Fredrique Constant Monolithic Manufacture

Labbos

Støttemedlem
Medlem
4. des. 2020
Sted
Bærum
Fant ingen tråd ift FCs nye urverk. (?)
Ser dog en artikkel på forsiden. Skulle gjerne sett en diskusjon rundt hva folk tenker.

Umiddelbart tenker jeg at man her får den visuelt tilfredsstillende glidene sekundviseren som på spring drive, men beholder mer av den mekanisme sjelen...?

Jeg antar dog det vil være mer begrenset med muligheter for hvor og hvem som kan gjennomføre service.

Se forøvrig denne: (rundt 25min merket er det presentasjon av klokken med viser som går)

• Liker
Reaksjoner: darkcho
Teknisk utvikling er flott. Men når det gjelder urverk, så er jeg litt konservativ. Jeg liker best slikt som dette.
A5F16981-49A0-423E-91EB-6BC52B4CAC3F.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Labbos og Tannhjulet
Så en kommentar, som kanskje summerte det best:

«this is engineering, not horology»

vanskelig å være uenig i det egentlig.

Since when horology is not engineering? Vil jeg si.

Jeg har vært bort i en del "engineering" gjennom karrieren min på bygg&anlegg, oljeindustrien og som oppfinner (patent med 2 driftløsninger).
Å skape et godt urverk er høy ingeniøring, uansett hva er sitt mekanisk hjerte.
Og å se ned på det som "vanlig mekanikk" er å undervurdere kalkuleringene og arbeidet dette inngår.
Jeg er faktisk ikke en gang utdannet ingeniør.

• Liker
Reaksjoner: fredskijj og UJU
Since when horology is not engineering? Vil jeg si.

Jeg har vært bort i en del "engineering" gjennom karrieren min på bygg&anlegg, oljeindustrien og som oppfinner (patent med 2 driftløsninger).
Å skape et godt urverk er høy ingeniøring, uansett hva er sitt mekanisk hjerte.
Og å se ned på det som "vanlig mekanikk" er å undervurdere kalkuleringene og arbeidet dette inngår.
Jeg er faktisk ikke en gang utdannet ingeniør.

Jeg er ikke uenig i poenget ditt, ikke i det hele tatt. Men «engineering» finnes i alt omtrent. Rifla chips er gjenstand for engineering.(jeg hater å ikke ha et bedre norsk ord for dette) Slik jeg oppfattet påstanden, er at det er noe mer analogt ved horlologi. Det har mer hjerte og sjel, mens engineering i dette tilfellet forstås mer som noe matematisk og sterilt...(?)
Jeg er fullstendig klar over at det ikke er noe objektiv sannhet i dette, men det er vel sånn jeg føler det.
Det er mer ved det å være mennesklig enn logikk

Jeg er ikke uenig i poenget ditt, ikke i det hele tatt. Men «engineering» finnes i alt omtrent. Rifla chips er gjenstand for engineering.(jeg hater å ikke ha et bedre norsk ord for dette) Slik jeg oppfattet påstanden, er at det er noe mer analogt ved horlologi. Det har mer hjerte og sjel, mens engineering i dette tilfellet forstås mer som noe matematisk og sterilt...(?)
Jeg er fullstendig klar over at det ikke er noe objektiv sannhet i dette, men det er vel sånn jeg føler det.
Det er mer ved det å være mennesklig enn logikk

Seiko sin Spring Drive løsning en elektrisk/mekanisk hybrid...
Men Frederic Constant sin løsning er fullstendig mekanisk og som en fjær, bruker det elastisiteten fra et naturell komponent som ikke er en gang en legering. Der snakker vi om ren grunnstoff "Si".
Silisium er tross alt brukt i en del klokkedeler allerede og ikke ukjent.
Jeg tror at det mange reagerer på, er at bevegelsen er mindre synlig og at vi snakker ikke om store metalliske deler.
Men mekanisk og komponent sett er vi i samme liga, bare mer avansert.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Seiko sin Spring Drive løsning en elektrisk/mekanisk hybrid...
Men Frederic Constant sin løsning er fullstendig mekanisk og som en fjær, bruker det elastisiteten fra et naturell komponent som ikke er en gang en legering. Der snakker vi om ren grunnstoff "Si".
Silikon er tross alt brukt i en del klokkedeler allerede og ikke ukjent.
Jeg tror at der mange reagerer er at bevegelsen er mindre synlig og at vi snakker ikke om store metalliske deler.
Men mekanisk og komponent sett er vi i samme liga, bare mer avansert.

