Få se på kverna di! (vinyl)

Medlem
7. des. 2010
Sted
Bergen
Det er ikke bare mange flotte ur, men også mange flotte vinylrigger på TS. Stereo kan være interessant nok det, men her er det mekanikken som gjelder. Få se på kverna di!

Jeg åpner med med min VPI Scout med Lyra Dorian. Ikke noen skjønnhet som den planken den er, men ikke stygg heller. Vegghyllen er selvbygg og en identisk kopi av basen. Det gir en illusjon av at hele spilleren svever over bordet.

TBE_0879.jpg

TBE_0883.jpg

Her er budget kverna mi! ;)

Har en annen RIAA på den nå! :p
P8110237.jpg

kvern? Den var ny :p trodde det var bilde av kaffekverner, men gleden ble større når det var platesnurrere det dreide seg om.
Her er min. Pro-ject RPM5.1 Ikke high-end akkurat, men lager vellyd okke som
Sånn for ordens skyld så er bildet sakset fra nettet, da jeg sitter i Trondheim, og platespilleren er hjemme på Stord. Men den er prikk lik
bild

Mitchell Gyro SE

Jeg har en Gyro Spider Edt. fra Michell Engineering. Jeg gikk for denne forde den er håndlaget
og jeg syntes den er vakker. Armen er en Michell "Techno-arm" og pickupen er økonomi utgaven
til Lyra, Dorian. Lyden forsterkes igjennom en 20 år gammel Rotel forforsterker (dette forde den har
en fast MC inngang) videre til en TAG McLaren effektforsterker og ut i rommet fra to Dana Avance
høytalere. TAG McLaren forsterkeren kjøpte jeg NOS etter og ha blitt tipset av et forum medlem
om merkets "morsomme historie"
link: http://www.tidssonen.no/forum/showt...skulle-hold-seg-til-motorer&highlight=motorer

DSCN0011b.jpg

DSCN0009b.jpg

DSCN0023b.jpg

DSCN0018b.jpg

DSCN0017b.jpg

Neste prosjekt nå er og bygge et vintage stereoprosjekt i gjesterommet, der er planen og
ha en Transcriptor Hydraulic Reference eller en Transcriber. Time will tell......

green_hydraulic3.jpg

Flott Michell! Den siste der har jeg ikke sett før. Ser ut til at 180g vinyl er tingen på den...

Flott Michell! Den siste der har jeg ikke sett før. Ser ut til at 180g vinyl er tingen på den...

Det er en grønn "hydraulic Reference" bildet er sakset fra nettet..... Skulle ønske den var min.
Likevel tror jeg ikke det befinner seg mange 180g+ innspillinger i samlingen min ;)

Oldschool

Her er min!

Tandberg Sølvsuper 12 ;)

Denne har stått i kjelleren å samlet støv i mange år da jeg tenkte at jeg skulle gi den en sjangs. Begynte å få interessen for vinyl i sommer, eller jeg har vel lenge vert fascinert av vinyl men nå ønsket jeg å prøve dette. Koblet det sammen etter litt frem og tilbake og hentet ned min mor for å starte en plate. Satte på en av Mike Oldfield og min mor fikk nesten tårer i øynene da knitringen startet og musikken strømmet ut av høyttalerne. Mange tiår siden hun hadde hørt musikk fra denne kverna (som tråden kaller det;) ). Koste meg masse med denne i sommer, men nå har desverre høyttalerne streiket og gir dårlig lyd. Vurderer sterkt å åpne dem for å legge inn nye elementer. Kassene i teak er jo råstilig..

Nå har jeg koblet sammen et gammelt sony stereo med gode høyttalere slik at jeg kan kose meg i julen. Jeg lurer på om jeg bør skifte stiften snart? Aner ikke om dette har blitt gjort og spilleren er jo mange tiår gammel..Hva tenker dere?

Ser også etter en spiller til en rimelig penge som jeg kan ha i leiligheten min i Bergen. Den kan ikke være stor og bør ikke koste spesielt mye. Tips?

Ha en god jul folkens ;) Nå snurrer Røyksopp sin Senior på kvernen.

Leon:cool:

Vintage er fetest, ingen diskusjon. Denne tråden blir nok årsaken til at jeg rydder 1210'erne ut av kjellerboden, og børster støvet av vinylsamlingen. Knitringen fra vinylen, og selve lydbildet er noe helt for seg selv. Mest fasinert er jeg kanskje av den gamle radioen etter min oldemor som til dags dato tar inn øst mongolsk folkemusikk på en god dag. Pic's kommer straks jeg får tid...t

Fett retro-oppsett Leon! Godt og se at det ikke bare er meg som har sansen for gammelt "skrot";)

@Lynvingen, rydd det fram for helvete:cool: