Blir ny (gass)grill utpå vårparten og har så vidt begynt med litt rekognosering i markedet. Ser mange fører Broil King parallelt med Weber. Noen her inne som har erfaringer med BK, eller er det Weber som er greia?
Har ikke testet BK, men er godt kjent med Weber.Jeg har hatt Weber-griller over en periode på snart 20 år, og gjort meg noen erfaringer. Kvaliteten er god, og det ruster fint lite. Dessverre opplever jeg dårligere og dårligere varmeverdi. Den første grillen jeg hadde, var den beste. Den ble rask varm, var stabilt varm selv med noe vind, og den ble ikke minst skikkelig varm.
Derfra har det bare gått nedover. De holder seg fortsatt godt, selvom den står ute hele året. Dessverre tåler de ikke lenger antydning til bris uten at det påvirker varmen. De tar lenger tid å få varmet opp, og de blir ikke varme nok. Jeg bruker den ikke til kremering, men det er greit å kunne grille en pizza.
Senest forrige uke så jeg naboen gjøre et forsøk på sin, han boret opp hullene på gassrørene i håp om å få grillet noen pølser til våren. Vi får se hvordan det virker.
Jeg har klaget til Weber, og fått beskjed om å skifte regulator, samt bruke stålflasker. Marginal forskjell, om noe i heletatt.
Nå er jeg lei, og vurderer å prøve Napoleon neste gang, evt blir det kullgrill fremover.
Jeg har hatt genesis og spiritmodeller, og det er her jeg har opplevd en negativ utvikling. Mulig q-serien kan være et bedre, da det er mindre volum å få varmet opp, og at de oppleves «tettere».
Jeg forventer mer av en Weber, enn at den bare ser pen ut over tid.
Anbefaler deg å handle et sted med åpent kjøp, slik at du pent kan levere den tilbake om du opplever det samme som meg - det vil jeg gjøre ved neste bytte. Evt saumfare Finn for en NOS 15-20 år gammel spirit, den funker mye bedre enn dagens modeller.