Grand Seiko-tråden

jevnt over misliker lavpannede fanboys alt som er japansk.

På samme måte som lavpannede fanboys ikke klarer å se at en Rolex gir mer mening enn en GS hvilken som helst dag til samme prisen? ;).

(Siden dette er internett og litt useriøse kommentarer kan være vanskelig å forstå at ikke er ment helt seriøst - jeg synes dog du overforenkler hvorfor ikke alle får godfølelsen av en seiko til 50 lapper)
 
Dem sier at du kan se at en Rolex er ekte dersom ikke viseren tikker men flyter (men alle vet at den tikker så mye at den "flyter") men den Seikoen med skeleton skive, damn, den flyter virkelig. Og for en minute repeater, heisann.. Den var jo helt syk! Hva koster slikt? Kunne spart seg for skeletonlook men finishen så drøy ut også. Imponert over Seiko om dagen..
 
På samme måte som lavpannede fanboys ikke klarer å se at en Rolex gir mer mening enn en GS hvilken som helst dag til samme prisen? ;).

(Siden dette er internett og litt useriøse kommentarer kan være vanskelig å forstå at ikke er ment helt seriøst - jeg synes dog du overforenkler hvorfor ikke alle får godfølelsen av en seiko til 50 lapper)

Jeg vet ikke om jeg ga noen forklaring på akkurat hvorfor jeg tror noen ikke får godfølelsen av et produkt hvis det har gal produsent, men jeg skal ikke forenkle det mer enn at jeg mener det har å gjøre med mange forskjellige ting. Egne opplevelser og forbindelser og historie er noe, bred anerkjennelse fra andre kan være noe annet. Jeg liker japanske produkter også fordi jeg liker Japan, men jeg prøver jo å være rasjonell rundt det for det. Og jeg mener det er der grensen for fanboyvirksomhet går, når man ikke kan anerkjenne noe på objektivt grunnlag. Men det er nok vanlig menneskelig adferd. Det er en treningssak å si "jeg synes de begge er fine, jeg ville foretrukket den ene av subjektive årsaker knyttet til produsenten, men jeg forstår at andre vil velge den andre", og så er det dårligere internettunderholdning ;)

Akkurat når det gjelder Seiko, så skjønner jeg at "en Seiko" betyr mindre enn "en Rolex", siden Seiko produserer ur i alle prisklasser, mens en Rolex minst er så og så kostbar. Det er grunnen til at de har måttet finne opp ting som Credor og Lexus og Infiniti og Maybach og Audi og sånt, og noen ganger motsatt vei, som Dacia og Alba. Av samme grunn synes jeg det er greiere å ha en Seiko enn en Rolex, men det hadde jo fungert med hva som helst som ikke var Rolex eller Patek, siden det er det eneste mannen i gata vet er dyrt.

Det kan være denne mekanismen rett og slett er svakere i Japan. Jeg kommer ikke på noe spesielt som er japansk som utelukkende finnes i kostbare utgaver, og japanske direktører viser seg gjerne i en Toyota Century. Det er jo visse kulturforskjeller.
 
Dem sier at du kan se at en Rolex er ekte dersom ikke viseren tikker men flyter (men alle vet at den tikker så mye at den "flyter") men den Seikoen med skeleton skive, damn, den flyter virkelig. Og for en minute repeater, heisann.. Den var jo helt syk! Hva koster slikt? Kunne spart seg for skeletonlook men finishen så drøy ut også. Imponert over Seiko om dagen..

Alle armbåndsur som ikke er Spring Drive tikker. Forskjellen på et kvartsur og et mekanisk ur er at de mekaniske urene tikker oftere enn hvert sekund, siden alt er så smått (gulvstående mekaniske ur tikker typisk hvert sekund). Det er vanlig med 8 tikk i sekundet i dag, og ihvertfall Zenith og Seiko lager urverk med 10 tikk i sekundet, og det er nok til at det ser ut som om det flyter til en viss grad, men det går ikke helt jevnt.


Credor Spring Drive Sonnerie koster ca 2,7 millioner kroner i Japan, men de har noen litt mer normalt overprisede varianter også, som http://www.credor.com/lineup/sonnerie/gblr999.html og http://www.credor.com/lineup/node/reference/spring_drive/gblp998.html
 
Det kan være denne mekanismen rett og slett er svakere i Japan. Jeg kommer ikke på noe spesielt som er japansk som utelukkende finnes i kostbare utgaver, og japanske direktører viser seg gjerne i en Toyota Century. Det er jo visse kulturforskjeller.

