Girard-Perregaux - Watches for the few since 1791

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Sted
Fredrikstad
I en tidligere tråd her på Tidssonen ble det klart at ikke alle er like kjent med Girard-Perregaux som med andre sveitsiske storheter som f.eks. Audemars Piguet, Jaeger-LeCoultre og Patek Philippe.

For meg var GP sammen med JLC min første store forelskelse blant high-end klokkeprodusentene. Har derfor lyst til å dele noen fine videoer jeg kom over på Youtube som virkelig viser dette merkets tradisjoner og verdier. 2011 markerer også merkets 220 års jubileum.

top-logo.gif

[video=youtube;osJ4ciExSSA]http://www.youtube.com/watch?v=osJ4ciExSSA[/video]

[video=youtube;eZrhwyCICjI]http://www.youtube.com/watch?v=eZrhwyCICjI[/video]

[video=youtube;1E8w7OMBTEU]http://www.youtube.com/watch?v=1E8w7OMBTEU[/video]

[video=youtube;m5omLToJTLA]http://www.youtube.com/watch?v=m5omLToJTLA[/video]

Takk for dette! Skal kose meg med disse videoene før sengetid.
Girard-Perregaux har noen av mine absolutte favorittmodeller, både av vintage og blodferske modeller. Min første skikkelig dyre klokker blir mest sannsynlig en GP, og jeg har ikke noe problem med å likestille dem de andre store sveitsiske.

Personlig synes jeg GP får litt for lite creds i Norge. Jeg var så heldig å få fiklet med en GP Full Calendar Rosé i Singapore i September og det er ett stykk nydelig ur!
49535_main.jpg

Personlig synes jeg GP får litt for lite creds i Norge. Jeg var så heldig å få fiklet med en GP Full Calendar Rosé i Singapore i September og det er ett stykk nydelig ur!
FUll calender i rose! Trolig det peneste uret jeg vet om. GP er under radaren hos de aller fleste virker det som. Godt for oss som er fans, for vi får fremdeles mye mer klokke for pengene enn dersom vi skulle gått for AP, VC eller til og med PP.

Løfter en trollgammal tråd her, som trolig få andre kommer til å bry seg om. Men her kommer altså bilder av et ur som virkelig ikke er A4.

Liten story også, mest for min egen del. Jeg har vært i passiv lurkemodus på tidssonen i over ti år, og i den peridoden kjøpt, eid, brukt (og i noen tilfeller solgt) en relativt sett stor mengde klokker som etter min mening har vært ubetydelige bruksgjenstander. Altså ingen grunn for meg å dele bilder av dem.

Men det har nå endret seg litt. Men la oss dra tilbake til tja, ser det står 2011 noen innlegg opp her. Jeg har sett et bilde av en GP 1966 som jeg liker. Jeg liker alt jeg leser om Girard-Perregaux, det er på en måte en slags underdog story. Et brand som burde vært der oppe med de 4-5 andre store, men som sikkert utelukkende av image-messige grunner ikke er det. Men jeg digger dem. I hvert fall på bilder. Faktisk starter jeg prosessen med å kjøpe en 1966 via chrono24, men trekker meg. Jeg vil gjerne prøve den ut først, og har uansett god tid.

0b1d12a7-ac2e-46a0-b88b-eb8b499e4465-1_all_2469.jpg

I 2013 drar jeg til New York og besøker omtrent så mange klokkebutikker jeg klarer, og det er knyttet stor spenning GP sin boutique, og til 1966. Men den blir for puslete for min smak. Den er for lett, slank og ubetydelig. Jeg prøver andre modeller, Hawk er ny modell og føles mer hjemme, stor og chunky. Men hva med 1945 spør selgeren? Tja, skal ikke klokker være runde, spør jeg tilbake?

Sorry ræva bilde lol

0b1d12a7-ac2e-46a0-b88b-eb8b499e4465-1_all_2470.jpg
Der trenger de altså ikke. Det er virkelig en match. Den curver perfekt rundt håndleddet, og kvalitetsfølelsen er betydelig større enn på 1966. Jeg blir virkelig fascinert av denne litt underlige modellen.

Men det blir ikke kjøp i New York. Logistikken rundt new york-skatt og moms og sånt, jeg legger det på hylla, og vel hjemme blåser jeg i stedet klokkepenga på noe mer ordinært.

Og så er vi høsten 2024, over ti år seinere. Suller inn hos en forhandler i Norge som tilfeldigvis har GP, og prøver en svært underlig variant av 1945, en med sort skive. Jeg faller hardt, ikke bare blir jeg minna nok en gang på hvor godt 1945 sitter på håndleddet, men her stemmer alt. Det er det sære i både komplikasjoner, fargevalg og urkasse.

1000010553.jpg

1000010551.jpg

1000010554.jpg
1000010555.jpg
Jeg er nok en ganske dårlig fotograf, men jeg tror også GP Infinity er vanskelig å fotografere på grunn av blanke overflater og utradisjonelle fasong. Det er enda nyanser i både månefase, big date og hvordan timemarkørene forandrer seg i lyset jeg skulle ønske jeg klarte å fotografere. Jeg skal trene litt på dette. Dere vil nok se flere bilder av denne her under.

Uansett er jeg svært fornøyd med Infinity 1945 med onyx urskive. Har hatt den nå i over en måned og lar meg fremdeles fascinere over hvor godt jeg liker fasongen, det kurvede glasset, kombinasjonen av stål, sort, gull, med litt hvit skrift. I det hele tatt ganske deilig.

Grattis med en meget artig og annerledes klokke.
Syns den var rålekker.

Du har hatt en formidabel utvikling fra 2013 til nå 2024 mtp. og ta gode bilder av klokker.
Slenger på en grattis der også jeg ;)

• Liker
Reaksjoner: SoulG