"Familywagon"-erfaring - BMW 320i GT x-drive

Medlem
25. des. 2007
Innlegg
1.090
Sted
Bærum
Hei folkens,

Vi vurderer bytte ut vår lille BMW 118i i en noe større bil.

Ettersom vi har er nygifte og vi har et langsiktig perspektiv når det gjelder bilen som skal kjøpes, bør den derfor kunne takle barnevogn etc.

Nå har vi blitt ganske så godt vandt med vår lille, men akk så godt spekkede 1´er. Derfor er det tysk som står øverst på ønskelisten :)

Vi har vært og tittet litt og konemor, som egentlig ikke bryr seg så mye om bil, har sine klare preferanser.

Utgangspunktet for forrige helgs titting var 3´er touring. Da fruen så GT´n var imidlertid sitat: "den stygge" stasjonsvognen plutselig uaktuell.. I tillegg testet vi en touring med diesel og det ble klart sagt i fra fra konemor sin side at sånn traktorlyd skulle vi i alle fall ikke ha i en ny bil :) Så mye for ikke å ha de store meningene om bil. Selv må jeg si at jeg ikke har avvikende preferanser fra konemor og således er vi samstemte.

Vi vurderer derfor per dags dato å anskaffe en BMW 320i GT x-drive med sportsautomat (184hk). Fortrinnsvis, på grunn av utseende, med m-sport.

Er det noen som har erfaring med denne, og kan dele sine erfaringer? Både positive og negative.. Kjøreegenskaper, plassmessig, etc.

Mulige alternativer er "den stygge" 3´er touringen eller en x3. X3 blir mest sannsynlig med 163hk diesel.

Er åpen for andre forslag også... Her skal ingen ting være uprøvd, men fortrinnsvis bensin og 4-hjuls-trekk.

På forhånd takk!
 
Redigert:
Skal prøvekjøre nok en X3 neste uke sammen med fruen. Vi gikk fra 5-serie til X3 etter å ha prøvd oss frem.

Nå er det jo klare forskjeller på en stasjonsvogn og en X3 mtp plass. Stasjonsvognen har jo et mye mer praktisk bagasjerommet hvis du skal ha barn. Siden vi ikke skal ha barn på en stund ble valget en X3.

Lykke til. Hold oss oppdatert.
 
Hei folkens,

Vi vurderer bytte ut vår lille BMW 118i i en noe større bil.

[ ... ]

Nå har vi blitt ganske så godt vandt med vår lille, men akk så godt spekkede 1´er. Derfor er det tysk som står øverst på ønskelisten :)

Det høres ut som at dere er veldig godt fornøyd med BMW, i mine øyne har dere da ingen grunn til å vurdere andre merker. F.eks. Mercedes er nok også vel og bra, men både image og kjøredynamikk blir annerledes.

Tenker dere annenhåndsverdi vil jeg klart anbefale en 3-serie Touring X-drive, ikke GT'en. Hvis dere vurderer X3 er det et spørsmål om dere vektlegger kjøredynamikk eller ikke. Fremkommeligeheten er neppe et (godt) argument hvis man sammenligner X3 med en 3-serie med X-drive.

Lykke til med jakten. Tommel opp for at dere foretrekker bensin og ikke oljebrenner.
 
Har en X3 30d og en 320i Touring xDrive. Begge M-sport. De er heeeeelt forskjellige på mange måter. Når vi gikk for 320i så var årsaken at vi ville ha en bensinbil i tillegg til familietransportøren X3. GT-versjonen av 3-serien vurderte vi kort, men den ble hverken fugl eller fisk for oss.

Bensisn i 3-serie er herlig. Større diesel i en X3 er praktisk med tanke på dreiemoment. Ville ikke vært foruten begge.

Merk at 3-serien innvendig er lav - så hvis du og/eller kona er høy i overkroppen, så bør dere ikke ha så høyt hår. :mrgreen:

På nye piggfrie vinterdekk er bensinbilen omtrent lydløs. :)

Vi vurderte også 5-serien til BMW før vi gikk for 320i. Svingradiusen til 5-serien er som Titanic. Synd, for 5-serien er gedigen med tanke på design, kjøreglede - men dessverre også gedigen med sin svingradius på over 12 meter...
 
