Grand Seiko-tråden

Kom over noen fantastiske bilder av denne klokka... den er så råå!!


Digger faktisk den plastreimen på denne klokka. Det ser røft ut men også stilfult!


Natoreimen passer bra til den beige fargen på Seiko og Grand Seiko ;)
 
Den var helt lekker!
Seiko kan virkelig lage godsaker.
Natokomboen var veldig bra på den.
Synd de er så dyre...
 
Den var helt lekker!
Seiko kan virkelig lage godsaker.
Natokomboen var veldig bra på den.
Synd de er så dyre...

Ja er de egentlig så dyre? Ser profilbildet ditt Frodo, koster litt den også. Tilbake til den evige diskusjonen om merker og pris. Helt naturlig å gå ånnas og slenge årslønner etter enkelte ur mens andre uansett hvor bra de objektivt er kvalitetsmessig for mange blir "feil" fordi de er laget i galt land.
 
Ja er de egentlig så dyre? Ser profilbildet ditt Frodo, koster litt den også. Tilbake til den evige diskusjonen om merker og pris. Helt naturlig å gå ånnas og slenge årslønner etter enkelte ur mens andre uansett hvor bra de objektivt er kvalitetsmessig for mange blir "feil" fordi de er laget i galt land.

Du er nok inne på noe, jeg har lest review av denne GS 200m diver i titanium og der ble det nevnt at det var mye klokke for pengene, men verditap ved eventuel flipping i Norge vil nok være markant.
 
Må nok opp noen prisklasser på sveitsiske ur for å nå tilsvarende detaljkvalitet som på denne Seiko Ananta Spring Drive Chronograph.
seiko_springdrive_chronograph_movement.png

Legg for eksempel merke til viserne her - skarpe som japanske samurai sverd
seiko_ananta_dial_finish.png

Men brandingmessig blir det litt som Lexus vs. de tyske konkurrentene - det hjelper liksom ikke.
Men de som kan se bak 'branding' gardinen....
 
okei..

Om vi vet at det er jævli bra, hvorfor er det ikke bra nok da?

Hva er det egentlig som gjør at folk nøler ved kjøp av dette horologiske mesterverket? Som Bilanz sier: "Men de som kan se bak 'branding' gardinen.... "

Men hvem er de da?

Er du en av de? - siden du påpeker det Bilanz ;) Og hva er det som ikke funker her?

Er de, de som ikke har peiling på klokker? De som heller burde brukt penga på en Rolex Sub? De som faktisk vet hva gode klokker er? Det som vet å sette pris på godt urverk? De som kun ser på klokken og tiden? De som er dumme i huet? De som ser bak branding gardinen? ..og hvorfor skal en se bak denne brandinggardinen? Klokken er jo der! I all sin prakt..nydelig, prakfull..et mesterverk.

Vi vet jo alle at urverket som sitter i disse klokkene er av ypperste klasse.. det samme med kvalitet og finish? Men hvar er det som gjør at Frodo sier "Synd de er så dyre?" Hva er det som gjør at denne klokken er for dyr? Folk kjøper jo dyrere klokker rett som der er her inne på TS eller hva? :) Er det merket? Omdømme? Historie? Kvalitet? Følelser? Hva i heiteste er det da? :)

Er klokkene laget i feil land? Er det fordommene som bestemmer? Hadde Rolex levert samme urverk, hvordan hadde reaksjonene vert da? Jeg regner med at de hadde vert noe annerledes... ?

Er noen der ute misunnelige, og ikke vil innrømme at dette faktisk er noe som er like bra/ bedre og er verdt penga? (ikke noe pes her, jeg bare spørr:))

Ser man på bildene av urverket som sitter i disse klokkene så er det jo så utrolig mye mer å se på enn et urverk fra Rolex? Det er jo ikke mye "kunst" på urverket der akkuratt? :) Urverketer jo også ekstremt bra? - med nøyaktighet som et quartz ur?

Hva skal til for at et Japansk klokkemerke med 131 (eldre enn både Breitling 128 år og Rolex 107 år) med erfaring skal få den respekten og annerkjennelsen det fortjener? Grand Seiko er det beste av det beste som de leverer. Det er laget av Seiko, og kun Seiko. ALT lages og produseres av dette merket.. Dette er ikke et modifisert ETA verk som er puttet inn i en flott klokkekasse med et sveitsisk merke.

