Eterna-Matic 2000

Medlem
10. feb. 2009
Sted
Bergen
Hei
Er det noen her som har peiling på Eterna? Jeg har en 18K gull Eterna-Matic 2000 CENTENAIRE fra ca 1972 (har kjøpskvitteringen fra 1972). Den har dato og er som ny 8) Er det noen som vet forskjellen på Eternamatic 2000 og Eternamatic 3000? Hvor mange juveler er det i verket? Hvilke type verk er det?

Eterna er selskapet som i sin tid startet opp ETA - kjent for sine pålitlige urverk brukt veldig mange klokker.

Mer om historien her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Eterna

(hvor det også er link til hjemmesiden)

Så vidt jeg har skjønt er Eterna-Matic 2000 en forbedring av Eterna-Maticurverket som innførte ballbearings (vet ikke det norske ordet) i urverk. Eterna-Matic 3000 er en videreføring av dette urverket igjen - Tror den største forskjellen er at det er tynnere.

De Eterna-Matic 2000 urverkene jeg har sett, har hatt 21 jewels.

Takk for raskt svar :D Vet du hvilke caliber urverket er? Skal se om jeg får postet noen bilder i morgen; uret ser helt nytt ut :D Har sikkert ikke vært på armen så alt for mange ganger. Det er orginal 18K gull lenke og uret er i 18K, ser svært eksklusivt ut :)

siggen7 skrev:
Takk for raskt svar :D Vet du hvilke caliber urverket er?

Jeg trodde at Eterna-Matic 2000 er et eget urverk (så det er altså navnet på caliberet), men det er mulig jeg har misforstått noe.

Gleder meg til å se bilder. Hva er dimensjonene på uret?

Eterna Matic lagde som skrevet tidl i tråden, grunden for det som senere blev til ETA 2824 og 2892 og ETA er udskildt af Eterna
Hvad der ligger i 2000 tør jeg ikke sige, men i 1000 kan ligge den første rotor med kuglelejer af den størrelse, nemlig Eterna 1249
Herfra er der et utal af forskellige kalibre, via ex 1414U med ny rotor facon, 1424 med quick-set dato (den blir til ETA 2824)
og så frem til Eternas - i mine øjne bedste herre dress ur -Eterna-matic 3000 med kaliber 1466 som kun var 3,6 mm høj

Herfra videre i 1500 serier - og som basis kan man sige 1466 er basis for ETA 2892

Centanaire er en serie hos Eterna til festligholdelse af Eternas 100 års jubilæum i 1956 - hvor den havde maskiner fra den tid naturligvis, og til de senere modeller som kan have det tynde værk som også sad i Eterna 3000 - (det tror jeg dog ikke i 2000 modellen - det er nok noget midt i mellem de mange kaliber numre - sikkert et 4 cifret nummer med U eller UT efter sig inde ved balancen

Lækkert dress ur i guld
Håber ikke mit danske og de mange numre har forvirret

Her en 3000 model:
Eterna-matic3000goldcapsswhitedial.jpg

en two tone centenaire
33bb_1.jpg

en sort
Eternamatic3000blackdial4.jpg

3000 - Med special skive fra den store urbutik Beyer i Zürich
eterna.jpg

og et par tanks
IMG_0727.jpg

som lidt eksempler
vh

Hei og tusen takk for utfyllende svar :D
Jeg har søkt litt på nettet og funnet ut at i Eterna-Matic 2000 sitter det et cal. 1450. Det har kvikk set dato. Ur-kassen er også svært tynn, jeg skal få tatt bilder og mål av uret. Som dress-ur synes jeg det er svært stilig.

siggen7 skrev:
Hei og tusen takk for utfyllende svar :D
Jeg har søkt litt på nettet og funnet ut at i Eterna-Matic 2000 sitter det et cal. 1450. Det har kvikk set dato. Ur-kassen er også svært tynn, jeg skal få tatt bilder og mål av uret. Som dress-ur synes jeg det er svært stilig.
Hmmm det tror jeg ikke på. 1450 (eller Eterna 1450U) er håndoptræk og i dit ur er det en automatik??
Du må ha fat i en der lige kan åbne det tror jeg - meget på nettet kan være forkert desværre
vh

siggen7 skrev:
Jeg har tatt noen bilde av klokken:
Det er et ualmindeligt smukt ur med - øjensynligt original rem. Jeg har svært ved at bedømme tykkelsen, men det er vel ikke så vigtigt hvilke af deres værker der ligge i, det kan vente til det alligevel skal åbnes
Stort tillykke med det
vh

hannover_dk skrev:
siggen7 skrev:
Jeg har tatt noen bilde av klokken:
Det er et ualmindeligt smukt ur med - øjensynligt original rem. Jeg har svært ved at bedømme tykkelsen, men det er vel ikke så vigtigt hvilke af deres værker der ligge i, det kan vente til det alligevel skal åbnes
Stort tillykke med det
vh
Tusen takk for det :D Det er orginalrem og det er stemplet 750 (18K). Jeg tror ikke det har vært brukt mange ganger, da remen fortsatt er "stiv". Det er gøyt å komme over ur som er som nye :D . Jeg blir mer og mer fasinert av merket Eterna, det ser ut som de har laget høy kvalitets-ur.