Jeg kjenner godt til spring drive, da jeg har eid GS selv før, det var ikke poenget mitt når jeg snakket om analogt.
Rent funksjonsmessig så er denne klokken 100% mekanisk, ja. For min del gjelder det to innvendinger:

1.: Denne skiven, eller hva man skal kalle det, som funger som regulator, er kun mulig takket være forholdsvis ny teknologi. Det gjør klokken høyteknologisk, og mindre tidløs enn tradisjonelle mekaniske klokker
2.: Bevegelesen er mindre, og ekstremt mye mer høyfrekvent. Noe av dynamikken ved balansehjulet er borte.

Egentlig tror jeg vi snakker litt forbi hverandre.

Det er uansett et utrolig fascinerende stykke ingeniørarbeid (...!). Jeg synes faktisk det kunne være fristende å prøve den en gang. Men jeg tror ikke det blir noen revolusjon. Jeg tror den vil se liten suksess utover å være en kuriositet hos FC, og kanskje enkelte modeller hos andre merker.

• Liker
Reaksjoner: darkcho
Jeg kjenner godt til spring drive, da jeg har eid GS selv før, det var ikke poenget mitt når jeg snakket om analogt.
Rent funksjonsmessig så er denne klokken 100% mekanisk, ja. For min del gjelder det to innvendinger:

1.: Denne skiven, eller hva man skal kalle det, som funger som regulator, er kun mulig takket være forholdsvis ny teknologi. Det gjør klokken høyteknologisk, og mindre tidløs enn tradisjonelle mekaniske klokker
2.: Bevegelesen er mindre, og ekstremt mye mer høyfrekvent. Noe av dynamikken ved balansehjulet er borte.

Egentlig tror jeg vi snakker litt forbi hverandre.

Det er uansett et utrolig fascinerende stykke ingeniørarbeid (...!). Jeg synes faktisk det kunne være fristende å prøve den en gang. Men jeg tror ikke det blir noen revolusjon. Jeg tror den vil se liten suksess utover å være en kuriositet hos FC, og kanskje enkelte modeller hos andre merker.

Ja det er mulig takket ny teknologi.
Som alle Silisium delene mange andre varemerkene bruker.
Spesielle legeringer er også mulig på grunn av ny teknologi.
Silisium er et relativt nytt materiale i industrien og fortsatt sett som "kunstig" på noen måte: sant nok.

På en annen side er safirglassene og rubinene i urverk alle sammen "lab grown" eller fra fusjon av aluminium oxyde men ingen tenker på det som et nytt teknologisk materiale.
Egentlig burde alle steinene blitt hvit som krystallene men de er farget opp for å holde den tradisjonelle "rubin" følelse: altså er rubiner en corundum med chromium og blå safirene er med titan og jern.
Ren corundum er gjennomsiktig.

Hadde F-C sin "hjerte skive" vært laget i metal legering, hadde sikkert oppfatningen vært det samme: som kunstig.
Og det jeg mener er fullstendig tilkoblet med at øynene/hjernen får det ikke til å fange bevegelsen or dermed oppfatte det hele som "ikke naturlig mekanisk", ikke "tradisjonell" og altså "hyper teknologisk".
Men man må også innse at så høy frekvens kan ikke oppnås med store bevegelser: mekanisk sett, går det ikke.

Hvis F-C hadde satset på lav frekvens, hadde hoveddelen beveget seg i større omfang og på en synligere måte.
Hadde delen beveget seg med 18000 Bph som for eks det Hajiime har gjort, hadde folk reagert på en annerledes måte.
Der vil jeg påstå at folk hadde sett dette som mer "mekanisk" og mer "naturlig" og mindre "high tech".

Hvis man kjører bare etter følelsene som er oversatt av øynene til hjernens begrensning, blir F-C sin oppfinnelse oppfattet som kunstig.
Og det på grunn av hastigheten som er for høyt.
Da er det etter min mening ikke et spørsmål av mekanisk løsning men mest et spørsmål av feil oppfatning.
Hadde hjernen vår hatt muligheten til å prosessere så raske bevegelser, hadde følelsene vært fullstendig annerledes.

Redigert:
Ja det er mulig takket ny teknologi.
Som alle silikon delene mange andre varemerkene bruker.
Spesielle legeringer er også mulig på grunn av ny teknologi.
Silikon er et relativt nytt materiale i industrien og fortsatt sett som "kunstig" på noen måte: sant nok.