Jeg vet at Rolex er et ikon innen klokkeverdenen. Men det samme er jo faktisk Seiko. Jeg vet at Seiko leverer billige klokker. Men disse klokkene er jo faktisk enorm valutta for pengene, det vet vi alle? Da burde vel en Seikoklokke til 50 k være det samme? Eller hva? :)

Hva er det som stopper folk? Hvorfor kjøper vi det ikke? Vi kjøper en Rolex fordi vi "vet" at dette er mye klokke for pengene? Fordi andre sier at dette er mye klokke for pengene? Fordi vi vet at vi kan få nesten alle pengene tilbake om vi ønsker å selge? Fordi alle andre "vet" at dette er en bra klokke? Fordi det ER en bra klokke? Markedsføring? Er det ikke ikon nok? :)

Er annerkjennelse/følelsen man eventuelt får av å eie et ur viktigere enn urets kvalitet i seg selv? (bare spørr?)

"The Quiet Revolution" - som Seiko selv sier.. De vet vel sikkert selv at de leverer noe av det beste som kan kjøpes av klokker. Med et "monopol" på en befolkning av over hunder millioner så gir de vel nesten F i å markedsføre klokka i Europa og Amerika.

Uansett, jeg vil vel bare egentlig at folk skal fortelle hvorfor folk ser så rart på dette merket når det leverer klokker i denne prisklassen? Det har urverket, det har historien (?), det har designet, det har kvaliteten...

Men?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Phenix
okei..

Om vi vet at det er jævli bra, hvorfor er det ikke bra nok da?

Hva er det egentlig som gjør at folk nøler ved kjøp av dette horologiske mesterverket? Som Bilanz sier: "Men de som kan se bak 'branding' gardinen.... "

Men hvem er de da?

Er du en av de? - siden du påpeker det Bilanz ;) Og hva er det som ikke funker her?

Er de, de som ikke har peiling på klokker? De som heller burde brukt penga på en Rolex Sub? De som faktisk vet hva gode klokker er? Det som vet å sette pris på godt urverk? De som kun ser på klokken og tiden? De som er dumme i huet? De som ser bak branding gardinen? ..og hvorfor skal en se bak denne brandinggardinen? Klokken er jo der! I all sin prakt..nydelig, prakfull..et mesterverk.

Vi vet jo alle at urverket som sitter i disse klokkene er av ypperste klasse.. det samme med kvalitet og finish? Men hvar er det som gjør at Frodo sier "Synd de er så dyre?" Hva er det som gjør at denne klokken er for dyr? Folk kjøper jo dyrere klokker rett som der er her inne på TS eller hva? :) Er det merket? Omdømme? Historie? Kvalitet? Følelser? Hva i heiteste er det da? :)

Er klokkene laget i feil land? Er det fordommene som bestemmer? Hadde Rolex levert samme urverk, hvordan hadde reaksjonene vert da? Jeg regner med at de hadde vert noe annerledes... ?

Er noen der ute misunnelige, og ikke vil innrømme at dette faktisk er noe som er like bra/ bedre og er verdt penga? (ikke noe pes her, jeg bare spørr:))

Ser man på bildene av urverket som sitter i disse klokkene så er det jo så utrolig mye mer å se på enn et urverk fra Rolex? Det er jo ikke mye "kunst" på urverket der akkuratt? :) Urverketer jo også ekstremt bra? - med nøyaktighet som et quartz ur?

Hva skal til for at et Japansk klokkemerke med 131 (eldre enn både Breitling 128 år og Rolex 107 år) med erfaring skal få den respekten og annerkjennelsen det fortjener? Grand Seiko er det beste av det beste som de leverer. Det er laget av Seiko, og kun Seiko. ALT lages og produseres av dette merket.. Dette er ikke et modifisert ETA verk som er puttet inn i en flott klokkekasse med et sveitsisk merke.

Jeg vet at Rolex er et ikon innen klokkeverdenen. Men det samme er jo faktisk Seiko. Jeg vet at Seiko leverer billige klokker. Men disse klokkene er jo faktisk enorm valutta for pengene, det vet vi alle? Da burde vel en Seikoklokke til 50 k være det samme? Eller hva? :)

Hva er det som stopper folk? Hvorfor kjøper vi det ikke? Vi kjøper en Rolex fordi vi "vet" at dette er mye klokke for pengene? Fordi andre sier at dette er mye klokke for pengene? Fordi vi vet at vi kan få nesten alle pengene tilbake om vi ønsker å selge? Fordi alle andre "vet" at dette er en bra klokke? Fordi det ER en bra klokke? Markedsføring? Er det ikke ikon nok? :)

Er annerkjennelse/følelsen man eventuelt får av å eie et ur viktigere enn urets kvalitet i seg selv? (bare spørr?)

