Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Oilskin jakker og andre voksede jakker puster ikke i det hele tatt, og man blir dermed svett og ubehagelig klam etter å ha beveget seg noen hundre meter. Så akkurat det er definitivt plagg jeg ikke ville brukt på jakt. Ellers vil jeg jo tro at ting som fungerer i Skottland fungerer fint i Norge og, men de andre du lister opp er vel heller ikke de MEST praktiske alternativene.

Til stasjonær jakt i hustrig vær er oilskin, etter min mening, veldig egnet. I tillegg ser det mye bedre ut enn Norrøna Recon-jakken jeg har.

Jada, om man skal sitte stille i den, blir jo saken en annen. Selv om de blir litt klamme da og, men om det regner kommer man jo uansett ikke unna DET. De er derimot ikke noe gode å bevege seg i.

er det den nye nakamura fatbike sykkelen som er med på bildet? om du brukte den, hva var din erfaring med den i skog og som tursykkel?

mvh
stian

Hei.

Nakamura fakebiken kommer til vanlige forbrukere i uke 38 i år. Jeg kjøpte min Surly Moonlander i mars i fjor og må si meg godt fornøyd.

Surly er en produsent fra Minneapolis/Minnesota som begynte utviklingen av fatbikes i 2001. Surly har utviklet fatbikes til det vi ser idag. Du kan lese om fat historien her: Fat Bike history
Nakamura/Diamant har slengt seg på et ferdig utviklet konsept som de kan tjene penger på.

Sykkelen på bildet er en Surly Krampus 29+. Altså en 28" felg med 3" dekk. Halvfeit.

Her er min.

DSCF9096_zps3b68f52c.jpg

Redigert:
Jeg tok nylig jegerprøven, og tanken er i første omgang å jakte ryper i fjellet. Jeg bodde fem år i England, og skal ærlig innrømme at jeg er meget glad i alt som er engelsk, inkludert jaktklær og engelske side by side hagler.

Er det noen av jegerene her inne på sonen som har erfaring med hvordan klær laget av tweed, moleskin og oilskin egner seg til bruk i den norske fjellheimen om høsten? Det er jo forskjell på en relativt stillestående "shoot" på et engelsk gods, og en hel dag på støkkjakt på Hardangervidda. Vil tweed og oilskin bli for tungt når det blir vått? Jeg kan takle fleipende kommentarer fra jaktkamerater i "vanlige" norske jaktklær fra Norrøna osv., men samtidig er jeg veldig opptatt av å kle meg riktig etter værforhold og ønsker ikke at jåleriet skal gå på bekostning av sikkerheten ;) . En tattersall skjorte i bomull blir kald når man blir svett, men dette kan kanskje løses ved å bruke ulltrøye under? Så vidt jeg vet brukes jo moleskin, tweed og wax jakker til jakt i det skotske høylandet, og det er vel ikke så stor forskjell fra den norske fjellheimen?

Lurer også på gummistøvler fra f.eks. Hunter. Er dette noe å gå i en hel dag eller er man bedre tjent med tradisjonelle jaktstøvler i lær?

Setter stor pris på tips og kommentarer fra noen som har erfaring med dette!

@Dharma bum: Hvis planen er rypejakt, er hverken tweed eller oilskin sælig egnet. Moderne tweedjakker med membran er behagelige, varme og ser flotte ut, men er for varme til å bevege seg langt med. Oilskin puster for dårlig, blir tungt når det blir vått og veldig stivt når det er kaldt. Tweedjakker er også for tykke til at det er behagelig å bruke sekk over lengre tid. Moleskin er et godt alternativ til typiske turbukser som Fjällräven. Moleskin tåler noe fuktighet, puster greit og ser bra ut, men når det regner ordentlig - og det kommer det til å gjøre på rypejakt - trenger man regntøy i tillegg. Regntøy er klamt, og øker vekten.

Hvor mye jeg enn liker tweed og oilskin ville jeg aldri brukt det på høyfjellet. Utvilkingen på teknisk fjelltøy har vært enorm. Skal du først og fremst gå på rypejakt, vil du aldri angre på kjøp av en moderne jaktdress med membran. Litt om det her. Hva din sammenlikning med Skottland angår, er det vanligvis en helt annen type jakt - mer stillesitting, kortere avtander, mer transport, sjelden bruk av sekk. De som jakter tilsvarende norsk støkkjakt på rype, bruker ikke tweed.
_G4A5619-1.jpg

Til mer stillestående jakt i lavlandet derimot, er tweed, moleskin og oilskin enestående. Jeg har et par tweednikkers med membran som som holder varmen i timevis, men siden jeg går endel blir det mest moleskinbukser eller -nikkers. Tweedjakken bruker jeg kun på kalde andejaktdager, for jeg synes oilskinjakkene mine er bedre å skyte med, og de tåler mer buskas, kratt og piggtråd og er lettere å rengjøre. Den eldste oilskinjakken ble kjøpt i 1992, var i sivil bruk under studietiden og ble degradert til jaktbruk ca år 2000. Siden dengang har den vært på jakt i allslags vær i flere land; den har et par lapper etter ublide møter med piggtråd, og begynner å se vel slitt ut, men holder tett og er fantastisk behagelig på. Jeg vokser den inn en gang eller to i løpet av sesongen og har sendt den til fabrikken for full revoksing en gang. De siste årene har jeg til utenlandsjakt brukt en Barbour Sporting fordi den har lavere vekt og er enklere å regulere varmemessig.