På en annen side er safirglassene og rubinene i urverk alle sammen "lab grown" eller fra fusjon av aluminium oxyde men ingen tenker på det som et nytt teknologisk materiale.
Egentlig burde alle steinene blitt hvit som krystallene men de er farget opp for å holde den tradisjonelle "rubin" følelse: altså er rubiner en corundum med chromium og blå safirene er med titan og jern.
Ren corundum er gjennomsiktig.

Hadde F-C sin "hjerte skive" vært laget i metal legering, hadde sikkert oppfatningen vært det samme: som kunstig.
Og det jeg mener er fullstendig tilkoblet med at øynene/hjernen får det ikke til å fange bevegelsen or dermed oppfatte det hele som "ikke naturlig mekanisk", ikke "tradisjonell" og altså "hyper teknologisk".
Men man må også innse at så høy frekvens kan ikke oppnås med store bevegelser: mekanisk sett, går det ikke.

Hvis F-C hadde satset på lav frekvens, hadde hoveddelen beveget seg i større omfang og på en synligere måte.
Hadde delen beveget seg med 18000 Bph som for eks det Hajiime har gjort, hadde folk reagert på en annerledes måte.
Der vil jeg påstå at folk hadde sett dette som mer "mekanisk" og mer "naturlig" og mindre "high tech".

Hvis man kjører bare etter følelsene som er oversatt av øynene til hjernens begrensning, blir F-C sin oppfinnelse oppfattet som kunstig.
Og det på grunn av hastigheten som er for høyt.
Da er det etter min mening ikke et spørsmål av mekanisk løsning men mest et spørsmål av feil oppfatning.
Hadde hjernen vår hatt muligheten til å prosessere så raske bevegelser, hadde følelsene vært fullstendig annerledes.

Mye flott her, men bommer du ikke på selve kjernen?At hele kompleksiteten i det som er et mekanisk ur, balansjehjul, ankergang, hemverk etc etc etc, er erstattet av en en sjablong slått ut av et silisiumplate....

Redigert:
Mye flott her, men bommer du ikke på selve kjernen?At hele kompleksiteten i det som er et mekanisk ur, balansjehjul, ankergang, hemverk etc etc etc, er erstattet av en en sjablong slått ut av et silikonplate....

For samme mekanisk prosess, mer man har deler, mer man har svake punkter.
Mekanisk sett, for å oppnå samme resultat, komplisert betyr ikke bedre, tvert imot.
Der snakker du bare om estetikk når man ser på mange deler som jobber med hverandre.

En tourbillon er komplisert og vakker å se på, men den ble opprinnelig skapt for lommeurene som bærer seg vertikale mest av dagen i en jakkelomme.
Hele hensyn til en tourbillon handler om å motvirke tyngdekraftens påvirkning på balansehjulet for å gjøre urverket mer nøyaktig.
Men det bare virker hvis den er vertikal.
En horizontal tourbillon er egentlig bare pynt: den gir ikke bedre nøyaktighet i hele tatt.
Det betyr at en tourbillon montert i en klokke som brukes på håndleddet blir bare effektiv hvis den ligger i en gyroskopisk bur som holder den konstant vertikal eller som får den rundt i alle posisjoner for å alternere tyngdekraftens påvirkning på balansehjulet.
Uten det, snakker vi bare om å bruke mange deler for å lage en komplisert karusell for pyntens skyld.
gyro.gif

F-C sier det selv: hele pakke er selvsagt mer robust enn et vanlig urverk.
Det er et valg man gjør.
Min utsikt på det er at når det gjelder ingeniøring, har F-C fremmet noe sterkt og betydelig.
Det blir ikke brukt av alle men det handler ikke om det.
Skulle man basere alt på følelser og estetikk, blir det annerledes.
Og faktisk, estetisk sett har F-C sin løsning en sjarm, spesielt med sekundviseren som glir på tallskiven og platen som vibrerer som en bie som kjøler bikuben sin.
bee.gif

- "The absence of mechanical coupling eliminates contact, play, friction, wear, lubrication or dispersions."
- "The traditional oscillator, composed of over 20 components, is substituted by a one-piece silicon oscillator fitted with two regulation weights working in conjunction with the escapement wheel."
- "With the tribological properties of silicon, no lubrication is required, and wear is minimal. There is no fatigue effect and moreover, it is a lightweight and amagnetic material."

