Grand Seiko-tråden

"hybrid klokke" er det en ny kategori? hvilke andre finnes der?

Spring-Drive teknologi er basert på den gammel fusjon av mekanikk og kvartz urverk.
Den først fusjon var kalt Kinetic: Kort sagt, en rotor opplader en batteri.
Men som sier Seiko om Spring-Drive´n:
"Seiko claims the system combines the best of mechanical and quartz technologies while doing away with the negatives of each."
Nå kan du leser der og forstår alt: A CLOSER ‘TECHNICAL’ LOOK AT SEIKO’S SPRING DRIVE TIMEPIECES

Spring-Drive urverket er ikke 100% mekanikk og er dermed i mine øyner en "hybrid".
 
Den kommer nok ikke.

Det er nok som å si at tidmaskinen kommer nok ikke…
Vi er nok der allerede på noen måte, vel vittende at hastigheten senker tiden… Tiden er ikke en konstant.
Ingenting er konstant i den verden. "Aldri" fins ikke. Tiden er bøyelig og en dag bender vi det selv.
"Den kommer nok ikke" var det som var sagt av mange: Som at mennesker skulle fly en dag.

Oi, astronauter "reiser" nok litt i tiden på noen måte!…? Les der...
"A case of time dilation in action is that astronauts return from missions on the International Space Station (ISS) having aged less than the mission control crew that remained on Earth"
Time dilation - Wikipedia, the free encyclopedia

Min mening er at permanent magneter vil først og fremst åpne en ny bane med en mer konstant energi distribusjon fra mekanikk deler… Siden silicon deler gjør det mulig å utnytte magnetisk krefter uten å bli negativt påvirket av den.
Breguet åpnet en dør allerede med sin 10Hz model og det skal nok fortsette;)
 
Vi har alle usunne fordommer mot Seiko i denne prisklassen. Vis meg et TS medlem som heller hadde valgt denne fremfor en Submariner og du har en løgner.

Over Grand Seiko har man Credor. Dette er klokker som kun selges i Japan, og som kan måle seg med hva som helst.

Kva med dei som har frå Credor serien?
Her representert ved Seiko Credor Minute Repeater til NOK 2.500.000,-

SeikoCredorMinuteRepeater_zpsb3ce3738.jpg
[/URL][/IMG]

Watches by SJX: An in-depth look at the Seiko Credor Spring Drive Minute Repeater
 
Har lest gjennom tråden og det er i majoriteten gode innlegg og refleksjoner her. Jeg er tilbøyelig å kjøoe en Seiko nettopp fordi det er et valg få vil (tør?) ta i forhold til f. eks. Rolex. Er i likhet med mange andre her fascinert av sekundviseren - og får lyst på ei kokke med SD. Imidlertid, så vet jeg ikke helt hvor jeg står når det er slik at SD er en hybrid (quartz / mekanisk). Det at SD inneholder en quartz drar ned litt av fascinasjonen - men det er en restverdi igjen av må-ha-fakter.

Denne er jo litt grei å ha lest som supplement: Velociphile's Journey into Watches: Seiko Spring Drive - Akahane's Pointless Marvel
 
Been there ! Jeg har aldri sett GS før, så jeg ble meget positivt overrasket.
De hadde ikke fått inn 36`000 (high beat) modellene enda. Men de hadde 6/8 modeller, derav halvparten var spring-drive.

Bra du minte meg på det, for jeg må inn å lese på spring-drive og generellt på GS før jeg uttaler meg mer :)
 
Har Grøtteland i Sandnes blitt GS forhandler? Helt rått! Må innom der neste uke :D
 
Noen i Rogaland som har fått dratt seg ned til Grøtteland og sett om han har noen Grand Seiko??

Da har jeg vært og kikket. De hadde 10 modeller, et representativt utvalg. Veldig kjekt! Og full entusiasme for merket. Jeg HÅPER virkelig at det blir gang på salget, for dette var årets klokkenyhet på Sørvestlandet.