Dette er nok riktig observert. Jeg har lest på nettet at japanske produsenter gjerne leverer produkter innen alle segmenter, mens vestlige produsenter gjerne leverer produkter innen et segment, som f.eks high-end produkter. Dette er etter hva jeg leste en kulturforskjel som kommer av historie og tradisjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
For de som er interessert i rimelig funksjonelt utformede ur må jo dette være interessant: http://translate.googleusercontent....BDB003&usg=ALkJrhgKpiZ_pTJf8LCrxGqv0Qb3B-BTnw

sbdb003-3.jpg


sbdb003_e.jpg


Der det mest interessante er konstruksjonen, som er "anatomisk" og bygget fra motsatt retning av vanlig, som en gammel Glycine Vacuum. Jeg antar målet er å være så behagelig som mulig der du macheter deg vei gjennom søramerikansk jungel på tredje uka. Titan og skrått montert krone indikerer også denne hensikten.

Men man må se forbi det faktum at Seiko faktisk kaller disse Landmaster og noen andre faktisk Speedmaster, tro det eller ei. Det er jo uforståelig for oss når Omega har brukt slike navn på sine ur så lenge, men vi får se det i lys av at disse er laget for det japanske markedet. Det går jo egentlig ikke an.

sbdb003_f.jpg
 

Her er jeg veldig enig i deg i veldig mye, jeg ville bare "poke litt" i uttallelsen om lavpannede fanboys i starten her ;).

Men jeg tror nok du er inne på noe essensielt ang. forskjellen mellom vesten og japan, du snakker om et land og en kultur hvor det er et statussymbol og ha spart opp til en stressless - det er åpenbart at beskjedenhet og moderasjon er noe helt annet for den gemene hop der borte enn her i vesten.

GS har masse fantastiske klokker, jeg tror dog bare for min del at det er ekstremt tricky å overbevise meg selv om at jeg skal kjøpe en av de jeg vil ha (fordi de koster Rolex penger sist jeg sjekket) og i det segmentet er det en hel del annet som får hjertet til å banke fortere enn GS.

Men men, lett å si... jeg har sagt det samme om nettopp Rolex tidligere og nå har jeg tre av dem :p.

Kvaliteten på rimelige seikoer har imponert meg stort og jeg har absolutt lyst på en high end seiko en vakker dag. Det er jo også noe sjarmerende med en diskré Seiko som ingen skjønner at er noe spesielt.
 
Her er jeg veldig enig i deg i veldig mye, jeg ville bare "poke litt" i uttallelsen om lavpannede fanboys i starten her ;).

Men jeg tror nok du er inne på noe essensielt ang. forskjellen mellom vesten og japan, du snakker om et land og en kultur hvor det er et statussymbol og ha spart opp til en stressless - det er åpenbart at beskjedenhet og moderasjon er noe helt annet for den gemene hop der borte enn her i vesten.

GS har masse fantastiske klokker, jeg tror dog bare for min del at det er ekstremt tricky å overbevise meg selv om at jeg skal kjøpe en av de jeg vil ha (fordi de koster Rolex penger sist jeg sjekket) og i det segmentet er det en hel del annet som får hjertet til å banke fortere enn GS.

Men men, lett å si... jeg har sagt det samme om nettopp Rolex tidligere og nå har jeg tre av dem :p.

Kvaliteten på rimelige seikoer har imponert meg stort og jeg har absolutt lyst på en high end seiko en vakker dag. Det er jo også noe sjarmerende med en diskré Seiko som ingen skjønner at er noe spesielt.

Jeg tror ikke du har noen grunn til å føle deg truffet av uttalelser som lavpannede fanboys ;) For jeg mente jo ikke at om man ikke foretrakk Seiko, så var man en lavpannet fanboy, bare at det finnes folk som er lavpannede fanboys, og at ingenting en japansk bedrift kan gjøre vil hjelpe på dem, men det er heldigvis ikke om å gjøre heller. Når jeg ser noen i en Lexus har jeg jo faktisk grunn til å anta at sannsynligheten for at de er lavpannede er mindre enn vanlig. Det er en bonus at lavpannede fanboys velger noe annet enn en selv.

Japan er helt klart en annen kultur enn vår. Generelt synes jeg folk har for liten forståelse for at det faktisk finnes kulturelle forskjeller, men vi er liksom blitt lært opp til å tro at kultur bare er musikk, klær og mat, og at egentlig er alle nordmenn.