Det jeg liker i mekaniske klokker er også ingeniøringen som ligger bak og å få det til å erstatte 20 deler med bare 1 er noe jeg beundrer.
Her snakker vi om folk som knekker en skikkelig nøtte.
Når Dufour laget sin "Simplicité" handlet det ikke om å ha noe mekanisk sett komplisert som skulle fange oppmerksomheten.
Det handlet mest om å lage noe som var veldig enkelt men ekstremt angående "finish" og bearbeiding.
Det er en filosofi noen folk finner seg i.

En del år siden Girard Perregaux kom med sin Constant Force Escapement.
Hovedelen er også i Silisium.

Det F-C har gjort er en forkortet versjon av det.
Helt ærlig : hadde det vært gjort av et varemerke med mer prestisje, hadde det sikkert fått mer anerkjennelse.
Men alt i alt: Bravo!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
For samme mekanisk prosess, mer man har deler, mer man har svake punkter.
Mekanisk sett, for å oppnå samme resultat, komplisert betyr ikke bedre, tvert imot.
Der snakker du bare om estetikk når man ser på mange deler som jobber med hverandre.

En tourbillon er komplisert og vakker å se på, men den ble opprinnelig skapt for lommeurene som bærer seg vertikale mest av dagen i en jakkelomme.
Hele hensyn til en tourbillon handler om å motvirke tyngdekraftens påvirkning på balansehjulet for å gjøre urverket mer nøyaktig.
Men det bare virker hvis den er vertikal.
En horizontal tourbillon er egentlig bare pynt: den gir ikke bedre nøyaktighet i hele tatt.
Det betyr at en tourbillon montert i en klokke som brukes på håndleddet blir bare effektiv hvis den ligger i en gyroskopisk bur som holder den konstant vertikal eller som får den rundt i alle posisjoner for å alternere tyngdekraftens påvirkning på balansehjulet.
Uten det, snakker vi bare om å bruke mange deler for å lage en komplisert karusell for pyntens skyld.Vis vedlegg 241629

F-C sier det selv: hele pakke er selvsagt mer robust enn et vanlig urverk.
Det er et valg man gjør.
Min utsikt på det er at når det gjelder ingeniøring, har F-C fremmet noe sterkt og betydelig.
Det blir ikke brukt av alle men det handler ikke om det.
Skulle man basere alt på følelser og estetikk, blir det annerledes.
Og faktisk, estetisk sett har F-C sin løsning en sjarm, spesielt med sekundviseren som glir på tallskiven og platen som vibrerer som en bie som kjøler bikuben sin.
Vis vedlegg 241625

- "The absence of mechanical coupling eliminates contact, play, friction, wear, lubrication or dispersions."
- "The traditional oscillator, composed of over 20 components, is substituted by a one-piece silicon oscillator fitted with two regulation weights working in conjunction with the escapement wheel."
- "With the tribological properties of silicon, no lubrication is required, and wear is minimal. There is no fatigue effect and moreover, it is a lightweight and amagnetic material."

Det jeg liker i mekaniske klokker er også ingeniøringen som ligger bak og å få det til å erstatte 20 deler med bare 1 er noe jeg beundrer.
Her snakker vi om folk som knekker en skikkelig nøtte.
Når Dufour laget sin "Simplicité" handlet det ikke om å ha noe mekanisk sett komplisert som skulle fange oppmerksomheten.
Det handlet mest om å lage noe som var veldig enkelt men ekstremt angående "finish" og bearbeiding.
Det er en filosofi noen folk finner seg i.

En del år siden Girard Perregaux kom med sin Constant Force Escapement.
Hovedelen er også i silikon.

Det F-C har gjort er en forkortet versjon av det.
Helt ærlig : hadde det vært gjort av et varemerke med mer prestisje, hadde det sikkert fått mer anerkjennelse.
Men alt i alt: Bravo!

bra du nevnte tourbillion.
Det for meg er et eksempel på at (unødvendig)komplisert ofte kan være bedre. Jeg er altså enig i argumentene dine, men konklusjonen min er diametralt motsatt ;)

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
For en som ikke er kjent med silikonens egenskaper men registrerer at materialet i større og større grad brukes i produksjon av verksdeler; hvordan er slitestyrke over tid sammenlignet med materialene den erstatter?

bra du nevnte tourbillion.
Det for meg er et eksempel på at (unødvendig)komplisert ofte kan være bedre. Jeg er altså enig i argumentene dine, men konklusjonen min er diametralt motsatt ;)

Ja, tydeligvis er du hovedsakelig opptatt av estetikken som fins i en mekanisk sammensetning eller tilkobling.
På min side er hele ingeniørings oppnåelse og mekanisk betydning (på en praktisk måte) også en viktig del av det som fins i et urverk.
Og det kan noen ganger bli litt usynlig.