Jeg turde ikke spørre om å få ta et bilde av klokkeboksen, men skal se om jeg ikke klarer å huske de fleste:

Springdrive:

SBGA095 (den samme som jeg har!)
d20eb0f9fc5c226cd9d3774e8416d786_zps1277380e.jpg


SBGA085
1101910d1369833315-received-my-grand-seiko-sbga085-spring-drive-sbga085.jpg


SBGA031
SBGA029-L.jpg


SBGC003 (tror det var denne, i alle fall en kronograf)
SBGC003__30488.1389290077.600.600.jpg



Quartz:

SBGX061 (samme som jeg har!)
grand_seiko_2013_zps430b5dc1.jpg


SBGX063
gs9f_4_557.jpg


SBGX103 (jubileumsmodell - litt usikker på denne, men hvit skive med tekstur)
sbgx103-1.jpg


Automatisk:

SBGJ003 (GMT):
images


SBGR081:
SBGR081-L.jpg


SBGR083:
SBGR083-L.jpg


, (+ en til, men jeg husker ikke modellen (kan være kronografen var automatisk men jeg tror det var en springdrive)


Jeg anbefaler alle å ta turen. De blir den eneste Grand Seiko-forhandleren mellom Kristiansand og Molde. Og de fortjener å lykkes!

Todda
 
Redigert:
Har Grøtteland i Sandnes blitt GS forhandler? Helt rått! Må innom der neste uke :D
Hva med Oslo? Noe håp her? Vil veldig gjerne se en i levende live før jeg eventuelt trekker av og bestiller en. Skulle gjerne ha prøvd en med samme kasse som SBGH001-modellen på armen.
 
Hva med Oslo? Noe håp her? Vil veldig gjerne se en i levende live før jeg eventuelt trekker av og bestiller en. Skulle gjerne ha prøvd en med samme kasse som SBGH001-modellen på armen.
Hos Christensen i Stortingsgaten fikk jeg høre at hvis jeg hadde et modellnummer så kunne de prøve å få skaffet en til prøve. Jeg tenkte å få prøvd den sorte spring drive kronografen, men husket ikke nummeret (og da kunne de ikke hjelpe meg :p) Går innom til uken med SBGC003 i minne og spør. Så får vi se om de kan skaffe til syning.
 
Er det noen på Tidssonen som har en SBGA031?

Er jeg forstyrret som vurderer å bytte ut min Sub 116610LN i denne GSen (jfr de første innleggene i denne tråden)?

SBGA031-L.jpg


Todda
 
He-he - takk for enabling!

Det kjipe med å eventuelt angre er at min to år gamle sub for tiden stiger i verdi, mens SBGA031 koster 62000 ny hos urmaker (var og prøvde den i dag). Jeg er redd for jeg går på en smell da markedet for GSen nok er relativt smalt hvis jeg bestemmer meg for at det ikke var det rette. Dilemma.

Todda
 
He-he - takk for enabling!

Det kjipe med å eventuelt angre er at min to år gamle sub for tiden stiger i verdi, mens SBGA031 koster 62000 ny hos urmaker (var og prøvde den i dag). Jeg er redd for jeg går på en smell da markedet for GSen nok er relativt smalt hvis jeg bestemmer meg for at det ikke var det rette. Dilemma.

Todda

Sub'er finnes i hopetall og plutselig finner alle ut at de ikke er så unike og prisen faller, da er det godt med noe skikkelig inhouse så kjør på :D
 
Jeg har også tenkt på GS en del ganger, det må jo være den ultimate under-radaren klokken. Min bekymring er service, lest flere steder at det må gjøres i Japan, rimelig uproblematisk hvis norsk AD (som det ser ut til at vi har fått nå?) tar forsendelsen, men jeg ser for meg masse mva mas hvis jeg selv skal sende. Mulig helt unegrunnet. Uansett, min fav er SBGA011, i utgangspunktet ikke fan av hvit skive, men den der er utrolig. Leste et sted at de forsøkte å gjenskape de snøkledde fjellene i området der klokken er laget. Mulig det er BS, men likevel, jeg synes den ser ganske så kjølig ut :) Noen som vet hva den koster på armen fra norsk forhandler?