Ihvertfall, i europa er det sentralt å ikke assosiere Omega, Breguet og Blancpain med denne klokken, fra samme bedrift:
fln027_1.jpg
men det hadde det ikke vært i så stor grad i Japan.


Det er da ingen som ikke liker Rolex? En grunn til å ikke kjøpe Rolex er at det er et litt belastet navn, som alle vet hva er, og at det fort kan tolkes som ganske harry fordi det har vært et jappeikon, men det er jo ikke Rolex' skyld, og ihvertfall ikke urene selv. Om du ikke er interessert i dykkerklokke-aktige klokker er utvalget kanskje ikke så stort, men hvor mange klokker skal man ha? Explorer er utvilsomt et av verdens flotteste ur, og for meg ville det vært verdt å leve med "har du kjøpt ROOOLEX?! HA-HA!" en god del ganger, når Rolex er en uavhengig produsent og en stiftelse, og ikke en del av et mega-blårusskonsern der alle urene har samme urverk.
 
Jaggu var den Landmasteren stilig.

Oversettelsen av websiden var alene verd et besøk.

Den er ihvertfall veldig spesiell, og stilig på en funksjonell måte. Jeg kan ikke huske å ha sett noe den ligner på eller er inspirert av, men det kan jo hende finnes. Kombinasjonen av titan, skrå krone og hel bakside gjør at den ihvertfall skiller seg ut blant klassiske pynteklokker og dykkerklokker. Kanskje noe for Lars Monsen.


Det er tydelig at Google oversetter via engelsk ihvertfall. Manuell trekking heter "manuell svingete" ;)
 
Må si jeg likte godt denne 24-timer GSen. http://www.creationwatches.com/prod...003-mechanical-gmt-japan-made-watch-1998.html

Den er overaskende lett å lese. Problemet en del 24-timer klokker har er ofte lesbarhet, og da enten:

1. Ren og estetisk urskive, men dermed litt for lite lettlest ved ett øyekast pga. mangel av informasjon/tall.

2. Lett å lese, men for rotete urskive med for mange/store tall, for markerte timemarkører og ofte for store visere på toppen av det hele.

Denne treffer en perfekt balanse IMO. 24-t klokker er veldig kule. Liker at du får oversikt over hele døgnet på en gang. Må ha en slik i samlingen en gang.
 
Må si jeg likte godt denne 24-timer GSen. http://www.creationwatches.com/prod...003-mechanical-gmt-japan-made-watch-1998.html

Den er overaskende lett å lese. Problemet en del 24-timer klokker har er ofte lesbarhet, og da enten:

1. Ren og estetisk urskive, men dermed litt for lite lettlest ved ett øyekast pga. mangel av informasjon/tall.

2. Lett å lese, men for rotete urskive med for mange/store tall, for markerte timemarkører og ofte for store visere på toppen av det hele.

Denne treffer en perfekt balanse IMO. 24-t klokker er veldig kule. Liker at du får oversikt over hele døgnet på en gang. Må ha en slik i samlingen en gang.

Det som er veldig bra med et korrekt implementert GMT-ur er at det er 24-timersviseren som er koblet til minuttviseren og selve urverket, mens 12-timersviseren står i ett av 12 hakk i forhold til 24-timersviseren (eventuelt har noen kanskje 24 hakk for å støtte halvtimestidssonene). Det betyr at når du justerer 12-timersviseren fordi du reiser eller bytter til sommertid for eksempel, så stopper du aldri urverket og flytter aldri på minuttviseren, slik at du må stille klokken korrekt på nytt, du bare velger tidssone i hele hakk. Åpenbart når man først tenker litt over det :)
 
Fant en bra video som jeg tenkte ville passe bra i denne tråden:D

Video viser forskjellene mellom en Rolex Seadweller og en Grand Seiko SBGA031 Springdrive.

[video=youtube;fG3x_T_hJgI]http://www.youtube.com/watch?v=fG3x_T_hJgI&feature=related[/video]

Hva synes dere?
 
bra video! Takk for at du deler.

Av disse to ville jeg valgt GS diveren med SD verket. hadde sammenligningen vært med en submariner hadde valget blitt mye vanskeligere.

Her er et review jeg fant:
[video=youtube;LuyZTMNzGfA]http://www.youtube.com/watch?v=LuyZTMNzGfA[/video]
 
Den var rett og slett råflott - skikkelig "understated" dressur. Og 36000bph er jo bare ekstra herlig. :)