Jeg hadde et hyggelig møte med DnB NOR forrige uke, hvor de presenterte Saga-programmet og hva de kunne gjøre for meg. Eller rettere sagt, hva de ikke kunne gjøre for meg.
Renten på alle bankinnskudd er dårligere enn det jeg har, og gebyrene er høyere. Det vil koste meg endel i året å flytte pengene mine dit.
Jeg er ikke interessert i strukturerte spareprodukter, jeg er kapabel til å styre mine egne investeringer i fond og aksjer. Demed har jeg ikke så stort behov for "rådgiverne" (=selgerne) deres.
De har gunstige betingelser på store boliglån, men det har jeg ikke behov for akkurat nå. Dette er dog det sterkeste argumentet for å bytte. Jeg skal sannsynligvis flytte til noe større i løpet av de nærmeste 3 årene, og et godt kundeforhold til DnB NOR er ikke dumt dersom lånemarkedet skulle bli vanskelig. De er en stor bank som alltid får penger.
Når det gjelder kortprogrammet deres ser jeg ikke helt hva jeg får utover det jeg har i dag. Muligens et litt mer "prestisjefylt" kort, men jeg kan ikke tenke meg hva det skal bety i praksis.
Concierge-tjenestene hadde vært artig å ha, men i likhet med gullkortet føler jeg at det havner litt i "ego-boost" kategorien. Jeg kan ikke huske sist jeg ikke fikk bord der jeg ville med litt planlegging, og jeg er ingen utelivsløve.
De øvrige Saga-fordelene med forsikringer og rabatter har jeg ikke vurdert som av spesiell verdi.
Alt i alt har jeg foreløpig takket nei. Lånebetingelsene kan dog få meg til å endre mening.