Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Ser at du tenker utenfor "billigst & best" Anders, jeg har lang erfaring med Fallkniven og har stort sett holdt meg til S1, denne er hakket større enn F1. Bruksmessig er disse knivene svært gode, dette pga stålkvalitet- herding og betjeningsvennlighet/balanse/grep.

Fallkniven har som kjent VG-10 stål, dette er et laminatstål med innerkjærne av ekstremt hardt stål med yttersider i noe bløtere stål. Dette laminatet gjør at eggen er svært holdbar samtidig som bladet tåler mye påvirkning uten å brekke. Personlig holder jeg en knapp på orginalt gummigrep som har et meget godt feste selv med våte hender.

Tipper du har sett på knivesshipforfree, et seriøst selskap som leverer raskt, du kan trygt handle derfra hvis du ikke skal ta skrittet fullt ut og kjøpe deg en "seriøs" kniv som kvalitetsmessig står til AP og andre kvalitetsprodukter kjent her på TS.

Har noen kvalitetsprodukter som kan flippes, send meg en PM hvis du vil oppgradere fra Fallkniven. Kniv er som klokker, du får stadig høyere krav inntil du kjøper en "Keeper". Lykke til.
Tom

Noen som har erfaring med Fällkniven F1? Jeg leter etter en litt tøff brukskniv til generell friluftsliv, ikke en ren jaktkniv.

Har et utvalg norske og utenlandske kniver, men drar ofte med med meg en Brusletto Bamse eller Hunter. Først og fremst av sentimentale grunner, førnevnte er vel ikke spesielt god til noe som helst annet enn spikking, og sistnevnte en ypperlig jaktkniv, om man først og fremst jakter brødskiver. Men den ene fikk jeg av fattern og den andre var fatterns. Begge er vel slipt opp og reprofilert så mye at det bare et 80% av bladet igjen :D

Trenger ikke tips om "billig men bra" alternativer, dette er TS tross alt, jeg vil ha enabling ;)

Men altså, Fällkniven :) F1 virker tiltalende i størrelse og form, men jeg vil helst ha litt triveligere materialer enn gummi og kydex ;) Kniven kommer fra Fällkniven i tre og micrarta også, men jeg har funnet et sted i USA som selger en langt rimeligere og penere customisert utgave med lekre custom micarta grepsplater og en flott håndlaget slire. Alt til bare marginale mer enn gummi og kydex i Norge :D

Noen med erfaringer fra original eller tilsvarende bygg som dette?

2010_FKBK_F1_BCM.jpg

Til smått arbeid har jeg hatt godt hell med ulike Masters of defense modeller. Til stort er jeg og blir jeg en Strømeng patriot. Liker det myke stålet i 8-tommeren bedre enn ulike former for det jeg vil beskrive som feltkniver.

Ser at du tenker utenfor "billigst & best" Anders, jeg har lang erfaring med Fallkniven og har stort sett holdt meg til S1, denne er hakket større enn F1. Bruksmessig er disse knivene svært gode, dette pga stålkvalitet- herding og betjeningsvennlighet/balanse/grep.

Fallkniven har som kjent VG-10 stål, dette er et laminatstål med innerkjærne av ekstremt hardt stål med yttersider i noe bløtere stål. Dette laminatet gjør at eggen er svært holdbar samtidig som bladet tåler mye påvirkning uten å brekke. Personlig holder jeg en knapp på orginalt gummigrep som har et meget godt feste selv med våte hender.

Tipper du har sett på knivesshipforfree, et seriøst selskap som leverer raskt, du kan trygt handle derfra hvis du ikke skal ta skrittet fullt ut og kjøpe deg en "seriøs" kniv som kvalitetsmessig står til AP og andre kvalitetsprodukter kjent her på TS.

Har noen kvalitetsprodukter som kan flippes, send meg en PM hvis du vil oppgradere fra Fallkniven. Kniv er som klokker, du får stadig høyere krav inntil du kjøper en "Keeper". Lykke til.
Tom

Jepp, knivesshipforfree.com :) Skjønner at gummigrepet har mange fordeler, men synes nok noe med et mer organisk utseende er triveligere. Takk for info, sender deg en PM også ;)

Jeg er veldig begeistret for Fällkniven, og har flere modeller i både 3G og VG10-stål. F1 er en solid og god kniv, godt egnet som allround turkniv. Til jaktbruk synes jeg ofte den blir for stor. Min favoritt er den mindre WM1 - vel egentlig en damemodell. Den er dårligere til å kappe grener og spikke, men er i mine små hender mye bedre egnet til utvomming og feltslakting, rensing av fisk osv. Jeg har også brukt foldekniven TK3 til dette fordi den lett får plass i en lomme, men foldekniven er selvsagt mye vanskeligere å rengjøre.

Ønsker du et mer organisk utseende har jeg god erfaring med Idun-modellen. Det penere lærskjeftet har imidlertid den ulempe at det er vanskeligere å rengjøre - ihvertfall føles det slik. Den pene kniven blir derfor stort sett liggende hjemme.

Hat kjøpt meg lavvo idag, endte opp med en Helsport Varanger 8-10 manns lavvo, skal teste den ut imorra, det gleder jeg meg til, har aldri testet lavvo før, og har hørt mye bra om helsport sine!