"The Quiet Revolution" - som Seiko selv sier.. De vet vel sikkert selv at de leverer noe av det beste som kan kjøpes av klokker. Med et "monopol" på en befolkning av over hunder millioner så gir de vel nesten F i å markedsføre klokka i Europa og Amerika.

Uansett. Dette er seint på natt og jeg er trøtt, men jeg vil vel bare egentlig at folk skal fortelle hvorfor folk ser så rart på dette merket når det leverer klokker i denne prisklassen? Det har urverket, det har historien (?), det har designet, det har kvaliteten...

Men?



Alså..Seiko kan være bedre, det kan være like bra og det kan være dårligere. Men hva om det er best? Hva sjer da?


PS: Gi meg penga, så skal dere søren meg se en splitter ny Grand Seiko SBGA031 på min neste uniboxing;)

(Gi meg en runde til så skal dere også få se en Rolex Sub på hånda;) )

Jeg sier ikke at noe eller noen er bedre enn andre, jeg vil vel bare at folk skal fortette å dele tanker..

Da tar jeg kvelden ;) !

+1;).......slik taler en vis mann.

Mvh
Timebandit.......som i dag ser at Lexus fosser forbi Mercedes i teknologi,renome og kjøreglede.
 
Den dagen jeg ser en Seiko som er like strøken utenpå som inni så ville jeg kunne lagt penger på bordet for en slik. Jeg liker best divere. Har enda ikke sett en Seiko diver som utenpå får meg til å smelte. Kvaliteten til Seiko er ubestridt.
 
Mulig jeg tar feil, men jeg forbinder Seiko med billige, gode og kanskje litt trauste klokker.

Det blir litt som om Toyota lager en konkurrent til Lamborghini. Kvaliteten kan sikkert være like god, men den vil aldri bli like sexy. IMHO ;)
 
Seiko kommer fra en helt annen kultur enn den europeiske og har følgelig et noe annerledes design. Kanskje japanerne synes europeiske klokker er litt kjedelige?
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Mulig jeg tar feil, men jeg forbinder Seiko med billige, gode og kanskje litt trauste klokker.

Det blir litt som om Toyota lager en konkurrent til Lamborghini. Kvaliteten kan sikkert være like god, men den vil aldri bli like sexy. IMHO ;)

Syns du denne Lexus/Toyota er traust,og ikke har noe sexgen flyback ??? faktisk presterer den den råere en den råeste Lamborghini også....;)
Lexus-LFA-Nurburgring-1.jpg
[/IMG]

Mvh Timebandit
 
Lexusen er en herlig kjøremaskin, men koster 150 000 pund mer enn Lamborghini Aventador :)

Og - hvilken ville du valgt ;)

Lamborghini-Aventador-pictures.jpg


2012_lamborghini_aventador_lp_700_4_05a-4d6c19dfcafd4.jpg
 
Jeg kunne godt tenkt meg en slik en, hadde det ikke vært for den tåpelige "Power Reserve"-indikatoren. Jeg må si meg allergisk mot den, og det gjelder på alle klokkemerker. Dessverre ser det ut til at alle Spring Drive klokker har den.

sbge009_a.jpg
 
Jeg kunne godt tenkt meg en slik en, hadde det ikke vært for den tåpelige "Power Reserve"-indikatoren. Jeg må si meg allergisk mot den, og det gjelder på alle klokkemerker. Dessverre ser det ut til at alle Spring Drive klokker har den.

Jeg har også lurt på hvorfor Seiko må ha så rotete skiver på alle spring drive modellene, men denne var virkelig en av de bedre.

Hva er modellbetegnelsen?
 
Power reserve viseren er noe jeg faktisk savner. Blir litt som å skyte i mørket å vite hvor mye klokkene mine er "ladet opp" nå som jeg er blitt vandt med en, og rent estetisk sett så synes jeg Seiko sine ligger pent på urskivene.

Smak og behag. Som nevnt over, så er Grand Seiko helt enormt mye for pengene, og har ofte et dekorasjonsnivå som du virkelig må høyt opp i prisnivå for å få på sveitsiske merker.

Forresten, her er en veldig populær Seiko diver i "prospex" linjen (mid-end, snuser borti high-end denne). Den bruker visstnok det samme urverket som brukes i GS linjen, bare udekorert. Hvis man vil snakke om mye for pengene så er dette virkelig en "winner":

http://www.creationwatches.com/prod...utomatic-sbdx001-watch-2098.html?currency=NOK

Utrolig populær blandt Seiko samlere. :)