Grand Seiko-tråden

Grand Seiko vil ikke å være alene som "toppmerke" i en butikk. Et slikt kriterie deles med veldig mange andre klokkemerker som ligger over mellomklassen.

GS har sikkert flere krav, og en enda lengre liste med ønsker, men dette med å være i riktig selskap er meget viktig (og ikke helt uforståelig).
Skjønner, men "Be careful what you wish for, it might come true" er det noe som heter. Når GS kommer inn i andre butikker med mer eksklusive merker, så kan det jo også dreie slik at kundene synes GS ikke er så aktuelt når det er så mye annet pent som frister. Jeg vil tro kundegruppen til GS gjennomgående er sammensatt litt annerledes enn Rolex, Cartier, et al.

Årsaken til GS sin vekst i popularitet de siste få årene er jo at det har vært bred tilgang til modellene utenom de utsalgssteder de nå synes å konsentrere seg om. Det er rimelig risky business å avvike fra egen suksessformel når merket har vokst og gå over til en annen modell. Så, jeg tror en sånn der "amerikansk og parisisk" modell blir en negativ overraskelse på sikt for GS.

Det er sjelden et klokkemerke kommer tilbake etter de er faset out-of-style og mind hos forbrukerne. GS leker med markedsilden, og jeg tror de får svi for det.

Dersom urmaker Christensen, som er en fin og relativt stor butikk og klokkemerker ikke er fancy nok for GS-sjefen i Paris, så er man virkelig på ville veier. Da kan vel heller ikke Lian i Trondheim holde ut særlig lenger heller med GS sine krav til utsalgsstedet. Da sitter man igjen med at GS ikke kan operere i ett av verdens rikeste land. Genialt.
 
Skjønner, men "Be careful what you wish for, it might come true" er det noe som heter. Når GS kommer inn i andre butikker med mer eksklusive merker, så kan det jo også dreie slik at kundene synes GS ikke er så aktuelt når det er så mye annet pent som frister. Jeg vil tro kundegruppen til GS gjennomgående er sammensatt litt annerledes enn Rolex, Cartier, et al.

Årsaken til GS sin vekst i popularitet de siste få årene er jo at det har vært bred tilgang til modellene utenom de utsalgssteder de nå synes å konsentrere seg om. Det er rimelig risky business å avvike fra egen suksessformel når merket har vokst og gå over til en annen modell. Så, jeg tror en sånn der "amerikansk og parisisk" modell blir en negativ overraskelse på sikt for GS.

Det er sjelden et klokkemerke kommer tilbake etter de er faset out-of-style og mind hos forbrukerne. GS leker med markedsilden, og jeg tror de får svi for det.

Dersom urmaker Christensen, som er en fin og relativt stor butikk og klokkemerker ikke er fancy nok for GS-sjefen i Paris, så er man virkelig på ville veier. Da kan vel heller ikke Lian i Trondheim holde ut særlig lenger heller med GS sine krav til utsalgsstedet. Da sitter man igjen med at GS ikke kan operere i ett av verdens rikeste land. Genialt.

Med "norsk-entusiast-brillene" på så er jeg helt enig i det du skriver, og du har helt rett i at det å stå side om side med masse konkurrenter, kan være et tveegget sverd.

Men i det store bildet så er Norge et knøttlite marked, og "amerikansk-modell" er jo nettopp noe som har fungert meget bra for Grand Seiko globalt. Endringen i distribusjon handler om posisjonering, og en eventuell tilbakegang i salg i enkelte lokale markeder på kort sikt, er en kostnad Seiko tilsynelatende mener er akseptabelt å svelge.

Intuitivt så er det veldig lett å tenke at flere utsalgssteder = høyere omsetning. I luksusvare-bransjen finnes det imidlertid flere eksempler på at dette ikke alltid stemmer.

Lian er ikke direkte sammenlignbar med Christensen. Lian er geografisk langt fra Oslo, og har også Omega og Rolex i merkeporteføljen.

Kan det hende at strategien til GS er feil? Såklart. Men jeg tror ikke det er så enkelt som at det sitter en gjeng med idioter i Paris og Tokyo, og tar dårlige og uinformerte valg over lav sko.

 
  • Wow
Reaksjoner: mr.quick
Jeg fikk rabatt på quartz-GS'en jeg kjøpte denne uka, selgeren var kjapp med å gjøre det klart at det er en flat rabatt; og klokka var ikke på lager så de bestilte den inn.

Fikk også bekreftet at Christensen slutter med GS da jeg var innom og hentet klokken og vi pratet litt sammen. Iflg han jeg pratet med virket det som det var fordi GS nå har for mange krav til AD, som ikke fungerte for Christensen...:confused:
Må bare legge til et poeng til som jeg glemte å skrive her: Christensen fortsetter å formidle service etc av GS-klokker, så man iallfall fortsatt har dem som kanal for sånt.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Med "norsk-entusiast-brillene" på så er jeg helt enig i det du skriver, og du har helt rett i at det å stå side om side med masse konkurrenter, kan være et tveegget sverd.
:
Kan det hende at strategien til GS er feil? Såklart. Men jeg tror ikke det er så enkelt som at det sitter en gjeng med idioter i Paris og Tokyo, og tar dårlige og uinformerte valg over lav sko.
Gode refleksjoner det, men mitt hjerte brenner for det nasjonale utvalget og servicen, ikke strategien globalt.

Jeg kjøper klokker i Norge. Jeg skal levere klokker til et serviceapparat og service i Norge. Jeg har derfor på mine norske-entuasiast-briller, som er naturlig når man er...eh...klokkeentusiast i Norge.

Jeg skal ikke si så mye om idioti og geografiske fanebærere av denslags i GS, men at Paris-branch muligens har fått for stort handlingsrom, det kan synes slik.
 
Må bare legge til et poeng til som jeg glemte å skrive her: Christensen fortsetter å formidle service etc av GS-klokker, så man iallfall fortsatt har dem som kanal for sånt.
Bra, men mener å huske fra andre AD-er at det er en overgangsordning, og da snakker vi et 3-5 års-perspektiv. Hvis man skal måtte reise til e.g. Stockholm for å levere sin GS i 2028 og onwards, så er jo det selvsagt litt plunder og heft.

Ikke det; man får jo lært seg eksportregler - da klokken må eksporteres til utlandet på riktig måte (paper trail), for å sikre at man ikke skal betale norsk moms på innførsel av klokken etter service.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Bra, men mener å huske fra andre AD-er at det er en overgangsordning, og da snakker vi et 3-5 års-perspektiv. Hvis man skal måtte reise til e.g. Stockholm for å levere sin GS i 2028 og onwards, så er jo det selvsagt litt plunder og heft.

Ikke det; man får jo lært seg eksportregler - da klokken må eksporteres til utlandet på riktig måte (paper trail), for å sikre at man ikke skal betale norsk moms på innførsel av klokken etter service.
Oh no!
 
Er Nivada Grenchen 35mm Antarctic - en "Grand Seiko SBGW301 killer?"


Nivada-Grenchen-Antartic-1.jpg
 
Redigert:
Man trenger vel ikke å ta sorgene helt på forskudd med tanke på håndtering av service. Er det utenkelig at Bjerke blir AD for GS? De har vel en del kvadratmeter å fylle i den nye gigashoppen sin på Egertorget?
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Man trenger vel ikke å ta sorgene helt på forskudd med tanke på håndtering av service. Er det utenkelig at Bjerke blir AD for GS? De har vel en del kvadratmeter å fylle i den nye gigashoppen sin på Egertorget?
Lov å håpe at Bjerke overtar et merke andre mister. Enig.
 
Ny GS: SBGX355. Den er ny og har 9F62 på innsiden. Det er litt rart, siden 9F85 kom i 2020.

Hva skiller 9F85 og 9F62?

9F85 er et oppgradert quartzurverk som gjør at man kan stille timeviser uten å påvirke klokken/tiden. Hvorfor GS velger å introdusere SBGX355 i 2024 med et quartzverk som er dårligere enn det 9F85 som kom i 2020, er jo en gåte.

Grand-Seiko-Quartz-Snowflake-SBGX355_soldier-e1706786642445.jpg
 
På den positive siden får de av oss som synes det er ubehagelig å befinne seg i luksusurmakernes kvarterer endelig få følelsen av å spekulere!

Redigert:
Det er ikke ment som en vond kommentar mot f.eks. Bjerke eller Askeland, men der føler jeg veldig på kroppen at jeg ikke hører hjemme. Jeg føler meg gjennomskuet. Far gikk jo ikke videregående en gang!
Jeg er ikke plaget med det, jeg bare går ikke der.
...
...
... Ok, jeg har følt på å få irettesettende svar de få gangene jeg har vært innom overnevnte. Hvis du må spørre, kan du ikke handle her.
Jeg får ruge på GS-en som mister sin rasjonelle sjarm inntil luksusmerkestrategien har fungert og jeg kan få avkastning. Eller ikke!
Dette er en gjennomgående trend i alle bransjer som dreper lokalforhandlere. Sukk.
Heldigvis finnes det fortsatt Certina.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Gode refleksjoner det, men mitt hjerte brenner for det nasjonale utvalget og servicen, ikke strategien globalt.

Jeg kjøper klokker i Norge. Jeg skal levere klokker til et serviceapparat og service i Norge. Jeg har derfor på mine norske-entuasiast-briller, som er naturlig når man er...eh...klokkeentusiast i Norge.

Jeg skal ikke si så mye om idioti og geografiske fanebærere av denslags i GS, men at Paris-branch muligens har fått for stort handlingsrom, det kan synes slik.
Fair det.

Såklart kan vi sitte her i nord som entusiaster å være irriterte over det som skjer.

Men samtidig går det jo an å prøve å se mekanismene bak, og forstå at vi ikke alltid kan sette likhetstegn mellom det som er best for oss (entusiaster i Norge), og det som er best for salget til et merke (bedrift) totalt sett.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Man trenger vel ikke å ta sorgene helt på forskudd med tanke på håndtering av service. Er det utenkelig at Bjerke blir AD for GS? De har vel en del kvadratmeter å fylle i den nye gigashoppen sin på Egertorget?

Bjerke er utvilsomt AD-en Grand Seiko vil være hos, men også Thune er nok vurdert som et bedre alternativ enn Christensen.

Det blir interessant å se hva som skjer. Er det slik at GS nå blir stående en periode uten AD i hovedstaden, vil de nok jobbe på for å komme inn hos noen.

Så ingen grunn til panikk for de av oss som ikke ønsker å styre med eksportpapirer :)
 
På den positive siden får de av oss som synes det er ubehagelig å befinne seg i luksusurmakernes kvarterer endelig få følelsen av å spekulere!

Redigert:
Det er ikke ment som en vond kommentar mot f.eks. Bjerke eller Askeland, men der føler jeg veldig på kroppen at jeg ikke hører hjemme. Jeg føler meg gjennomskuet. Far gikk jo ikke videregående en gang!
Jeg er ikke plaget med det, jeg bare går ikke der.
...
...
... Ok, jeg har følt på å få irettesettende svar de få gangene jeg har vært innom overnevnte. Hvis du må spørre, kan du ikke handle her.
Jeg får ruge på GS-en som mister sin rasjonelle sjarm inntil luksusmerkestrategien har fungert og jeg kan få avkastning. Eller ikke!
Dette er en gjennomgående trend i alle bransjer som dreper lokalforhandlere. Sukk.
Heldigvis finnes det fortsatt Certina.

For hva det er verdt: jeg har det på samme måten. Føler ikke jeg "hører hjemme" hos Bjerke, derfor litt trist om GS tar klassereise dit. Thune hadde vært ok.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og mr.quick