Ellers endte jeg opp med ny fluestang, klarte ikke å la vær, kvalitetsfølelsen var helt rå når jeg holdt den i hånda! Så imorra går turen til Bøelva for å plukke ørret med nytt utstyr!

2e096db0-2e42-00d6.jpg

Nytt telt a gitt. Hilleberg igjen. 1,7 kilo veier herligheten. Smalere, men mer volumiøst i innerteltet enn H. Unna.

28. natt i telt i år. Har satt meg et mål på 50 netter og det skal gå. :D

img2087a.jpg

Nytt telt a gitt. Hilleberg igjen. 1,7 kilo veier herligheten. Smalere, men mer volumiøst i innerteltet enn H. Unna.

28. natt i telt i år. Har satt meg et mål på 50 netter og det skal gå. :D

img2087a.jpg

Nydelig telt det der Chalshus, siklet en stund på det selv men har huset fullt av unger og en bisk fru så måtte ha mer plass.

Hadde bursdag på mandag, og min kjære ga meg en Helsport Fjellduk X-trem. Har hatt litt med denne å gjøre før, og har vært meget fornøyd. Den isolerer såpass bra at den fungerer som sovepose, eller som soveposetrekk hvis det er skikkelig kaldt. Har også maljer i hjørnene så den kan bindes opp som gapahuk, etc, og avtagbare ermer og hette så den kan brukes som poncho. Helt genial sak! :) Min er i fjellcamo, den ser uten tvil best ut!

Beitostølen i helgen, to kids på under to år. Minimum av både vane og utstyr hos far og søner - bedre stilt med mor. Men jeg har vilje, bæremeis og babybjørn.

Noen forslag til enkel dagstur, minitind som 2-åringen kunde gått litt på, dyr, gård, downhill, anything mottages med takk :)

Det blir jakt på meg i helgen.. Årets første tur, så satser på en stor tiur eller orrfugl..:)

GL!
Blir nok rype jakt på meg i helga. Bestanden er urovekkende lav i år, så har ikke helt troa på fangst. Uansett blir det godt å komme seg opp i fjellet.

Ja! Jeg har lest det.. Er alltid morro å få noe, men det er like så gøy å gå i naturen og vite at plutselig er det noe som flyr opp..

Beitostølen i helgen, to kids på under to år. Minimum av både vane og utstyr hos far og søner - bedre stilt med mor. Men jeg har vilje, bæremeis og babybjørn.

Noen forslag til enkel dagstur, minitind som 2-åringen kunde gått litt på, dyr, gård, downhill, anything mottages med takk :)

Om du ikke får hjelp her; Fjellforum .

Besseggen siste uken i juli. Første gang jeg har vært i Jotunheimen og det har vært fint vær :D

P1060235.jpg

Besshøe, 2258m..neste år!

P1060238.jpg

Har fått tak i en Mitchell Armada 8000 pro snelle.. Den er brukt, men ser ut til å være i god stand. Noen som vet hva disse går for? Eventuelt GIKK for..

Ble ikke Fällkniven på meg, jeg gikk for noe litt mer eksotisk :)

Knivesshipfree.com er forhandler for en knivsmed som heter Lon Humprey, han lager en serie kniver i genren Brute de Forge. Han etterlater gjerne endel merker etter hammerslagene, og det hele har en ganske røff og primitiv look. Han har fått mye skryt for en visstnok meget god herding av bladet. Spesielt likte jeg godt det smidde fingervernet. Prisene er også attraktive.

Jeg gikk for et tykt "drop point" blad, 11.5 cm, 1084 høykarbon fjærstål :D Kom i posten i dag, men jeg har dessverre bare bildet fra forhandler.

Veldig imponert over hvordan kniven føles i hånden, bør bli en god allroundkniv til skogstur. Bladet er muligens litt i tykkeste laget for finere arbeid, men det var jeg forberedt på. Dette er en hardhaus som kommer til å tåle det meste :)

tumblr_mbljqqn5HK1ryv722o1_500.jpg

[video=youtube;knGV4shZEmM]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=knGV4shZEmM[/video]

[video=youtube;xDEIHNrjzeQ]http://www.youtube.com/watch?v=xDEIHNrjzeQ&feature=related[/video]

Ble ikke Fällkniven på meg, jeg gikk for noe litt mer eksotisk :)

Knivesshipfree.com er forhandler for en knivsmed som heter Lon Humprey, han lager en serie kniver i genren Brute de Forge. Han etterlater gjerne endel merker etter hammerslagene, og det hele har en ganske røff og primitiv look. Han har fått mye skryt for en visstnok meget god herding av bladet. Spesielt likte jeg godt det smidde fingervernet. Prisene er også attraktive.

Jeg gikk for et tykt "drop point" blad, 11.5 cm, 1084 høykarbon fjærstål :D Kom i posten i dag, men jeg har dessverre bare bildet fra forhandler.

Veldig imponert over hvordan kniven føles i hånden, bør bli en god allroundkniv til skogstur. Bladet er muligens litt i tykkeste laget for finere arbeid, men det var jeg forberedt på. Dette er en hardhaus som kommer til å tåle det meste :)

Gratulerer! Ser ut som en spennende kniv.
Har kikket litt på custom kniver tidligere, men må ærlig innrømme at jeg har vært litt skeptisk til kvaliteten på en del av de i forhold til hva man betaler (eller rettere sagt om det smaker som det koster). Fint om du legger inn noen ord om den når du har fått testet den litt:)