Grand Seiko eller Tudor Oysterdate?

Ville lett gått for Tudor i dette tilfellet.
Mulig GS er gromt, men for min del er det en bare en Seiko.

Av disse to er Tudor'en penest. Dag-dato vinduet ødelegger litt på GS'en.

Kult om noen her inne hadde kjøpt en GS og kunnet komme med et review, men jeg hadde definitivt gått for Tudor'en!

ErikR har vel (hatt?) flere av disse. Må ta turen til Stavanger GTG for å se da...;)

Jeg synes tudoren du har valgt ut er utrolig vakker. Skulle jeg måtte velge en av de to urene basert på utseende, hadde jeg nok valgt tudoren tror jeg..

Men hvis du vil ha mer info om GS generelt:

GS'ene som regel 36mm noe som gjør de en del mindre enn det som er "normalt" idag. Syns å mene at tudoren er 38mm? Personlig mener jeg at 36mm er en klassisk størrelse som ser bra ut på de aller fleste håndledd.

Flere har reagert på at dato+dag visningen på GS er lite sjarmerende. Det er jeg enig i.
Det finnes mange versjoner på Ebay. Følgende modellbetagnelser angir:
xxx0 er uten dato/dag
xxx5 er med dato/uten dag (vakreste imho)
xxx6 er med med dato og dag

Står det bare "Grand Seiko" er det som regel snakk om low-beat verk på 18000vph
Står det high beat er det uelukkende 28800.
Står det 36000 er det utelukkende 36000.

Skal du kjøpe vintage GS på ebay er det kun en håndfull selgere jeg stoler på. Kjøp av "myungran123". Litt dårlig engelskkunnskaper, men utrolig service og legitimitet. Han opererer med 3 dagers returrett skulle du ikke være fornøyd.

DSC00241.jpg

DSC00250.jpg

:D

GSen gir klart mest heute horologi for pengene her, inhouse vs ETA, men pdas er Tudoren klart finest IMHO.

Jeg ville gått for tudoren! Jeg var selv å så på denne vintage Tudoren i helgen, men 34mm blir forlite for meg. Utrolig fin skive, og for 4000kr var det en pen klokke;)

IMAG0380.jpg

IMAG0379.jpg

Hvorfor er det sånn forstørrelses glass foran datoen på Tudor'n? Er den utelukkende kun for gamle menn med dårlig syn? Det ser jo ikke mye bra ut! :confused:

Jeg stemte Tudor fordi den er nydelig og et meget godt ur.
At dette er et ur man kjøper fordi man ikke har råd til Rolex er tøys.
Selv har jeg Rolex Sea Dweller, Rolex Submariner ref 5517, Rolex Explorer og Rolex Datejust.

Likevel prioriterte jeg Tudor på armen i dag...;)

For min del er Tudor noe du kjøper fordi du aldri fikk råd til den Rolexen du egentlig ville ha.

Mulig. Strengt tatt ville jeg nok ikke kjøpt noen av disse to, men heller gått for en vintage Datejust.

For min del (med alle mine skylapper på) er det allikevel noen følelser involvert når jeg handler klokker.
Seiko gir meg ingen følelser overhodet, uavhengig av om det er en 5 eller en GS.

Mulig jeg er en snobb, men det lever jeg godt med.

Selv om jeg er tilhenger av mindre merkefokus og mer rom for klokker som GS, så kan jeg ikke like noe fra den kanten der før de fjerner det latterlige day/date-opplegget! Det ser ikke bra og ødelegger en klokke som dette imho! På tross av cyclopsen er Tudoren et langt penere ur, og ettersom det, i hvertfall for min del, er svært viktig når det gjelder dress-ur får Tudoren min stemme :)

Cyclops har ingenting med dressur å gjøre!
Hvis du skal ha klokke til dress, så velg GS av disse to.

Skal du ha den fineste av disse - velg Tudor. Men det er inget dressur.

Jeg går vanligvis med store klokker, 42-45mm. På dressur så har jeg derimot ingen problem å gå helt ned til 34mm - dressur er ikke show-off ur......:cool:

Er overrasket over at såpass mange stemmer på Tudor. Virker ellers som at alle andre merker som bruker ETA-verk får mye pepper her inne. Ihvertfall klokker i samme prissegment som Tudor, som f.eks. Tag Heuer.

Alle (i den grad man kan kalle 3 for alle) klokkene mine har ETA-verk, så jeg er ikke redd for å stemme på Tudor, men er som sagt overrasket over stemmene fra en del andre. ;)

@Rune:
Det er ikke eta verk som får pepper, som regel. Men forholdet mellom verkets eksklusivitet og pris.
Et eta verk er på en måte et samlebåndsverk. Og hvis prisen tilsvarer at det burde sitte noe egenprodusert i uret, blir endel opprørt. Tudor med eta verk er vanligvis utrolig mye klokke for pengene. Man får et ur med Rolex kvaliteter og et solid og utprøvet, men masseprodusert verk.
Alt i alt meget konkurransedyktig.:D