siggen7 skrev:
Det er orginalrem og det er stemplet 750 (18K). Jeg tror ikke det har vært brukt mange ganger, da remen fortsatt er "stiv". Det er gøyt å komme over ur som er som nye :D . Jeg blir mer og mer fasinert av merket Eterna, det ser ut som de har laget høy kvalitets-ur.
SUper med sådan en rem. og JA de lavede absolut gode ure fra 1955 til 1970 ca (og inden da i en del tilfælde som ex
Med valjoux 23
Eternavaljoux23ca194238mmsteelface.jpg

eller med Valjoux 22
Eterna1936-40Valjoux221-2.jpg

ligesom de under krigen leverede mange ure, og i tiden efter, militær typer
natorem013.jpg

Deres nye serier er skam også fine, men dyre
vh

Veldig flott ur, Siggen. Slike gullur med gullenke har jo vært "ut" en periode, men det skulle ikke forundre meg om pendelen svinger den veien igjen.

Og veldig interessant å lese dine kunnskapsrike innlegg, Hannover. Er alle klokkene du har postet bilde av i denne tråden dine?

Santos-Dumont skrev:
Veldig flott ur, Siggen. Slike gullur med gullenke har jo vært "ut" en periode, men det skulle ikke forundre meg om pendelen svinger den veien igjen.

Og veldig interessant å lese dine kunnskapsrike innlegg, Hannover. Er alle klokkene du har postet bilde av i denne tråden dine?
Ja jeg tror godt dress med ægte 18 K lænker holder helt og kan komme igen

Ja det er mine egne alle, og stadigt i min box i banken sammen med en 150 andre samlet gennem ganske mange år :oops: :)

De kommer alle hjem på skift og får armtid
vh

siggen7 skrev:
Jeg kom over denne siden http://www.schild-eterna.de/index.htm Der står det meste om Eterna :) Urverket i Eterna-Matic 2000 er kaliber 1481
I virkeligheden tror jeg de kan findes med flere forskellige værker - men ja 1481 lyder helt korrekt. Eterna 1000 f.eks findes med mindst 10 forskellige men 1481 er meget sandsynligt for 2000 modellen. Centenaire havde i øvrigt ofte lidt finere ting end de normale, ex 1000 eller 2000 - var deres top line

vh

Fint at det er mange her som sitter på kunnskap om Eterna. Jeg har desverre kun et Eterna ur, dette kan jeg ikke noe særlig om. Men kanskje det er andre her som kan noe om det? Alder? Poster et bilde av den. Genrelt så synes jeg stort sett alt jeg har sett av de eldre kon-tiki modellene er veldig, veldig fine. Men som sagt, noen som vil tippe alder?
IMG_1063.jpg

Eterna var tidligt ude med stor sekundviser, hvor mange stadigt kørte subdial sekund. 1948 er absolut et bud, men den viste i linket (som er fremragende tak siggen7) fra1948 er jo en automatic - med en af Eternas tidlige bumper automater som værk, og den som spørger viser, tror jeg er manuel.

Vi må ha at vide hvad kaliber nummer er - og i mangel af det kan et godt bagside billede af teksten dér, måske bringe os nærmere. Jeg vil sige at de kugle markeringer hvor der ikke er romertal, passer flot med 1948 men de kan også være 1945 eller 1952. Værk kaliber, vil sige os en del mere.

Derudover? Jeg kan tro den har fået skiftet krone under sin lange levetid. Det kan man - hvis jeg har ret - leve med, eller man kan skifte til en lidt mindre krone evt med buet/rund top, som jeg tror den har haft.

Resten ser helt originalt ud, jeg ville absolut ofre nyt glas/acryl på den, og selv give den en let oppudsning med let slibemiddel (inden glas skiftet)

Visse glas kan reddes med det man pudser keramikkomfur med (uha forstås det på norsk?) - lette slibemidler til biler - polywatch special middel - eller - og det bruger jeg ofte fordi jeg har det ved hånden (og munden) tandpasta - det tager lidt længere tid - men det tager de fleste ridser. Dette skal dog nok ha nyt glas, og herregud, 300 kr er det ur jo værd

vh

Hepp! Dere er flinke altså. Veldig hyggelig og få hjelp. Ja, nytt acryl skal den få, jeg har også stusset på krona, men slåg nok til ro med den. Poster noe bilder av verket og baklok. På verket står det "Eterna" og 323 49 09 på baklokket står det 32 10 641

Takk så langt!

Inge

IMG_1108.jpg

IMG_1110.jpg

Ja så passer det som meget godt med 1948. Skal vi bare sige 1942 til 1952 så er den vist dækket ind. Desværre har Eterna ikke lister over værknumre så man kan bestemme dem. Bagsiden burde være nok til den tidsramme jeg har givet, og værket
er Eterna 520SU - håndoptræk med central sekund str 12''', Dm= 26.5mm, H= 4.9mm 15 juveler, 18000 svingninger og det kan gå 42 timer på et fuld optræk samt har Eternas egen stødsikring
Mon det så ikke er forholdsvis lille - noget med f.eks 30 mm uden krone (som jeg set bagfra som godt kan tro er original nok)

Hvis det er tilfældet, så er det jo idag noget man ville kalde unisex eller dame størrelse. Min egen kone går ofte med gamle herreure som kan være 30-32 mm store som f.eks dette som var herreur, men nu er dameur :)
Eternamaticlady32mmonwhitestrap.jpg

vh