Det kan være både en god og en dårlig ting. Nå kaster jeg stein i glasshus siden jeg tilhører den gruppen som ble frelst av DTS, men jeg ser også at DTS har dratt med seg en del fans som sporten kunne vært foruten. Ikke har de satt seg inn i historien og oppfatningen deres av sporten er jo utelukkende basert på det konstruerte dramaet som DTS leverer. Kanskje det ikke er så ille at den typen fans forsvinner, fordi de tror at alle sesonger er som 21-sesongen? Et kjapt kikk på sosiale medier forteller meg ihvertfall at enkelte "fans" burde holde seg til Netflix. Hett tips, ikke under noen omstendigheter gå inn på F1 Twitter (Eller X...).
Historisk sett så er F1 en bølgedal av dominanse. Schumacher og ferrari på tidlig 2000-tallet, vettel 2010-2014 og hamilton/mercedes 2014-2021. Riktignok så hadde noen av Vettel/Hamilton sine mesterskap langt mer spenning enn feks 22 og 23-sesongen, men gjevnt over så er det sånn at når et lag nailer de nye reglene som har kommet, så dominerer de den æraen av sporten. Mercedes hadde fullstendig kontroll på "hybrid-æraen", mens det later til at RB har absolutt nailet "ground effects æraen". Du må faktisk tilbake til 2009 sist gang noen andre enn Mercedes og RB vant WDC eller WCC.
Men ja, om du kun fokuserer på P1 så er det ikke noe særlig spennende når Verstappen er 10 sekunder foran etter 10 runder. Personlig så klarer jeg å se bort i fra det å heller fokusere på hva som skjer bak han, for det er mye god racing både for de resterende podiumplassene og i midtfeltet. Men nok en gang, det er forskjell på folk.
Eventuelt så kan du trøste deg med at du ihvertfall ser på noe historisk.
For den dominansen som Verstappen utviste i 23 blir nok kun slått av Verstappen selv i år eller 25. I 2026 kommer det jo nye motorregler og da er det plutselig helt åpent igjen.