Fake

Jeg må slutte å spørre... For noen mnd siden ble jeg sittende sammen med en kar på flyet hjem fra CPH. Jeg la merke til at han hadde en PAM på armen, men var ikke i stand til å se hvilken modell det var. Selv bar jeg stolt min 321. Det var første gang jeg så en annen med PAM, så i beste sonen ånd spurte jeg hvilken modell han hadde. Jeg fikk nå i det minste et ærlig svar på direkten: "Åå, neei, det er en fake". Så snudde han seg halvt mot vinduet, og vi utvekslet ikke så mye som blikk etter det...

Så i dag morges, i drosjen som jeg delte med en annen passasjer, på vei ut til flyplassen, spottet jeg en PAM igjen. Glemt var situasjonen fra tidligere. Og, igjen, så klarte jeg ikke helt å se hvilken modell det var. Så, igjen, i beste sonen ånd, så spurte jeg hvilken modell han hadde. Å ja da. Du har gjettet riktig. Jeg fikk samme svar: "Åå, neei, det er en fake". Men denne gang la vedkommende til at "den ser jo helt lik ut og den går jo nøyaktig også, så kvaliteten virker å være god". Denne gangen var jeg ikke fullt så høflig som sist, da jeg ikke sa noen ting, så i dag sa jeg bare et tydelig "huff da..." og snipp snapp snute, så var den drosjeturen ute...

Huff... trist å høre, trodde ikke det var så utbredt med fakes, har enda "til gode" å komme opp i slike siuasjoner som deg.
Av ren nysgjerrighet, litt off topic (sorry): Har noen her inne på sonen hatt en tilfeldig dialog med hverandre, uten å vite før samtalen at begge var medlemmer her?

Fins det så "bra" fake panerai der ute at man ikke kan se det uten å gå i dybden? Har jo forstått at fake rolexer kan være vanskelig å skille men er Panerai hipt nok for mannen i gata til at det lages gode fakes? (ikke ment som trolling på Pam:) Må være rimelig kjedelig å bli bustet med en fake klokke men disse du snakker om virker ikke å bry seg nevneverdig!

Jeg vet ærlig talt ikke. Men på armlengdes avstand var jeg ikke i stand til å se det. Nå fikk jeg jo ikke akkurat sjansen til å få se nærmere på de heller... :p

Fader så flaut å bli "tatt" med fake. Jeg sier ikke at alle og en hvermann skal bruke xxxxx antall kroner på et flott ur, men da kan du heller ikke late som heller mener nå jeg!

"Huffda!" var jo litt innertier da. Sagt på litt halvsympatisk måte håper jeg? :)

IMG_1644.jpg

Italienerne gjør det helt klart, denne plakaten henger flere plasser på flyplassen i Roma (Fiumicino)

Fins det så "bra" fake panerai der ute at man ikke kan se det uten å gå i dybden? Har jo forstått at fake rolexer kan være vanskelig å skille men er Panerai hipt nok for mannen i gata til at det lages gode fakes? (ikke ment som trolling på Pam:) Må være rimelig kjedelig å bli bustet med en fake klokke men disse du snakker om virker ikke å bry seg nevneverdig!

Ja det finnes gode fakes av omtrent alt. Du ser det som regel når du setter deg ned for å studere klokken, men i det virkelige liv i farten? Not so much.

Her er svaret JA! det finnes så og si "gode" fakes av alle merker tragisk nok. Somregel må man se på verket for å skille de som er skikkelig "gode". Og det er ikke alltid man ser det så lett da heller, om man ikke vet hva man skal lete etter! Det er tragisk :(

Ja, dette er triste greier. Har ved tilfeldigheter - gjennom å google klokker - kommet over massevis av fake-sider. De har egne forum hvor de har reviews på det siste av det siste.

Spottet en Panerai på Keflavik sist søndag på vei hjem fra Island, var på nippet til å slå av en prat og spørre om å ta bilde, men magefølelsen sa meg at "noe" ikke stemte med orginalitet, på avstand så klokken ekte ut. Det ble ikke noe samtale da jeg ikke ville føle meg ukomfortabel ifall det var en "fake", paradokset er at den som spør ofte føler seg mer flau enn hva eieren av "faken" burde føle seg !
Synd at jeg gikk glipp av det som kunne bli en god klokkeprat !
(Noen her på TS ed sort PAM på sort gummi som var på Keflavik søndag formiddag ?)