Redigert:
Jeg har kun erfaring med 320d touring, men jeg har også erfaring med forsøket på å skaffe seg riktig bil i en periode der barnevognen snart blir nødvendig bagasje, så jeg kan komme med følgende kommentarer til det: 320 touring er nok alt for liten til en familie, selv om det er en fantastisk bil. GTen har vel 25l ekstra med bagasje, og kanskje det er akkurat det som skal til - men jeg ville sjekket utformingen på bagasjerommet, den har ofte vel så mye å si som antall liter. Om du kan legge barnevogn både på langs og tvers og får plass til en liggende koffert uansett, går det stort sett greit å få plass til det meste. Om kombinasjonsmulighetene er for få, blir det fort trøbbel.

Selv bare én unge tar utrolig mye mer plass en du tror, spesielt når man skal på hyttetur eller sommerferie eller hva som helst - med barnevogn, barneutstyr, ekstra bagasje som både mor og unge trenger og enten pulk, reiseseng eller noe annet som en kasse med leker. Det finnes sikkert de som klarer det fint, jeg har til og med en kollega som klarte seg med en Fiat 500 med en unge, men det hadde aldri gått for min del, i hvert fall.

Vi tabbet oss ut med et nybilkjøp for tre år siden, et års tid før vi fikk barn, det var 460l bagasje og den måtte vi selge etter under et år - og før vi fikk barn, da vi innså at det knapt var plass til barnevogn og det mest nødvendige. Innså både at knapt med plass, nybilkjøp og for liten motor ikke var noe for meg - og byttet til en A6 3l Quattro som jeg vel fikk rundt 300.000 rabatt på fordi den var 1 år gammel og hadde en haug med ustyr som selgeren hos Autoarena knapt kjente til. Vet ikke hva tilsvarende som Autoarena er for BMW, men Autoarena (eid av Møller) er i hvert fall gull mtp. Audi.

Så med andre ord: Jeg ville nok gått for 5-serie med en gang (ikke GT i det tilfellet, med fare for å støte noen så synes jeg ikke 5er GTen er like vellykket) - og heller evt. kjøpt en 1 år gammel for å kompensere for budsjettøkningen og fordi det uansett er smart å kjøpe en 1 år gammel bil nå som nybilgarantien er 5 år.
 
Noen år siden en barnevogn skulle inn/ut av bilen vår.
Men jeg får noen "rykninger" når du nevner en GT i samme setning som en barnevogn.

Husker at ved hvert bilbytte den gang, hvor overaskende stor barnevogna egentlig var og hvor lei jeg var av å måtte ta av hjulene for å få plass under en for lav bakluke.

Planlegger du ny bil - også for bruk sammen med en barnevogn, så lån en vogn og prøv å plassere den. Tror det kan endre de fleste sine bilplaner.
 
Redigert:
Vi har Norgesversjonen av X3 og jeg kjenner jeg er litt misunnelig på @Loevhagen som valgte det mer spennende valget 3.0d. Jeg er storfornøyd med bilen på mange måter, men den mangler det litt ekstra på motorfronten. Ellers er den god å kjøre på langkjøring med gode sportsseter, fantastisk 8-trinns girkasse, +++
@JWL fremkommeligheten i form av Xdrive er nok veldig lik mellom de to biltypene, men bakkeklaringen er vesentlig forskjellig.
Men, jeg er enig i at man kjøper ikke en X3 for off-road egenskapene - eller manglende på sådanne.
Uten mulighet for låsing av diff. eller programmer for klatring på ulike underlag er bilen langt unna en Gelenderwagen eller Land Rover, men heller en høy stasjonsvogn med bedre oversikt i trafikkbildet.
 
Redigert av en moderator:
@Gin sitt tips om å fysisk dyte ei barnevogn i bilen man planlegger å kjøpe er en svært nyttg øvelse. :) Liter og teori er én ting - utforming på teorien i praksis noe helt annet.

