Fremtidige klassikere/investeringer

Medlem
1. okt. 2013
Innlegg
231
Finnes det noe slikt for tiden?
Sett at man samler klokker opptil 10k i innkjøp per dags dato, er det noen som våger spå noe om fremtidens prisutvikling?

Som et eksempel kjøpte jeg en 6138-0040 Seiko bullhead for kr 1500 våren 2006. Denne har jeg i mellomtiden hatt en storservice på som kostet ca 4000 dersom jeg ikke husker helt feil, men klokken er flittig brukt året rundt og meget pen.
Skal man dømme prisene på ebay har jeg iallfall ikke tapt noe på den, på tross av påkostningen som ble gjort.

Hvilke andre "sikre kjøp" kan man gjøre i disse lavere prisklassene?
 
Tror ikke du kommer til å få noe særlig respons, for å være ærlig. Hele poenget med tråden er å gjøre profitt av ur, mens flertallet av de som er aktive her inne er genuint interesserte i ur og mekanikken som ligger bak. Å tenke profitt ved klokkekjøp er (bør) lenger bak som kriterie ved klokkekjøp.

Uansett for å gi deg et kort svar; er nok ikke noe som har gitt bedre avkastning enn Rolex siste 40-50 årene og sånn tipper jeg det vil være 40-50 år frem i tid og.
 
La oss ikke være så korrekte da;) Hvis vi ser litt bort fra profitt og fokuserer på hvilke klokker som har mulighet til å bli klassikere i fremtiden (og da kanskje også holder seg greit i pris), bør vel denne tråden ha livets rett selv om jeg nok tror dette har blitt diskutert før.

Selv har jeg ingen svar, men er redd få klokker i prisklassen opptil 10k vil oppnå klassikerstatus. Men hvem veto_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen
Det er ikke noe mer tanke i "profitt" enn at man kanskje ikke ønsker en forvitring. Slik fakta er ved penger f. Eks i bank per dags dato.
Det er vel ganske åpenbart at hensikten min ikke er direkte profitt når eksempelet mitt er en klokke jeg har hatt i over 10 år, men etter bruk og kost kanskje ligger i 0 taps-/profittmessig?
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Det er ikke noe mer tanke i "profitt" enn at man kanskje ikke ønsker en forvitring. Slik fakta er ved penger f. Eks i bank per dags dato.
Det er vel ganske åpenbart at hensikten min ikke er direkte profitt når eksempelet mitt er en klokke jeg har hatt i over 10 år, men etter bruk og kost kanskje ligger i 0 taps-/profittmessig?

Gitt at Rolex fortsetter å heve prisene regelmessig vil jeg si at du raskt går i null på de mest populære Rolex-modellene. Kjenner flere som har kjøpt nye sportsur (Sub og GMT), og solgt for akkurat det samme ca. 12 mnd senere.

Hva gjelder klokke som investeringsobjekt (prisstigning på linje med f.eks. Newman Daytona) er det umulig å forutsi. De tok opp dette på et avsnitt av klocksnacks podcast, og slik det er i dag er de aller dyreste modellene de som det ikke ble solgt så mange av. De trodde kanskje nyeste Airking kunne være en sjeldenhet om 40 år da den visstnok allerede solgte litt dårlig pga designet, men jeg aner ikke.
 
Det kan nok være at noen Seikomodeller kan holde seg ok i verdi.
Spork økte vel litt etter den relativt korte produksjonstiden den hadde.
Vi snakker uansett ikke om voldsomme summer her.

Det er nok i de langt dyrere klassene man kan se noen verdiøkning av betydning.
Begrensede utgaver av Patek i høy prisklasse.
Upopulære Rolexmodeller som plutselig blir populære lenge etter produksjonsstans.
 
Jeg har trua på at Rolex "Sea-Dweller" vil bli en fremtidig klassikker og en god investering.

Denne modellen har jo allerede en gang tidligere blitt faset ut av Rolex og nå diskuteres / spekuleres det på TRF om det samme skjer igjen neste år.
SD er jo i tillegg et "tungsolgt" ur ute hos AD'ne, det er bare de gærneste WIS'r, som er villige til å betale merkostnaden over en Sub, dermed blir salgsvolumet beskjedent.
 
Som nevnt er det nok ikke blant de billigste klokkene man vil se den største verdiøkningen. Rolex har jo en tendens til å øke, men jeg tror også klokker som Speedmaster tintin og Panerai 318 kan øke i verdi. Tintin fordi den ikke "ble som den skulle" og 318 på grunn av urets spesielle historie.

Jeg kan selvfølgelig ta fullstendig feil. De objektene som blir mest verdt er ofte de som ingen klarer å forutse- og der ligger jo også hele spenningen :)
 
Redigert:
Du svarer litt på spørsmålet ditt selv med Bullhead-en din. Slik jeg ser det, er vel vintage det beste tipset, også i de lavere prisklasser. Spesifikke modeller som kjøpes nytt i dag? Anybody's guess.
 
Jeg var ganske sikker på at Rolex 16570 Polar skulle bli svært ettertraktet en stund etter at den gikk ut av produksjon.
Nå er det kanskje den eneste Rolexen som er nogenlunde fornuftig priset på brukten.
Fine eksemplarer til helt ok priser som ender med å ligge flere bump's.
Så feil kan man ta.:)
 
Hvis jeg ikke tar helt feil var vel Paul Newman daytonas en flopp når de ble lansert. Altså få solgte og kort produksjonstid. Skal mye til at modeller som mange tror vil bli veldig verdifulle i fremtiden blir det, da etterspørselen raskt blir mettet av tilbudet.
Hvis du skal kunne tjene store penger må du altså kjøpe noe som ingen i dag tror man kan tjene penger på. Det vil si at det litt som å kjøpe et skrapelodd. Mest sannsynlig tjener du ingenting, men noen sitter jo på vinnerloddet.
 
Corum Bubble pirate? Den stiger nok en god del fremover selv om den har ligget ganske stabilt på 68' de siste 5 årene.

pig3.jpg
 
Ser sea dweller blir nevnt. Egentlig har jeg veldig lyst på en 16600 som neste dyrere klokke. Og er forøvrig utdannet dykker og har jobbet som det i noe over 5 år. Dog er jeg for øyeblikket uten arbeid, så avventer kjøpet litt
Hadde tidligere en 116523 Daytona mens en kollega hadde deep sea
 
Patek Calatrava Pilot Travel Time 5524G er såpass sær og sjelden (i likhet med Patek-samlere) ;)
Vedder en Natoreim på noe slikt kan utlyse greie auksjonspriser i fjern fremtid

Patek-Philippe-Calatrava-Pilot-Travel-Time-Ref.-5524-1.jpg