Hei Ursa!
Jeg er på min andre RR og kan informere deg litt
Kjøpte først en RR fra tyskland i 2004, med TD6 motoren fra BMW. Den hadde vel 177 hk, noe som kan høres lite ut, MEN den hadde et formidabelt godt dreiemoment. Kjørte bilen fra 21000km til 210000, uten NOEN feil bortsett fra vanlige slitedeler som bremseklosser og skiver. Motoren har selvfølgelig registerkjede istedet for rem, noe som er et stort pluss. Forresten, motoren til takluka tok kvelden, noe jeg mistenker var fruens feil da hun tvang den opp om vinteren med is på taket. Kjørte mye både i jobb og privat, med unger og bikkje. Pr dags dato mener jeg fortsatt dette er noe av det tryggeste og mest komfy man kan kjøre. Og INGEN biler bortsett fra GWagen er i samme klasse. Glem M klasse og Q7, de er ikke i nærheten. Selv kjøpte jeg en GLK 420CDI etter RR, og den falt helt igjennom. Det værste var at man kunne ta tak i midtkonsollen og flytte den 10cm frem og tilbake... Ikke ga den meg noe som helst godfølelse når nybilfeelingen ga seg. Servicene var like dyre som på RR, og jeg hadde litt tull med den, bla med parameterstyringen, dyre dyseskift, og nødmodus grunnet en tuning fra Kleeman. Solgte GLK'en (med et vannvittig tap!) og kjørte Lexus LX i to år uten noen som helst feil, selvfølgelig... Fantastisk bil, men det er tross alt en Toyota
Skulle jeg kjøpt èn bil og hatt den resten av livet hadde jeg ikke vært i tvil... Siden jeg hadde bensin V8 var den også dyr å kjøre hvis man tenker på slikt. Teller driftskostnadene er denne nærmest uslåelig. Men så har det seg slik at jeg savnet RR veldig, så jeg kjøpte en ny RR Autobiography 2009 modell med diesel (Arden tunet). Har i utgangspunktet lite til overs for diesel, men i "traktorer" som dette er det jo på sin plass. For å være ærlig så synes jeg ikke det er noen enorm forskjell på TD6 motoren og TDV8. Det er klart den går bedre, men dette er ingen sportsbil, og jeg følte aldri jeg manglet kraft i TD6. Forbruket er nesten det samme, litt under litern på langkjøring og litt over på by med TD6, litt under L på lang, og nesten 2 L på by. Har ikke giddet å måle så nøye. Hadde bilen inne hos ARDEN tuning i Tyskland ifjor sommer, så nå går den bedre og bruker litt mindre på langkjøring. Mye penger og lite forskjell, som sagt, dette er ikke en bil du busekjører. Info finnes på Arden.de. Se bort ifra de grusomme kit'ene de leverer. De er flinkest med det mekaniske. De har tidligere restaurert en annen bil jeg hadde, slik jeg kom i kontakt med de. Det INGEN kan slå de på er komfort, og ikke minst fremkommerlighet. TD6 hadde jeg først på 20", så på 18" med ganske grove dekk fra Yokohama. Fikk kjørt den ganske tøft på vei opp på småbruket engang med snø til midten på panseret. Mens vi pakket ut av bilen kom skogeieren på nabotomta etter oss med traktor, bare for å se hvordan bil det var som hadde kjørt opp. Ikke bare har du terrain respons hvor du selv kan velge høyden fra vannvittig høyt til vannvittig lavt, med forskjellige program for underlag, men bilen tilter kabinen i helninger så du ikke skal sitte skjevt... Småporno. Det er i det hele tatt så mye finurligheter i denne bilen at det er helt utrolig. Bilen merker selv at du kjører inn i en forurenset tunnel/by, lukker vinduene automatisk og setter på resirkulasjon på klimaannlegget. Når du kommer ut igjen går vinduer, takluke og AC tilbake i moduset du hadde før du kjørte inn. Den har et trådløst kamera i hanskerommet man kan legge ut i terrenget for bedre oversikt. Video blir overført til skjermen på dashbordet. Tv og egne forsterkere i baksetet med bedre lyd enn jeg har i M&L anlegget hjemme. Ingenting skramler, du er omgitt av håndlaget treverk og lær, ikke "skinnet" BMW, Audi og Mercedes har i sine biler. Hør litt rundt med andre som har hatt konkurentene også, jeg har ikke funnet en som ikke favoriserer RR. Og helt seriøst, i mine øyne er de ikke konkurenter. Som Jeremy Clarckson sa, de nærmeste konkurentene er Rolls Roys og Abrams tanks.
Vet ikke hvor mye du skal bruke på bil, men kan trygt anbefale deg Range Rover. Har ikke hatt noe som helst tull med de. Serviceprisene er som en vanlig bil i premiumklassen, les E klasse og 5 serie. Kjører du til sverige koster det knapt halvparten. Se bort ifra andre som advarer deg med skrekkhistorier, de har sjelden kjørt bilen. Dårlig rykte henger igjen fra forrige modell, den var helsikes dyr å eie. Min far hadde en 4.6 HSE, og den var virkelig svinedyr å eie. Det nye chassiet er en helt annen bil. Gå gjerne for en TD6. Den har vist seg etter mange år å være særdeles bra. Chipper du bilen er det viktig å få chippet girkassen også. Ikke gjør dette i Norge da få vet hva de gjør med denne bilen. Personlig hadde jeg ikke giddet å brukt penger på det igjen. Motorpool har lang servicetid, og er desverre ikke det de engang var. Stenshagen er å anbefale. Ikke minst Sverige...
Kort summert: Så lenge jeg har muligheten kommer jeg til å kjøre RR. Lexusen var også fin, og noe ikke alle andre hadde. Men ingenting i dette segmentet slår Range Roveren. Ingenting. Hadde ikke Gwagen fortsatt rustet rundt frontrutene hadde den vært på 2 plass.
Nok prat, uret er snart ti og fruen har holdt middagen varm siden 6!
Er det noe du lurer på er det bare å rope.
Lykke til! Let us know!