Gøyeste klokkekjøp for hver 10-tusing…

Balongum

Støttemedlem
Medlem
20. nov. 2012
Sted
Arendal
Hei!

Som småbarnsfar må man av og til sitte barnevakt, og da er det godt å ha TS… ;)

Og I dag tenker jeg på dette; jeg blir ofte spurt om råd ved klokkekjøp. Selv om jeg nesten alltid klarer å foreslå en Submariner (til tross for at jeg ikke har en selv) så kan det jo hende at prisklassen blir noe feil. Jeg har egentlig en holdning til at en gjennomsnittlig sporty nordmann kan ikle seg både en diver og en penklokke til bade hverdags og fest… Derfor har jeg tenkt å lage en liste med de gøyeste klokkekjøpene for hver 10-tusing mellom 0 og 100.000 (+/- 5.000), slik at jeg kan gi litt mer gjennomtenkte subjektive svar.

Jeg vil gjerne høre om andre kan ha innspill som kan gi meg inspirasjon til å endre på listen.. Eller i værste nerde-fall sette opp sin egen liste...

Her er min foreløpige skisse til en liste;

10; Seiko Prospex PADI (SPRA21K1) / Helson SHARK DIVER 42mm BRASS
20; Sinn UX S (EZM 2B) / Longines Legend Diver / Oris Divers Sixty-five
30; Nomos Ahoi / Tudor Black Bay black
40; Tag Heuer Monaco Calibre 11 / Nomos Zürich Weltzeit
50; Vintage Rolex / Omega Speedmaster
60; Rolex Submariner 114060
70; Rolex Submariner 116610ln
80; Rolex GMT-master II blnr / Rolex Submariner Hulk 116610lv
90; Rolex Sea-Dweller 116600 / Rolex Submariner 116613lb (lett brukt)
100; Overskrid budsjettet og bestill en Rolex DaytonaC (110.600)
Over 100; Patek 5711

Happy nerding!

Redigert:
For under 20 må Longines Legend Diver være en god kandidat.
Føler også at Omega Speedmaster fortjener en plass på listen, usikker på nyprisen der. Mellom 30 og 40 et sted.
Og det kan fylles på med mye Seiko for under 10, SARB033/035 og SARB065. SBDC007/029, Skx007/009, SRP775/777, Seiko Monster i forskjellige varianter og listen bare fortsetter:)

Jeg er uenig i samtlige forslag. De gøyeste klokkekjøpene må være noe annet enn de vanligste klokkekjøpene. Men bevares, hvis man mener Rolex er det eneste som er gøy under 100' og 5711 det eneste over 100' så er sikkert listen OK.

For under 20 må Longines Legend Diver være en god kandidat.
Føler også at Omega Speedmaster fortjener en plass på listen, usikker på nyprisen der. Mellom 30 og 40 et sted.
Og det kan fylles på med mye Seiko for under 10, SARB033/035 og SARB065. SBDC007/029, Skx007/009, SRP775/777, Seiko Monster i forskjellige varianter og listen bare fortsetter:)

Takk for innspill...

Enig i at LLD er en klassiker som kan gå inn på anbefalingslisten min. Jeg er også enig i at en Speedmaster trygt kan anbefales. Men problemet er at jeg vet ikke hvilken? jeg har ikke tatt med tid til å lese så mye om denne siden den ikke har tiltalt meg... Men gi meg gjerne råd! Jeg vet veldig mange liker denne... Når det gjelder Seiko, så liker jeg best PADI'en, men fallhøyden er jo ikke så stor så man kan jo fint velge en av de andre variantene... Eller finnes det gøyere alternativer til 5-15'?

Vintage rolex til 50k?
I et parallelt univers?

60k = Zenith El Primero

Mener på at jeg har sett flere vintage Rolex her inne og på finn til under 55k?
Evt. kanskje at min definisjon av "vintage" kan være litt fleksibel da...
Zenithen er utrolig flott da! Men er den f.eks en førstekjøpsklokke?

