GMT fra 1970, endelig funnet etter mange år

Takker og bukker for hyggelige kommentarer

Jeg takker og bukker for hyggelige kommentarer.
Klokken har ikke vært i skikkelig bruk på 15-20 år, så det er kanskje ikke så rart at den ser fin ut. Jeg kan også legge til at min egen 1675 (til høyre på bildet) er fullstendig upusset og original. Lenken på min egen er dog den samme lenken som min pappa fikk på sin gmt i 1978. Denne ble byttet ut på hans klokke.
_DSC5690_tuned_zps4c6a972f.jpg

Neste oppgave er å få denne klokken til min urmaker. Dessuten skal jeg undersøke litt mer om det finnes servicehistorie, feks på Bjerke.
Info:
  • Jeg har også fått kommentarer på at insert kan være byttet, feks ved at en urmaker har hatt tidriktig NOS insert liggende.
  • Selve bezel ring har klar slitasje.
  • Kassen har vært pusset minst en gang
  • Det er ripet inn tall/skrift på undersiden på 3 av 4 lugs. Hvilken urmaker gjorde typisk dette?
Det skal bli gøy å få denne klokken til å gå igjen. Så vil min onkel avgjøre om han vil beholde klokken etter sin far. Hans far var også ste-bestefar for meg. Min egen pappa bekrefter at det er denne klokken som fikk han til å kjøpe sin svarte gmt i 1978. Slik ble det 3 generasjoner med 1675.
 
Ang. rissingen så er jo det noe "alle" gjorde. Har og har hatt gamle Rolexer fra både Alf Lie og Askeland og alle har hatt risset inn NUF-kode på den ene lugen.

Det positive med det er jo at du med litt flaks kan finne ut mye om historien til akkurat din klokke.
 
Jeg legger ut mine beste Rolex GMT 1675 minner. Her fra 1978

Jeg følger opp historien om bonden sin gamle 1675, som endelig er funnet etter mange år. Det befinner seg 2 stk 1675 på dette bildet.
_DSC5969_tuned_zps6dd6f981.jpg

Bildet er fra 1978, og viser min "onkel" (ste-bestefar), meg selv, min lillebror og min far og en fryktelig gammel skurtresker. Bonden som var gift med min farmor, var altså pappa sin stefar, hans gode venn og forbilde. Bonden kjøpte en Rolex GMT 1675 med pepsi på Mallorca tidlig på 70-tallet. Det er denne klokken som vi nå har funnet etter 20 år i en skuff.
_DSC5688_tuned_zpsde24ce0a.jpg

Klokken til venstre på bildet befinner seg på armen til bonden, på bildet ovenfor. Klokken er fra 1970. Klokken til høyre er også fra 1970, men er kjøpt av meg i nyere tid. Jubilee lenken befinner seg på det øverste bilde, på min far sin klokke. Ikke synlig.
_DSC5970_tuned_zps59c1d5ae.jpg

Rolex GMT 1675 Pepsi vises faktisk på dette bildet. Bildet viser bonden, min lillebror og meg selv, og bonden sjøl har sin 1675 på armen. Det er denne som jeg nå har funnet. Klokken var altså grunnen til at min egen far, på det øverste bildet, kjøpte sin egen 1675 med svart insert. Dette skjedde i 1978, og han tok aldri av seg klokken. Det betyr at begge 2 hadde på seg hver sin 1675 på det øverste bildet.
DSC_0057_tuned_zps7e4a028a.jpg

Slik ser min far sin klokke ut idag. Altså kjøpt i 1978.

Siste oppdatering på tilstand:
Pepsi-klokken er nå hos urmaker, og han kan melde om at den er i fin stand, men trenger rens. Dessuten var en viss fjær knekt, så litt nye deler må til. Jeg har bedt om at han ikke pusser utvendig, men tar full rens innvendig. Jeg gleder meg til den kommer tilbake fra service.
 
Utrolig kul historie, du fyller vel på med bilder etter "spa" oppholdet er ferdig? @bardarne
 
Redigert av en moderator:
Flott historie og ikke minst flotte ur! Skribleriet på luggene kan være både NUF nr og servicereferanser. Vet du sånn ca hvor den er servet kan det være mulig å spore servicehistorikken:)
 
Da er klokken tilbake fra fix og full overhaling

Klokken er endelig tilbake.

Det ble full service og bytte av fjær. Urmakeren min sa at noen hadde vært inne i klokken og forsøkt fikse litt. Litt løse skruer etc.

Jeg har ikke pusset kassen, så alle riper er gamle.

Klokken er nå i tipp topp stand teknisk. Selv trykktesten gikk bra, men det blir ikke noen svømmeturer med denne.

Insert hadde blå bakside, så den var ikke original. Jeg har byttet den ut med en purple versjon, som jeg lenge har vært på jakt etter. Denne fargekombinasjonen er litt vanskelig å få tak i.
Sammen med min egen 1675, blir de et pent par.
_DSC6116_zps923f6700.jpg

_DSC6124_zps1805b207.jpg

_DSC6123_zpsb9abdaea.jpg

_DSC6126_zps8bf341ed.jpg


Da får vi håper at jeg får bruksrett av min onkel på denne klokken. Det var uansett godt å få den frem i lyset etter 20 år i glemsel.