For han som egentlig ville kjøpe Navitimer, hva gjør han?

Ikke veldig fan av Breitling. Men Navitimer liker jeg. Har fått litt sansen for Transocean også. Både med mesh, skinn og nylon.

Navitimer er en av de virkelig klassiske modellene og etter min mening det mest ikoniske pilot uret. Navitimer har historie så det holder, og var pilot uret over alle pilotur tilbake i forrige årtusen. Breitling hadde et samarbeid med “Aircraft Owners and Pilots Association” (AOPA), og Navitimer hadde AOPA logo på skiven.

Jeg har en tøffing i børstet stål.
DSC_0022_zps45375e74.jpg
DSC_0015_zpsd2e05c0a.jpg

47175040_zpse83d886e.jpg

Jeg har tilfeldigvis også en Navitimer Cosmonaut.
Den er som to klokker når jeg bytter fra lenke til rem. Dette er en Navitimer med romfartshistorie og 24 timers visning.
DSC_0020_zps932db826.jpg

DSC_0040_zps1e621601.jpg

DSC_0049_zps7ed02423.jpg

Til slutt har jeg en Montbrillant Datora, her er skiven inspirert av Breitling Chronomat, en modell som på 1940 tallet var forløperen til Navitimer.
DSC_0856_zps110425b2.jpg
DSC_0798_zps299e89fc.jpg

Jeg syns dette er flotte og ikoniske klokker fulle av historie. Nå bryr jeg meg lite om hva andre mener om klokkene mine, og jeg er stort sett en stille og rolig mann, med en interesse for klokker.

brietling-navitimer-01-vs-sinn-903-st-gear-patrol-full.jpg
Ved kjapt øyekast hadde jeg faktisk trodd dette var navitimer. Da er vel risikoen også stor for at folk ved et raskt øyekast tolker deg som boler?

Hva kom først, navitimer eller sinn?

Breitling kom først en gang på 50 tallet, men da Breitling gikk konk på 70 tallet, kjøpte Sinn rettighetene til Navitimer og utførte en del endringer.

Begge klokkene har livets rett og Sinn har ikke kopiert Breitling da de kjøpte rettighetene av konkursboet.

Takk for mange svar!

Jeg har et spørsmål etter å ha brukt tiden på Google og alle søketreffene de måte komme med.

Hvor robust er egentlig klokken i daglig bruk? Jeg leste blant annet en tråd hvor eier hadde fått vann/dugg på innsiden av klokken, og da skrev de fleste i kommentarene at eieren kunne skylde seg selv. Eneste eier hadde gjort, var å vaske klokken under vasken. Flere i kommentarene påstod at man skulle holde klokken borte fra alt vann, men hva med de som bor i Bergen(hehehehe)?

Kjøper man en klokke til 70k veiledende, ønsker man jo gjerne å få brukt den mest mulig.;)

Takk for mange svar!

Jeg har et spørsmål etter å ha brukt tiden på Google og alle søketreffene de måte komme med.

Hvor robust er egentlig klokken i daglig bruk? Jeg leste blant annet en tråd hvor eier hadde fått vann/dugg på innsiden av klokken, og da skrev de fleste i kommentarene at eieren kunne skylde seg selv. Eneste eier hadde gjort, var å vaske klokken under vasken. Flere i kommentarene påstod at man skulle holde klokken borte fra alt vann, men hva med de som bor i Bergen(hehehehe)?

Kjøper man en klokke til 70k veiledende, ønsker man jo gjerne å få brukt den mest mulig.;)
Hei,

Breitling Navitimer er vanntett til 30m og bør ikke utsettes for noe særlig med vann.

Sinn 903 er vanntett til 100m

Den passer bra i VM byen!:):cool:

• Liker
Reaksjoner: bragemann
Helt korrekt @Preacher . I år fikk vi først sommer i september.

For å holde dette "on topic" jeg solgte en gang i tiden en Navitimer grunnet at jeg bor i Bergen og dermed teknisk sett svømmer store deler av året, men har du en av nyere årgang burde ikke dette være et så stort problem.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Altså, jeg kommer ikke til å si et eneste stygt ord om Navitimer.
Men bor man et sted med kimautfordringer, bør man vurdere om en mekanisk kronograf på lærreim er en praktisk bruksklokke.