Explorer

Medlem
22. april 2012
Innlegg
106
Synest dette er en råtøff klokke.. Diskret men likevell sporty og tøff. Skinn rem eller plast rem så skifter klokka helt karakter. Ser du får en pent brukt for under 20k(noen år gammel) Hva er den største forskjellen på de tidligere (1016!?) og den nye (14270!?) Det må være modellen på 36mm, samt at jeg mener den må ha sort skive. Veit at de kom med saffirglass rundt 1990. Synest klokker må ha det jeg..bruker kun ei klokke som må være med på ALT!!
 
Skal du ha en som er med på alle aktiviteter bør du kjøpe en nyere. Den gamle 1016 er et herlig ur men den har plexiglass som tåler lite juling uten å bli slitt. Den har også en annen skive og tritium som desverre ikke lyser bra i mørket. Gå for en nyere modell med safirglass og luminova så blir du nok fornøyd, jeg foretrekker vintage på godt- og vondt. Lykke til, en Explorer 1 kan aldri bli feil.
Tom
 
Explorer kan gjerne skrives med store bokstaver, en perfekt klokke.
(Overskriften kunne dog gjerne skrives med små bokstaver.;))

Om man bare skal ha en klokke, så er dette en veldig het kandidat. Jeg er utrolig glad i min.
Liker de også best i 36mm.
Bruk gjerne søkefunksjonen så finner du masse hyggelig lesestoff, f.eks:

http://www.tidssonen.no/forum/f15/explorer-det-mest-perfekte-i-rolex-katalogen-11867/

20k er vel nesten umulig for et fint eksemplar, men legger du til 3-5k så burde du komme i mål.
Lykke til.:p
 
Synest dette er en råtøff klokke.. Diskret men likevell sporty og tøff. Skinn rem eller plast rem så skifter klokka helt karakter. Ser du får en pent brukt for under 20k(noen år gammel) Hva er den største forskjellen på de tidligere (1016!?) og den nye (14270!?) Det må være modellen på 36mm, samt at jeg mener den må ha sort skive. Veit at de kom med saffirglass rundt 1990. Synest klokker må ha det jeg..bruker kun ei klokke som må være med på ALT!!

Som sagt tidligere er det mye fint å lese om Explorer I her på sonen om du søker litt.

Er enig at klokken har den supre egenskapen med å kunne kle både lenken sin, skinn, nato og gummi. Har to stk selv, og må si at det er en av de og sub'en min som får definitivt mest armtid. Explorern får leke seg på alt fra pen og dressy struts til mer røffe ting som vintage-looking enkle hodinkee straps og nato. Denne lekenheten og egenskapen gjør den til en stor favoritt.

Min erfaring er også at 1016 er pen og kul, men 14270 er litt mer "driftsvennlig" som det har blitt forklart hvorfor tidligere i tråden. Prismessig må du nok litt opp om du skal ha et strøkent og komplett eksemplar, jeg selger hvertfall ikke en av mine for under 25.000 kr. Det er så få ute på markedet her til lands at noe annet ville vært for snillt :). Dersom du ikke bryr deg om at den er komplett og tar deg bryet med å jakte utenlands, så er 20.000 kr helt mulig (bare husk på at det er 25% moms).

Skal man snakke om forskjellene, så er det jo skiven, plexi vs safir og verket.

Lykke til! Du vil garantert ikke angre!

rolex-hillary-tenzing-edition-explorer-set-1.jpg

Ikke mine klokker, men likte bilde.
 
Skal du ha en som er med på alle aktiviteter bør du kjøpe en nyere. Den gamle 1016 er et herlig ur men den har plexiglass som tåler lite juling uten å bli slitt. Den har også en annen skive og tritium som desverre ikke lyser bra i mørket. Gå for en nyere modell med safirglass og luminova så blir du nok fornøyd, jeg foretrekker vintage på godt- og vondt. Lykke til, en Explorer 1 kan aldri bli feil.
Tom

Meget begeistret for nyere Exp I jeg også. Tom har du noen tanker om den som toolwatch vs Pelagosen din?
 