P1000416gumby.jpg

På fjellet, med sekk, trenger du kraftige lærstøvler. Ellers foretrekker jeg gummistøvler. Personlig har jeg ikke blitt imponert av de Hunter-variantene jeg har sett. Le Chameux og Aigle derimot..

Sideliggere er de desidert peneste haglene. Skyter du bra med en slik, er det ingen grunn til å kjøpe noe annet. Men det er en grunn til at o/u dominerer. Jeg brukte sideliggere i mange år, før jeg tilslutt måtte innse at jeg skjøt langt bedre med o/u. Jeg har et par gamle s/s som brukes på andejakt når det ikke regner, men på rypefjellet er det kun o/u - man får ikke veldig mange skuddsjanser i løpet av en dag, og da er det tross alt bedre å treffe enn å se bra ut :)

Lykke til med jakten.

Redigert av en moderator:
Forslag til GPS? Jeg klarer meg fint i fjellet men småtrett på å si; hva sa jeg til fruen(hun bestemmer hvor vi går) når hun har ledet oss ut på en kant eller inn i sumpen:). Trenger med andre ord en objektiv tredjepart som visuelt fremstiller hva jeg prøvde å fortelle henne 30 minutter før:)

Har ikke greie på det men her er en test som kan hjelpe:
GPS-test - Artikkel - UT.no

Utover det så er mine egne tanker rundt GPS for friluft følgende;
Må vise topografi, ha god batteritid og antenne og også være mulig å bruke i byer i Europa.

Har garmin i båten og er fornøyd med brukergrensesnitt og nøyaktighet der.

-----

Vil ha 4-sesongs tomannstelt til vinteren. Ser at det er mye rimeligere i statene og på ebay. Noen som har erfaring med dette? Klarer disse amerikanske alternativene seg eller må jeg opp i 7k klassen?
At det er enkelt å sette opp i mørket og er vindstabilt er ønskelig, to innganger er et pluss...

Håper på gode tips!

Noen forslag til bra steder i Romerikeområdet man kan fiske fra land? Har en 2-åring jeg har lyst til å ta med på fisketur, så greit om det er napp og få også :)

@slip Dynovika i Lillestrøm er et fint sted som burde gi litt action til 2-åringen din. Fint å fiske med dupp og mais på kroken, eventuelt "mortdeig" det er bare å blande mel og vann. Er ikke noe middagsfisk i dynovika, mest mortefisk.

Ellers er det flere steder ved lensemuseet i Fetsund. Der kan man få greit med abbor og gjedde.

Skitt fiske:)

@slip Dynovika i Lillestrøm er et fint sted som burde gi litt action til 2-åringen din. Fint å fiske med dupp og mais på kroken, eventuelt "mortdeig" det er bare å blande mel og vann. Er ikke noe middagsfisk i dynovika, mest mortefisk.

Ellers er det flere steder ved lensemuseet i Fetsund. Der kan man få greit med abbor og gjedde.

Skitt fiske:)

Takker for tips @olem :)

Bare nevner det. Xxl har sånn superpris på en øks nå. 80 kr. Plastskaft. Prøvde denne idag på bål og pølser med dama. Med 4 grader ute var lysten stor på stort bål og øksa fikk prøvd seg.
Følte meg som en veldig maskulin vedhogger og den var lett å treffe godt med. Resultatet er pene snitt og raske resultater.
Eneste jeg skal gjøre er å ta litt bandy-teip rundt bunnen for å hindre at man glipper.

Uansett, mckinsey øks for 80 kr. Løp å kjøp.

0535A277-F9F0-4015-9201-E318BBCCEE6F-459-0000003C3D81B3A4_zps2cc5ec81.jpg

Denne tråden passer bra!

Tenkte jeg skulle lære meg å fluefiske og var i den anledning i min mors kjeller og fant litt vintage utstyr etter min far. Sitter nå med en Hardy stang, Hardy snelle og en Fenwick snelle, men uten kunskap! Har nå vinteren på meg til å lese meg opp også får jeg prøve fiskelykken til våren igjen. Gleder meg!

Stangen er en #7 Hardy Palakona to delt 8`9" lagd i bambus. Produsert i 1976 og etter hva jeg erfarer meget lite brukt.