Husker når jeg kom drassende med en Volvo V40 og skulle ha ei barnevogn (dobbel søskenvogn) inn i den. Dama i barnevognbutikken rista bare på hodet. Jeg returnerte til Volvoforhandleren og nappa med meg en firkanta 850 stasjonsvogn. Der smatt hele vogna inn uten å ta av hjulene.

Jeg vil anta dagens barnevogner er mer smidige og tar mindre plass enn de gamle jernvognene. Men, prøv å dytte den vogna dere skal ha inn i bilen - inn i bilen. :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Ja, som nevnt tidligere var det da vi kjøpte barnevogn (i god tid før fødsel) og testet i bagasjerommet at vi innså tabben med det nybilkjøpet og måtte bytte etter under et år. Det er en moderne vogn som vel anses som veldig fornuftig mtp. kompakthet og muligheten for å klappe sammen, men det er fortsatt behov for høyde, som @Gin nevner. Med en større stasjonsvogn og et slikt nett /gitter som trekkes opp fra nakkestøttene bak og opp i taket kan man også få plass til det meste i tillegg til barnevogn, og det trengs oftere enn man tror.

Et tips til når det gjelder testing av barnevogn: Husk at det er en stor fordel å slippe å klappe sammen vogna etter alle kunstens regler i hverdagen, det er i hvert fall fint å slippe å ta av hjulene. Og det finnes også andre kompliserende elementer, for eksempel forlanger madammen her å ha vinterhjul på vogna for å kunne trille i snøen - det er større hjul som tar mer plass og gjør at vogna ikke klappes ordentlig sammen.

Et fornuftig utformet bagasjerom av en viss størrelse med en gummimatte med litt høy kant rundt det hele så alt av snø og søl og griseri holder seg på gummien er ganske viktig for et hyggelig liv med bil og barn, og heldigvis finnes det biler som 5-serie touring og a6 avant /allroad (/S6 /RS6) som gjør at det ikke trenger å bli noe reelt kompromiss, man kan få både i pose og sekk - i hvert fall slik jeg ser det.
 
Redigert av en moderator:
Tusen takk for tilbakemeldingene!

Jeg begynner å innse at 3'er GT muligens blir litt liten og jeg har begynt å titte på 5'er touring. Dog føler jeg at bensin og x-drive muligens er krav/ønsker jeg må fire på pga tilgjengelighet og pris. Det finnes utallige 184hk diesel biler med m-sport til gode priser der ute. Her må det testes 5'er !!
 
Spent på hva du synes om 5 touringen. :)

Eneste aberet (foruten svingradiusen i moderne trange parkeringshus) er at benplassen til midterste sete bak er ubrukelig.
 
Tusen takk for tilbakemeldingene!

Jeg begynner å innse at 3'er GT muligens blir litt liten og jeg har begynt å titte på 5'er touring. Dog føler jeg at bensin og x-drive muligens er krav/ønsker jeg må fire på pga tilgjengelighet og pris. Det finnes utallige 184hk diesel biler med m-sport til gode priser der ute. Her må det testes 5'er !!

Jeg måtte gi tapt å selge :( min fantastiske 520 touring når 2 mann meldte sin ankomst. Den bilen er perfekt for 2 voksne og litt større barn. Men med barn i bilstol ble det rett og slett for trangt i kupeen for oss.. Å som jeg gleder meg til ungene er ferdig med de gigantiske første bilstolene slik at jeg kan få meg en skikkelig bil igjen.
 
Etter å ha gjort x3 tabben så er det egentlig bare en ting å si - kjøp en 5 serie, og husk at du må ha en skiboks når du får to barn. Alternativt så kan du gjøre som meg; kjøp en mindre bil som er billig i drift og lei en stasjonsvogn når du trenger plassen (med mindre du trenger stor plass hele tiden). Frigjør penger til klokkekjøp!

Hadde jeg ikke hatt unger så hadde jeg kjørt 3 serie, men den er for liten.
 