Ja nok en grunn til å kjøpe selger som det blir sagt her inne:) driver å sparer til min første pam men det er litt bismak at det tydeligvis er så mange fakes der ute.

"Huffda!" var jo litt innertier da. Sagt på litt halvsympatisk måte håper jeg? :)

Ja, så absolutt. Jeg tror ikke han var i tvil om hva jeg mente :cool:

Fantastisk bra kommentar, "Huff da.." er herved lagret.. :D

Den kom ganske naturlig :)

Begge herrer var dresskledde forretningsmenn. Sistemann bosatt i fin enebolig og med langt over middels dyr bil parkert utenfor... Så jeg tenkte ikke at jeg ville havne i fake-situasjonen igjen. Men, men... så feil kan man altså ta...

Ikke bare finnes det gode fakes, det finnes fakes som har originale deler også, leste et sted om en som hadde original skive og bezel på sin fake AP RO. Da begynner det å bli vanskelig å se forskjell.

Kanskje prøve å unngå å linke for mye til sketchy sider?

Dette synes jeg er helt greit, det er opplysning som virkelig trengs! Jeg var ofte innom disse formuene før for å oppdatere meg på hva som var nytt for å unngå å havne i "fella", er somregel inne og sjekker når jeg skal handle meg noe jeg er litt usikker på for å sammenligne. Det blir nesten som ett fake oppslagsverk :)

Dette synes jeg er helt greit, det er opplysning som virkelig trengs! Jeg var ofte innom disse formuene før for å oppdatere meg på hva som var nytt for å unngå å havne i "fella", er somregel inne og sjekker når jeg skal handle meg noe jeg er litt usikker på for å sammenligne. Det blir nesten som ett fake oppslagsverk :)

Ser poengene dine og er enig.

Tenker bare på de som er ferskere i klokkegamet. For mange av de sitter det ofte litt lenger inne å bruke såpass mye penger på the real deal i begynnelsen. Jeg vet at det er mange som tester ut fakes før de eventuelt begir seg ut å kjøper ekte vare. Det har vi jo opplevd her før:-/

Kanskje derfor litt uheldig at det er direkte forbindelser mellom dette forumet og et fake-forum? De er hvertfall helt nazi på dette på diverse andre nett-forums jeg frekventerer.

Bare mine 2 cents :)

Redigert:
Likevel er det et poeng å holde dette forumet så sensur- og forbudsfritt som overhodet mulig. Det er ikke, og skal ikke være greit med falske klokker. Det er likevel ikke noe poeng å late som om de ikke finnes, om man linker til en slik side for å illustrere, opplyse og utdanne folk om hvordan de på best mulig måte kan holde seg unna falske klokker, bør det være tillatt.
Folk som absolutt vil ha tak i falske klokker kan nok bruke Google de også, så de får nok tak i det om de vil....

Amatørfascistene som driver en del andre nettsteder (Ernie, I'm looking at you) får bare holde på, det fører i mine øyne med seg veldig mye støy og konflikter for lite eller ingen gevinst.

@krille jeg kunne ikke vært mer enig. Hater fakes herfra og til h@#$, men er til disse lugubre forumene jeg har vendt meg for diverse sammenligninger av de ekte og fake klokkene samt ikke minst der de diskuterer hvilke deler som er best fra hvilken fake leverandør osv, og franken klokker med ekte deler.

Disse folkene finnes, og de vil kunne lure livskiten ut av en dersom man kjører hodet-ned-i-sanden tilnærmingen til dem. Sier ikke at alle som kjøper fakes prøver selge dem som ekte, men er jo blandt de som kjøper det du finner svina ...Og uansett hvordan man vrir å vender på det, så har man utelukkende kjøpt noe som utgir seg for å være noe det ikke er, og ikke helt uinteressant at det er tross alt ulovlug og ikke bare sjangseløst og uetisk! (Hehe, merker jeg begynner å fyre meg her mens jeg skriver)

Redigert av en moderator: