Er det noen som vet hva batteribytte, pakninger og trykktest koster på GS Quartz hos Christensen?
Kostet et par hundrelapper hos en AD for GS fir ett år siden. Tviler på UC tar noe mer.
Oppdatering på dette: det ble en skikkelig dårlig opplevelse hos Christensen. Jeg leverte klokken der for batteribytte før helgen, fikk en pris på 490 kr, som jeg tenkte "oisann, det var friskt for batteribytte", men OK. Fikk en sånn hentekvittering og beskjed om at klokken mest sannsynlig var klar i god tid før fredag etter jobb, da jeg planla å hente den.
Jeg rakk aldri å hente den før helgen, og gikk innom i dag. Får da beskjed om at ingenting er gjort med klokken, da de har gitt meg feil pris, og ventet på min bekreftelse på at prisen var OK før de gjorde noe. De mente jeg skulle fått en SMS om det, det har jeg ikke, noe de mente antagelig skyldtes feil på mobilnummer i registreringen der. Uansett, den nye prisen var 950,- og før jeg bekreftet at jeg godtok det ville de ikke gjøre noe. Lettere sjokkert sa jeg at jeg da kom til å gjøre det selv. Fikk da noen resignerte skuldertrekk fra betjeningen, klokken i retur og noen kommentarer om at "jeg da måtte være klar over at det gikk utover garantien på verket". Jeg tuslet slukøret ut fra butikken mens den komplett uinteresserte betjeningen fortsatte skuldertrekningen og småpraten seg imellom.
Et par tanker om dette:
1. Her har jo først og fremst Christensen gjort seg bort, da jeg fikk et prisoverslag for en avtalt tjeneste, skriftlig til og med. Hadde jeg stått på mitt hadde de vel egentlig vært pliktig til å utføre - dette omfattes såvidt jeg kan skjønne av
Håndverkertjenestelovens §32? Kanskje en av sonens jurister kan kommentere?
2. Jeg skjønner at det ikke er så enkelt som at prisen for en slik tjeneste er kun batteriet. Det aktuelle batteriet (SB-AN) kan i følge internettet enkelt skaffes for under en hundrelapp i original Seiko-utgave, for en tier eller to i ikke-original utgave. Det er vel også noe paknings-sjekk (merk: ikke bytte, ble det presisert) og trykktest om utføres, men jeg vil tro at en urmaker bruker under 15 min på disse oppgavene, så en tusenlapp er likevel rimelig drøyt betalt for noe sånt.
Hele greia var for meg en rimelig dårlig opplevelse og jeg føler meg nokså lurt. Han som tok i mot klokken har tydeligvis gitt meg feil pris, og det skjønner jeg kan skje. Men jeg ble så innmari oppgitt da jeg skulle hente klokken etter at den hadde vært en uke hos urmaker med en tafatt forklaring om at prisen var doblet og dermed hadde de ikke gjort noe. Ikke for det, den ekstra femhundrelappen hadde ikke veltet økonomien min eller noe sånt, men jeg synes dette var ordentlig dårlig håndtert, og ble bare sur av hele greia. Her kommer jeg for å få klokken tilbake, må ut med dobbelt så mye penger og må vente flere dager før det blir noe gjort? Nei takk, jeg orket ikke mer og kommer vel ikke til å legge igjen så innmari mye mer business der fremover.
Oppdatering: Jeg sendte også en mail til dem og fortalte hva jeg syntes. Kristoffer fra Christensen ringte nå, og la seg flat. Han beklaget så mye, og tilbød å bytte batteriet omgående uten noen ekstra kost. 10 poeng til Kristoffer og mye av inntrykket er nå rettet opp.