Ja, det virker det jo som at de fleste er enige om at det trengs en 5er med fremtidig skiboks (jeg klarer meg foreløpig uten skiboks på A6en). Jeg synes imidlertid det høres skummelt ut med mindre bil til vanlig, er greit å få plass til to barnevogner uten å ta av hjul m.m. for hverdagssvippturer også, f.eks. om man skal på tur eller til besteforeldre eller barnehage i drittvær for den saks skyld.

Det morsomme er at denne problemstillingen nå dukket opp på privaten også, da en god kompis (forloveren min) akkurat byttet jobb, og fikk en beløpsgrense for firmabil som ikke tillater 5er, så han er også nå på tanken om at en 3er GT må kunne fungere som familiebil. Han skulle vel teste ut bilen med barnevogn i dag, så da får vi se!
 
Ja, det virker det jo som at de fleste er enige om at det trengs en 5er med fremtidig skiboks (jeg klarer meg foreløpig uten skiboks på A6en)......

Det morsomme er at denne problemstillingen nå dukket opp på privaten også, da en god kompis (forloveren min) akkurat byttet jobb, og fikk en beløpsgrense for firmabil som ikke tillater 5er, så han er også nå på tanken om at en 3er GT må kunne fungere som familiebil. Han skulle vel teste ut bilen med barnevogn i dag, så da får vi se!

Det er fint om du kan oppdatere i forhold til hvordan "GT + barnevogn"-prosjektet til forloveren din går.. Vi har ikke barnevogn ennå, så jeg synes det er litt drøyt å låne en bare for å dra den med til butikken for å prøve om den går inn :) Det som er fantastisk med tanke på GT er den enorme bakseteplassen som tillater bakoverlente barneseter bak fører så å si uavhengig av førerens høyde og sittestilling.

Vi har midlertidig landet på å teste ut 5 serie og A6. Ja audien har kommet som en racer på oppløpssiden. Ettersom du, @FMS , har A6, kan du si noe om det har fungert greit med bakoverlent barnesete i den dersom det har vært aktuelt mens du har hatt den?
 
Redigert av en moderator:
Det er fint om du kan oppdatere i forhold til hvordan "GT + barnevogn"-prosjektet til forloveren din går.. Vi har ikke barnevogn ennå, så jeg synes det er litt drøyt å låne en bare for å dra den med til butikken for å prøve om den går inn :) Det som er fantastisk med tanke på GT er den enorme bakseteplassen som tillater bakoverlente barneseter bak fører så å si uavhengig av førerens høyde og sittestilling.

Vi har midlertidig landet på å teste ut 5 serie og A6. Ja audien har kommet som en racer på oppløpssiden. Ettersom du, @FMS , har A6, kan du si noe om det har fungert greit med bakoverlent barnesete i den dersom det har vært aktuelt mens du har hatt den?

Skal gi en oppdatering på GT-testingen til kompisen min, ja.

Når det gjelder A6en og bakovervendt: Det har vært og er aktuelt, ja, og fungerer veldig fint. Er tilhenger av bakovervendt lengst mulig, og har faktisk kjøpt nytt sete nå i helgen siden det forrige ble litt lite og snart skal brukes av en annen - Maxicosi Two-way Pearl, der man kan sitte bakovervendt til 105cm (visstnok minst 4 år). Jeg er 186cm og har ingen problemer med å sitte behagelig foran det nye, større barnesetet.

Legg merke til noe forvirring rundt bakseteplass. E-klasse har mer plass i bredden enn 5-serie og A6 (5-serie har også 1cm mer enn A6), men når det gjelder avstand til forsetene har A6en hele 7cm mer enn E-klassen og 3,5cm mer enn 5-serien (2012-data fra VG).

 
Redigert av en moderator:

Anbefaler å teste. Prøvde å få inn tre barneseter (med bruk av isofix på begge sider ytterst) i en E-klasse, manglet 20cm. Fikk det til i Volvo XC70. Kjøpte den.

Gjelder også barnevogner og baggasjerom. Mål og virkelighet henger ikke alltid sammen.