Har lest sider om klokker opp og ned siste månedene.. Er litt bekymret for om at jeg blir redd for å bruke enn klokke viss jeg bruker 20k+ på den.. Klokka er jo lett tilgjengelig på handa med tanke på støt og slag++ Bruker klokka heile tida untatt ved dusjing og bading(gammel vane).. Toler enn slik klokka "alt" av bruk??
 
Har lest sider om klokker opp og ned siste månedene.. Er litt bekymret for om at jeg blir redd for å bruke enn klokke viss jeg bruker 20k+ på den.. Klokka er jo lett tilgjengelig på handa med tanke på støt og slag++ Bruker klokka heile tida untatt ved dusjing og bading(gammel vane).. Toler enn slik klokka "alt" av bruk??

For meg er stål Rolex toolwatches (med unntak pyntemodellene Datejust og DayDate). De er vel opprinnelig laget med en intensjon om å serve et formål eksmpelvis dykking, fly mellom forskjellige tidssoner, ekspedisjoner til verdens høyeste fjell, jobbe der det er magnetisme eller lignende. Dermed synes jeg man trygt kan bruke dem daglig, selv om det betyr hakk og riper over tid. De er beatere, det kler dem og gjør dem sjarmerende. En av mine kollegaer kjøpte en submariner på 80/90-tallet eller noe, som han skulle bruke til dykking. Han har brukt den hver dag siden og aldri hatt den på service. Safirglasset har fått seg en skikkelig sprekk (tåler nok ikke vann nå), den tidligere sorte bezelen har omtent samme farge som klokken og lenken er god og ripete. Klokken er unik, har masse sjarm. Til tross for alle skavankene hadde jeg vært villig til å betale mer enn han gav for den i sin tid om han skulle selge den. Ville nok byttet glass og fått verket servet, men den skulle aldri vært polert eller fått ny bezel-insert! Da har jeg fått tatt bilder, mulig jeg overdrev litt :), men her er det en sliten sjarmerende stakkar:

cut_28R5455.jpg


_28R5454.jpg


Om du bare er litt bedre vare på uret ditt enn min kollega, så kan du bruke det til alt uten å være redd for det er min mening! Er du ute etter pynteur, så ville jeg kanskje sett på noe annet.
 
Gjer ikkje noke med striper og hakk i klokka..Saffirglasset toler jo også ein heil del. Tenker mest på den 'sårbare' innmaten i klokka, masse små dippedutter som kanskje ikkje liker hamring og banking++.. Ser chrono24 har noen til 17-18k kommer vel moms oppå.. Er det trygt å handle herifra?
 
Gjer ikkje noke med striper og hakk i klokka..Saffirglasset toler jo også ein heil del. Tenker mest på den 'sårbare' innmaten i klokka, masse små dippedutter som kanskje ikkje liker hamring og banking++.. Ser chrono24 har noen til 17-18k kommer vel moms oppå.. Er det trygt å handle herifra?

Jeg har litt forskjellige erfaringer med chrono24.no. Som de sier her inne: "buy the seller, not the watch".

Min erfaring er at hvis de svarer seriøst, kan sende meg bilder av klokken med mitt navn skrevet på en lapp ved siden av og du har googlet dem nok til å finne postive (eller hvertfall ikke negative) feedbaks, så er det greit.

Jeg har opplevd en del at de billigste klokkene er lokkepriser. Løp rumdt hele Roma etter de billigste klokkene jeg kunne finne på chrono24, men fikk alltid svaret: "åhhh, jeg solgt akkurat den klokken, men jeg har denne litt dyrere i stedet....". Jeg ser fortsatt at de billige klokkene ligger ute for salg, så hvorfor ikke ta ned annonsen om klokken er solgt...?

Det jeg er mest skeptisk til er at de stort sett kun godtar banktransfers. Jeg liker best paypal der jeg kan betale med mastercardet mitt og på en måte være dobbelt forsikret om det skulle gå skikkelig galt. Foreløpig har jeg kun kjøpt to klokker hvor begge deler har gått bra. Da har selgeren fremstått som ryddig og pålitelig. Har omgen erfaring med de Kinesiske, men har en rar tanke om at de selger mye "frankenwatches" etc. veldig billig.