:cool:

Jeg er uenig i samtlige forslag. De gøyeste klokkekjøpene må være noe annet enn de vanligste klokkekjøpene. Men bevares, hvis man mener Rolex er det eneste som er gøy under 100' og 5711 det eneste over 100' så er sikkert listen OK.

... jeg har nå lagt inn noe annet enn Rolex da...

Men for meg er f.eks en Rolex GMT BLNR og en Nomos Ahoi veldig spennende og gøyale. De har med seg litt historie, har gode inhouse-verk og er ikke så ofte å se på gaten...

Men gi meg gjerne heller inspirasjon fremfor kritikk...

:D

• Liker
Reaksjoner: bjojo
Benytter muligheten her til å sjekke hva folk synes om Oris Carl Brashear i bronse. Ligger vel i 20k sjiktet? Jeg synes denne ser bra ut, har en kul historie og er passe uvanlig. Kunne godt tenkt meg at den hadde litt crown guards, men ellers er den kul...

• Liker
Reaksjoner: Bears
Benytter muligheten her til å sjekke hva folk synes om Oris Carl Brashear i bronse. Ligger vel i 20k sjiktet? Jeg synes denne ser bra ut, har en kul historie og er passe uvanlig. Kunne godt tenkt meg at den hadde litt crown guards, men ellers er den kul...

Eg digga den! Ny fra AD fekk eg pris på 27k.
Var for sein på den som var lagt ut på KS, den låg på 26+EON, så egentlig ny pris..
Einaste eg ikkje likar er divers med skinnreim:)

Eg digga den! Ny fra AD fekk eg pris på 27k.
Var for sein på den som var lagt ut på KS, den låg på 26+EON, så egentlig ny pris..
Einaste eg ikkje likar er divers med skinnreim:)

Artig at dere liker Orisen @bjojo @bears1
Jeg har også tenkt at dette er et spennende alternativ... Men trumfer den vanlige stålversjonen Sinn-klokka til 20?
Eller trumfer Carl-edition en Nomos Ahoi eller en Tudor Black bay?
Jeg er usikker...
Men flotte er de...!

36C69694-894D-440A-9805-FF7699C293DA_zpsjlccqcwg.png

:)

Morro når noen gir kritikk fremfor konstruktiv kritikk. Og, ekstra morro når man kritiserer - uten å gi et alternativ selv. :)

• Liker
Reaksjoner: bjorngb
Artig at dere liker Orisen @bjojo @bears1
Jeg har også tenkt at dette er et spennende alternativ... Men trumfer den vanlige stålversjonen Sinn-klokka til 20?
Eller trumfer Carl-edition en Nomos Ahoi eller en Tudor Black bay?
Jeg er usikker...
Men flotte er de...!

36C69694-894D-440A-9805-FF7699C293DA_zpsjlccqcwg.png

:)

Oi, den var vanskelig.. Personlig er eg ikkje fan av urskiva på den du lenka til, samtidig som eg føler bronsen er eit meir "levande"/spennande materiale..Så hadde nok valgt Brashear der..

Eg er ein divertype, så Nomos hadde gått ut glaset. Black Bay er kul, men Pelagos er kulare synes eg.Er svak for snowflake visarane og blåfargen på den eine modellen.

Svært subjektivt,men ærlig:p
Å velge mellom blå Pelagos og Brashear; det tør eg ikkke tenke på for da får eg migrene! ;):p

Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: bjojo og Balongum
10K: Orient Blue Ray *)

*) koster 657 norske kroner.

@Loevhagen Jeg har aldri tatt meg bryet med å utforske dette merket, enn så arrogant det kan høres ut...

Men råd fra deg bør jo sjekkes ut siden jeg oppfatter deg som en mann med estetisk sans. Og forhåpentligvis har du mekanisk sans også...

:eek:

• Liker
Reaksjoner: Balongum