8E61F010-9A09-42D8-B60E-EB3F77A07DF8-2400-00000200E14ED952_zps33ccfc37.jpg

2E9DEAC4-615D-48C7-AA9C-5D13BA4D7E3C-2400-00000200E68EB259_zps111f2b5b.jpg

Hardy snella er en Hardy The Perfect 3 3/8 (uten at det sier meg så mye). Produksjonsår ukjent, men tipper midt 70. Også minimalt brukt.

C272F281-CEA4-4545-BA31-A0F6B6FF1466-2400-00000200CF41DC85_zps2a3489bf.jpg

Fenwicken er kanskje ikke så spennende, men tar den med.

739A04FE-724C-4F3D-A09C-ECB50C048F25-2400-00000200D6B2D45A_zps37e71dd8.jpg

Har også div bindeutstyr, men tror min fars gamle fluer får gjøre jobben frem til jeg eventuelt blir singel og ensom.

C0A5124B-6A56-408E-8BED-6D7015B27F0F-2400-00000200DBC1A678_zps462f3b0d.jpg

Blir nok mye Lars Lenth på tv fremover!

Denne tråden passer bra!

Tenkte jeg skulle lære meg å fluefiske og var i den anledning i min mors kjeller og fant litt vintage utstyr etter min far. Sitter nå med en Hardy stang, Hardy snelle og en Fenwick snelle, men uten kunskap! Har nå vinteren på meg til å lese meg opp også får jeg prøve fiskelykken til våren igjen. Gleder meg!

Stangen er en #7 Hardy Palakona to delt 8`9" lagd i bambus. Produsert i 1976 og etter hva jeg erfarer meget lite brukt.

8E61F010-9A09-42D8-B60E-EB3F77A07DF8-2400-00000200E14ED952_zps33ccfc37.jpg

2E9DEAC4-615D-48C7-AA9C-5D13BA4D7E3C-2400-00000200E68EB259_zps111f2b5b.jpg

Hardy snella er en Hardy The Perfect 3 3/8 (uten at det sier meg så mye). Produksjonsår ukjent, men tipper midt 70. Også minimalt brukt.

C272F281-CEA4-4545-BA31-A0F6B6FF1466-2400-00000200CF41DC85_zps2a3489bf.jpg

Fenwicken er kanskje ikke så spennende, men tar den med.

739A04FE-724C-4F3D-A09C-ECB50C048F25-2400-00000200D6B2D45A_zps37e71dd8.jpg

Har også div bindeutstyr, men tror min fars gamle fluer får gjøre jobben frem til jeg eventuelt blir singel og ensom.

C0A5124B-6A56-408E-8BED-6D7015B27F0F-2400-00000200DBC1A678_zps462f3b0d.jpg

Blir nok mye Lars Lenth på tv fremover!

Gled deg til våren! Hvis du blir for ivrig er det jo fortsatt muligheter for å fiske litt forskjellige plasser, samt at tørrtrening anbefales på det varmeste. Begynte for fullt med fluefiske i våres selv, og er helt bitt av basillen. Kjempegøy når man begynner å få tak på kastingen.

Ser stangen din er klasse 7. Det er kanskje litt stivt å begynne seg å lære å kaste med, og er nok litt overkill til de fleste ørrettvann og småelver, men det vet du kanskje selv. Jeg vil anbefale deg å prøve klasse 5/6 hvis du syns den blir for stiv, men hvordan dette oppleves kommer også mye an på snøret du bruker. Anbefaler WF-flytesnøre :)

Syklet Nordmarka på langs fra torsdag til søndag sammen med en kamerat. Var selvforsynte og sov under tarp. Tre overnattinger.

Startet på Grua (som i sommer), syklet opp til Mylla og videre opp til Ålsjøen/Åssjøen.

Frokostbål med havregrøt.

DSCF2829_zpsda261d35.jpg

Sverre titter på skiltene i sørenden av hogstfeltet like nord for Katnoshøgda.

DSCF2858_zps8228d5f9.jpg

Vi tok stien mot Båhussetra da vi var slitne og ikke orket å dytte opp over høydedraget. Stien viste seg å være helt håpløs sykkelmessig.
Dette er altså en blåsti. Om noen år har kanskje naturen tatt den tilbake og kun gamle, råtnede skilt minner om at det en gang var ferdsel her.

DSCF2861_zpsc4ac259d.jpg

Her er vi ved brannvakthytta på Kjerkeberget. Dette er Oslos høyeste punkt, 631m. God lunsj, overlegen utsikt.

DSCF2899_zpsca9a3efa.jpg

Stien langsmed Bjørnsjøhelvetet er derimot knallbra. Dette er en del av Gamle Nordmarksvei.

DSCF2984_zps1445d423.jpg

74634490.jpg

Ikke mitt bilde.

Skal få tatt meg jegerprøven straks og har begynt å kikke litt på våpen. Hva sier dere erfarne jegere her om å ha en halvauto hagle, og en salongrifle i .17 HMR? Har jeg det jeg trenger da? Synes det kaliberet virker spennende. Blir småviltjakt som er aktuelt for min del, hare, rype, skogsfugl, due osv. Muligens noe rev også!