En annen erfaring jeg har, som sikkert du blir glad for å høre er at jeg har funnet de samme klokkene billigere på selgerens egen hjemmeside enn på chrono24. God research lønner seg, samt prutting.

Vet også at mange reiser til butikken og handler, etter å ha sett den på chrono24. Bare husk at 25% moms må betales.
 
Jeg har litt forskjellige erfaringer med chrono24.no. Som de sier her inne: "buy the seller, not the watch".

Min erfaring er at hvis de svarer seriøst, kan sende meg bilder av klokken med mitt navn skrevet på en lapp ved siden av og du har googlet dem nok til å finne postive (eller hvertfall ikke negative) feedbaks, så er det greit.

Jeg har opplevd en del at de billigste klokkene er lokkepriser. Løp rumdt hele Roma etter de billigste klokkene jeg kunne finne på chrono24, men fikk alltid svaret: "åhhh, jeg solgt akkurat den klokken, men jeg har denne litt dyrere i stedet....". Jeg ser fortsatt at de billige klokkene ligger ute for salg, så hvorfor ikke ta ned annonsen om klokken er solgt...?

Det jeg er mest skeptisk til er at de stort sett kun godtar banktransfers. Jeg liker best paypal der jeg kan betale med mastercardet mitt og på en måte være dobbelt forsikret om det skulle gå skikkelig galt. Foreløpig har jeg kun kjøpt to klokker hvor begge deler har gått bra. Da har selgeren fremstått som ryddig og pålitelig. Har omgen erfaring med de Kinesiske, men har en rar tanke om at de selger mye "frankenwatches" etc. veldig billig.

En annen erfaring jeg har, som sikkert du blir glad for å høre er at jeg har funnet de samme klokkene billigere på selgerens egen hjemmeside enn på chrono24. God research lønner seg, samt prutting.

Vet også at mange reiser til butikken og handler, etter å ha sett den på chrono24. Bare husk at 25% moms må betales.

Takk for god erfaringsbeskrivelse Myrsnipern! Har du (eller forsåvidt noen andre) tilsvarende tips/erfaringer fra andre markedsplasser enn Chrono24, eks rolexforums?
 
Jeg kjøpte min 1016 av Jacek K på TRF, og har ingenting å utsette på den handelen. Det var såklart litt nervepirrende å overføre kjøpssummen til hans firmakonto, men alt gikk fint og kommunikasjon underveis var bra. Som Myrsnipern sa, "buy the seller" og i midt tilfelle kjøpte jeg av en anerkjent selger så jeg valgte å stole på hans renomme.
 
Takk for god erfaringsbeskrivelse Myrsnipern! Har du (eller forsåvidt noen andre) tilsvarende tips/erfaringer fra andre markedsplasser enn Chrono24, eks rolexforums?

Nei, jeg har ikke kjøpt fra Rolex forumene eller Ebay. Men som det sies under her, man kan ikke bare stole på folk uten videre i denne verden. Gjør god research og gå for trusted sellers med god feedback.

Har handlet med Mogens her på sonen og kan anbefale han. Han skaffer jo det meste. Finnes flere storselgere på internasjonale forum også, og de har jo da gode rykter som gjør at de får mye kunder. Å handle internasjonalt går jo stort sett greit, men bare så praktisk med folk du kan møte face to face og snakke samme språk med.

Fortsatt er tipset å gjøre god research!
 
Det er i allefall en fantastisk flott klokke.. Tror jeg er for skeptisk til å kjøpe en slik klokke 'på nettet' fra det store utland..
 
Det er i allefall en fantastisk flott klokke.. Tror jeg er for skeptisk til å kjøpe en slik klokke 'på nettet' fra det store utland..

Absolutt ingen grunn til det, det handler bare om å gjøre litt forarbeid for å finne selgere som er bunnsolide. TRF forumet har for eksempel massevis av selgere du kan stole fullstendig på. Jeg kjøpte min explorer 2 av DavidSW på TRF. Han er vel en av de meste kjente selgerne, og sender ut flere klokker om dagen. Å kalle handelen jeg gjorde med ham profesjonelt utført ville vært en underdrivelse. Anbefales.