Går du ut på byen med et dyrt ur på hånden?

Går du ut på byen med et dyrt ur på hånden - og føler at det er trygg?

  • Ja

    Stemmer: 156 87,6%
  • Nei

    Stemmer: 22 12,4%

  • Antall stemmer
    178
Lurer på om det blir PP5726 eller Laurent Ferrier Galet Square som skal få oppleve Millwall mot Leeds på The Den i september.
For å ikke snakke om vor- og nachspielet etter matchen.
Screen Shot 2018-08-29 at 08.36.50.png

ytr.jpg
 
Vi satt fire karer på Aker Brygge i juni, en med helgull daytona, en med nye seadweller 43mm, en med ym rose på oysterflex og jeg med min 116520. Vi snakket bla om at det var utrolig at ingen av oss hadde blitt ranet. Vi har vært på alt fra strippeklubber i Istanbul, via bakgater i Sao Paulo til fotballkamp mellom Boca Juniors og River Plate og selvsagt i de aller fleste storbyer. Det har gått bra i 30 år. På vei hjem fra Aker Brygge gikk jeg innom 7/11 på Holbergs Plass for å spise en pølse. 5 minutter senere sto jeg uten klokke i Pilestredet. Man vet aldri når, hvor eller hvem som ser deg med dyr klokke og har man uflaks så kan man bli ranet overalt. Nå er det knapt kontanter i omløp og ran av klokker/vesker/smykker blir dessverre noe man kommer til å oppleve langt oftere fremover, men jeg kommer allikevel ikke til å legge igjen klokka hjemme. Satser heller på at det går 30 år til neste gang.
 
Redigert:
Det v
Vi satt fire karer på Aker Brygge i juni, en med helgull daytona, en med nye seadweller 43mm, en med ym rose på oysterflex og jeg med min 116520. Vi snakket bla om at det var utrolig at ingen av oss hadde blitt ranet. Vi har vært på alt fra strippeklubber i Istanbul, via bakgater i Sao Paulo til fotballkamp mellom Boca Juniors og River Plate og selvsagt i de aller fleste storbyer. Det har gått bra i 30 år. På vei hjem fra Aker Brygge gikk jeg innom 7/11 på Holbergs Plass for å spise en pølse. 5 minutter senere sto jeg uten klokke i Pilestredet. Man vet aldri når, hvor eller hvem som ser deg med dyr klokke og har man uflaks så kan man bli ranet overalt. Nå er det knapt er kontanter i omløp, ran av klokker/vesker/smykker blir dessverre noe man kommer til å oppleve langt oftere fremover, men jeg kommer allikevel ikke til å legge igjen klokka hjemme. Satser heller på at det går 30 år til neste gang.
Det var synd å høre at du mista klokka
 
Hvor havner alle disse dyre klokkene som blir stjålet? Vi snakker jo i denne omgang om ur som krever en viss finesse for å serve osv.
 
Vel, nå foregår ran sjelden på den måten at raneren steller seg foran deg, sier han skal rane deg og venter på at du skal bli klar. Uansett hvor godt trent du er og kan flere former for kampsport, rekker man nok ikke å reagere før man ligger nede. Å tenke at man skal gjøre motstand i en så underlegen posisjon er uklokt etter mitt syn. I verste fall har man skremt raneren så mye at man sitter med kniv i magen.

Min tanke er litt som med en gammel bil jeg så for noen år siden på Grunerløkka hvor eieren hadde skrevet en lapp der det stod noe sånt som «Vær så snill og ikke knus ruta. Dørene er ulåst, så bare gå inn og forsyn deg av det du vil ha».

Jeg har brukt Rolexen ute på byen rett som det er. Men den siste tiden har jeg begynt å tenke litt mer over det og droppet å ta det med. Jeg snakket også med en kar på Sats om at han hadde blitt frastjålet klokken sin fra skapet sitt i garderoben, så nå har jeg sluttet å ta med klokken der og. Mye av klokkegleden merker jeg forsvinner når det blir sånn. Legg det sammen med invistorene som har oppdaget og ødelagt klokkemarkedet er nok ikke veien min ut av klokkeverden så lang.
 
Å flashe at man er så tøff at man flasher det som for folk flest er obskure merker som de ikke aner at er dyrere enn en gantklokke sier ikke så mye.
Handler mye om at noen merker er meget kjente for å være dyre og lettomsettlige. Andre har folk uten interesse ikke hørt om. Jeg hadde vært forsiktig med å flashe rolex på feil steder.
 
  • Liker
Reaksjoner: TimeFactor
Jeg har alltid med meg en pepperspray jeg kjøpte i Tyskland.
Gir meg skikkelig trygghets følelse faktisk. Etter at jeg greide å trykke på den drita hjemme og hele huset måtte evakuere :D så vet jeg at den gjør jobben sin.
Blei ikke mere fest den kvelden!!
Og jeg passer alltid på at jeg ikke surrer drita rundt alene og hvis noen er på meg bort til meg for å ta kontakt setter jeg opp tempo mot nærmeste folk jeg ser.

Hvilken håndveske bærer du den i? :)
Vet dette ikke er et veskeforum, men!

Har gått med Panerai på byen i Oslo uten at det bød på problemer. Selvfølgelig når vi ser bort fra det utrolig plagsomme dametekket det medførte. Jeg måtte faktisk bytte over til Rolex.

Men fleip til side.. lurt å være litt forsiktig uansett hvor man måtte befinne seg.
 
Har aldri tenkt over hvilken klokker jeg går med. Alt fra Daytona til diverse Tudorer/Breitlinger har blitt brukt på byen, og i utlandet. Skal sies at jeg bruker mine klokker til alt, fordi det er vel derfor vi har dem, og alle er fullforsikret. Den dagen jeg må tenke på at jeg ikke kan ha på meg den klokka jeg liker pga fare for ran, så renner klokkeinterssen vekk. Det viktigste er at en ikke flasher og viser at en har en dyr klokke, pluss at en faktisk oppfører seg etter god gammeldags norsk folkeskikk:)
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse og Rød
Når eg leser slike tråder blir eg minna på over kor glad eg er for at det finst klokkeglede i "billige" klokker, og for at eg ikkje bur i ein by men langt inne i ein vestlandsfjord der den einaste veg forbindelsen ofte er stengt av ras. ;)