrevet var Vogue gromt, men den "snakket" ikke til meg.

RR Sport derimot... Jeg likte i utgangspunktet ikke hva den utstråler, men det var fort gemt i det jeg satte meg inn i kabinen. Utrolig mye grommere kjørestilling, bedre instrumentering og interiørdesign enn Vogue etter min smak. Interiøret ser 1000 ganger bedre ut i virkeligheten enn på bilder (ser jo rent billig ut der).

Kjøreopplevelsen (om man kan kalle det det i en 4x4) var helt rå. Utrolig fin og stabil, nesten som å håndtere en mindre sportsvogn.

Motoren var selvsagt grom, men for min del er det jo strengt tatt ikke en 3-liter som er alternativet. Det differerer jo ca 35 hk mot 2,7 så det kan jo være den er en skuffelse (men jeg tror liksom ikke helt det).

Alt i alt var dette en svært positiv opplevelse, og Range Rover Sport seiler opp på toppen av listen over kandidater. Jeg bare håper at en bil i min prisklasse ikke faller igjennom (den jeg lånte er til salgs for rett i underkant av 1,2 mill).

Allroad og ML må fortsatt prøvekjøres (og jeg vurderer også en liten runde i Cayenne, selv om den er stygg som juling). Så får vi se om noen av dem klarer å utforedre Range Rover Sport.

To be continued.

Hehe, liker det!

Allroad er artige bilder det også. Føles som en stv. når den er lav og kommer fram som en SUV når den er høy =D
 
rousp, Hvorfor må du "quote" alle innleggene du svarer på?

Du er jo den første som svarer og det er aldri tvil om hva du svarer på.

Eller er det bare for å kompensere at du som bergenser ikke kan snakke med høytaleren på fullt?
:D
 
rousp, Hvorfor må du "quote" alle innleggene du svarer på?

Du er jo den første som svarer og det er aldri tvil om hva du svarer på.

Eller er det bare for å kompensere at du som bergenser ikke kan snakke med høytaleren på fullt?
:D

Som Bergenser føler jeg det merkelig å ikke høre min egen stemme jalle i veggene så snart jeg begynner å formulere en setning, så da må jeg quote for å kompansere. :D

Er vel heller i forståelse for andre som har like langt korttidsminne som meg... Om denne posten nå kommer på neste side hadde jeg mistet tråden i samtalen om jeg hadde lest den... :p

Eller om Jayeff nå er en morgenfugl og kommer med en siddiskommentar mellom min og din post. Så er det så mye lettere for neste man å følge vår lille samtale. :p

En ting er sikkert, all mulighet til å misforstå hva jeg svarer på forsvinner ved å quote :cool: Som et kompromiss kan jeg forsøke å bli flinkere å klippe ned de quotene jeg svarer på slik at du slipper å scrolle så langt. ;)
 
Hei
har RR Vouge selv, og er veldig lite fornøyd.
har hatt mange elektriske problemer på en såpass ny bil og har kostet på denne bilen mye mer enn det som skulle vært nødvendig på en bil i denne klassen.
garantier har dekket det meste, men ikke moro å kjøre på verksted flere ganger i året utenom servicer, så vil ihvertfall ikke anbefale RR.

Voffiga
 
Hehehe, jeg elsker det!
Motoren er bra, bilen er deilig, egentlig er alt er supert. Jeg liker den ikke!

Bil handler om følelse og du vet helt tydelig hvor dine er. Du klarer bare ikke å sette fingeren på det. (det er jo da heller ikke poenget at du skal klare...)

Lykke til med neste testkjøring! :cool:

Hehe, det er akkurat slik Jeremy Clarkson har skaffet seg millionlønn :D
 
Har eiet en RR Vouge V8 i 07/08 og det var ett gledelig forhold. Bilen fungerte utmerket, men det viktigste hvilken utrolig rå bil, med egenidentitet og personlighet. Nå er det jo slik at vi nordmenn velger likt som naboen selv om vi liker å fremstille oss selv som innovative, men hva står det i de fleste oppkjørsler, Mercedes ML, BMW X5, Audi Q7/Q5 osv. Vel og bra det, men personlighet og særpreg har det ikke.
 
Hvis du skal være rasjonell, og samtidig få viljen din;

X5 ligger ca. 100k over dine andre ønsker brukt.
Noen her mener at du kan beregne service og verksted kostnader på ca 100k første året. la oss leke med tanken om at du bruker 100k i løpet av to år, for å være litt snille.

Sannsynligheten for at X5 vil holde seg bedre i pris er høy. Spesielt om du velger "rett" farge, og er bevisst på utstyret bilen din bør ha.

Forhør deg med f.eks Bavaria Oslo på facebook, og se hva de mener om hva som er nødvendig og ikke på en brukt X5. Og avtal en prøvekjøring.


Hvis du i tillegg til dette følger med på bilnorge.no vedr lanseringer av facelifter og nye modeller, så kan du selge X5`en før den får nytt kaross og dermed tape minst mulig, og forsvare den dyrere kostprisen.

Hvertfall det jeg ville gjort. Få ting slår M-sport rattet mellom hendene;)
 
Har faktisk bestemt meg for å beholde min ML en stund til og heller putte MASSE mer penger i Maseratien. Det som skulle være en hellakkering har utviklet seg til å bli en fullblods restaurering, hvor hele interiøret nå er totalrestaurert, og bilen er tatt ned til metallet. Strengt tatt er jeg svært glad over beslutningen, for det er vesentlig med konge å kjøre veteran-Maserati fremfor nyere SUV.

Når jeg først skal bytte etterhvert ser det ut som om det kan bli X5 ja, ettersom en kompis er selger hos Bilia BMW og kan gi meg "hyggelige" priser.

Takker for alle innspill!
 
Et uventet, men fornuftig utfall! :D

Post gjerne bilder i en passende tråd når maseratien er ferdig. Har du kanskje en prosjekttråd på en annet forum tar jeg gjerne i mot en link per pm. :cool:
 
Min bror kjøpte seg akkurat en RR Vogue TDV6 2006-modell, krysser fingrene for at han ikke får de store problemene.

Kan godt holde deg oppdatert med hvordan det går, om det er av interesse :)

Bilen er uten tvil meget deilig!