Maurice Lacroix sin "Roue Carrée" er et eksempel av mekanisk sett unødvendig hjulsystem som er ganske kult å se på.

Jeg syns også at mekanisk bragd er kult å se på, men jeg er også tiltrykket av mekaniske løsninger som viser eller tyder på ingeniørings forståelse.
Da er jeg litt mer 50/50 på temaet.
Derfor syns jeg at F-C fortjener skryt uansett at det faller ikke helt som min drømmeklokke på estetikk side.
De kan sikkert forbedre sin design og jeg har faktisk tenkt å ta kontakt med de for å gi litt impuls.
Man vet aldri...

• Liker
Reaksjoner: Labbos
For en som ikke er kjent med silikonens egenskaper men registrerer at materialet i større og større grad brukes i produksjon av verksdeler; hvordan er slitestyrke over tid sammenlignet med materialene den erstatter?

"Often referred to as "silicium" (silicon in French), silicon is a hard and light materials that unlike metal does not respond to environmental changes such as temperature or magnetism. Silicon parts also require little or no lubrication."

"Silicium has many advantages, like hardness, lightness, anti-magnetism, and it doesn’t require any lubrication. With that being said, it doesn’t mean that silicium can and will replace all metal mechanical parts in a movement. There are specific parts of a mechanical watch movement where the application of silicium would not make any sense but when it comes to the escapement (which is the actual heart of the movement) - where magnetism, lubrication, high friction is key - silicium is the perfect material."

"Silicium has not changed the manufacture of traditional watch making but opened up certain new possibilities, which I believe are a benefit to the end consumers. The knowledge, training, and craftsmanship of the individual watchmaker has not changed at all but the accuracy and durability, particularly of the escapement has improved. So in many ways silicium parts merely replace metal ones."

Ja, tydeligvis er du hovedsakelig opptatt av estetikken som fins i en mekanisk sammensetning eller tilkobling.
På min side er hele ingeniørings oppnåelse og mekanisk betydning (på en praktisk måte) også en viktig del av det som fins i et urverk.
Og det kan noen ganger bli litt usynlig.

Maurice Lacroix sin "Roue Carrée" er et eksempel av mekanisk sett unødvendig hjulsystem som er ganske kult å se på.

Jeg syns også at mekanisk bragd er kult å se på, men jeg er også tiltrykket av mekaniske løsninger som viser eller tyder på ingeniørings forståelse.
Da er jeg litt mer 50/50 på temaet.
Derfor syns jeg at F-C fortjener skryt uansett at det faller ikke helt som min drømmeklokke på estetikk side.
De kan sikkert forbedre sin design og jeg har faktisk tenkt å ta kontakt med de for å gi litt impuls.
Man vet aldri...

Det er nok korrekt observert, det, og det tidløse i et tradisjonelt urverk. En urmaker fra 1700tallet, skulle kunne gjøre service på en moderne Rolex feks, ganske uproblematisk. Tross noen endringer i materialet, er den grunnleggende arkitekturen forholdsvis uendret.

Vi forstår iallefall hverandres standpunkt tror jeg, de er ikke så langt fra hverandre
Det var uansett en interessant diskusjon! Jeg er faktisk ganske spent på å se hvordan denne gjør det på markedet, og om det får noen konsekvenser ellers i industrien

• Liker
God lesing her med en ny video.

"Eggerding also revealed to Watchonista that the Frederique Constant team worked hand-in-hand with Flexous adapting the new technology to the brand’s traditional collections. And one of the first things they noted was that the standard gear train could not cope with the breakneck speed of a 40Hz regulator that causes the seconds hand to make 80 moves per second for the smoothest possible sweep. This led to the design of a completely new base movement – the automatic FC-810 caliber."

Lignende tidligere prosjekt fra Zenith her med 15 Hz (108.000 vph) og synligere mekaniske bevegelser.

Haha, ja... Takk for det.

Jeg har litt editering å gjør da.
Norsk er mitt tredje språk da tror jeg at jeg er tilgitt ;)
Ja vi var to der med skrivefeil.
Kjente til antimagnetiske og «lubrifi»egenskaper. Enda viktigere er vel økt durability. Veldig bra. Alt som kan være med på å øke levetid på verksdeler er bra

• Liker