"Gullklokka" - Breitling eller Frederique Constant?

Jeg er nok ikke så veldig "dress-klokke" type tror jeg. Jobber på IT-avdeling og på min arbeidsplass har denne avdelingen en litt annen dress-kode enn resten :cool:

Frederique Constant Vintage Rally klokken som ble nevnt av @Santos-Dumont har jeg sett på i en litt annen versjon hos Tidemann og jeg likte den veldig godt, selv om den faktisk så litt liten ut på armen min.... Modellen jeg prøvde var denne:
fc-396v6b6.jpg

Tidemann mente det til og med var in-house urverk i disse, og at det var et veldig interessant merke. Men selvsagt selger er selger.... Er Frederique Constant et merke å ha med i vurderingen :confused:

Redigert av en moderator:
Når det gjelder Certina er det vel bare å skaffe det om du liker dem. Noe annet er vel merke-synsing fra feinschmekerne her inne :p Har et par certina beatere selv, og gir ganske blaffen i om de har hatt noen "merkelige sidesprang" :) For pengene er de et fornuftig valg.

Ellers har jeg en Longines Conquest (2012-modellen) og liker jeg godt. Passe sporty.
L2.743.4.56.6.jpg
. Hadde problem med å velge mellom hvit og sort skive da jeg skulle kjøpe den, men endte opp på sort siden jeg personlig mener den passer til flere anledninger. Lykke til med søket, og kudos med de 25!

Redigert:
Seriøst?

Det er bra de mer seriøse holder seg for god til sidesprang, tant og fjas!

Veeeel....

custom_leopard_print_diamond_rolex_iizux.jpg

Når mann endelig får 'Gullklokka' så betyr jo tiden ingen verdens ting !!!

Høh, jeg fikk min som beskjedne 42 ;)

Jeg så på Maurice Lacroix Pontos 47mm m/lærreim (trodde størst var best) og angrer ikke på at jeg gikk for denne på 43mm:
874CBAFC-2CB2-4C82-938C-B5CA7D6ED644-5878-0000040A52275B9B_zps3b0cac3e.jpg

Var kanskje litt unyansert i min Certina-kommentering. Jeg mener bare at Certina ofte blir oversett fordi de av mange forbindes med quartz og gullbelagte dressur. Eller kanskje det bare er meg. Og merkelige sidesprang er nok et feil begrep å bruke. Der har nok et par andre produsenter blandet seg inn i mitt mentale bilde av Certina.

Nå er det ikke noe galt i merkelige sidesprang heller. Jeg har samlet på Zenith, et merke som godt kunne hatt "merkelige sidesprang" som en del av logoen.

Den Maurice Lacroix klokka di @Rød likte jeg veldig :) Syns i det hele tatt at det virker som et interessant merke.

Hva med å faktisk kjøpe en gullklokke???

Denne er jo usansynlig lekker, og nesten innenfor budsjettet ditt!
Jeg hadde ikke blitt lei av denne...

longines-heritage-L4.746.8.72.0_LRG.jpg

Tiltredes!

Har selv en 61-modell (arvegods), stål kasse og gullbelagte markører og visere. Et nydelig, stilrent og klassisk ur som jeg er utrolig fornøyd med. (In-house urverk gjør meg ikke mindre tilfreds......)

Tiltredes!

Har selv en 61-modell (arvegods), stål kasse og gullbelagte markører og visere. Et nydelig, stilrent og klassisk ur som jeg er utrolig fornøyd med. (In-house urverk gjør meg ikke mindre tilfreds......)

I ettertid er jeg tildels enig med boenna og Thore. For meg var dette mitt første ordentlige ur og da ville jeg ha noe hverdags. Hadde jeg funnet dette forumet lenge før, hadde jeg nok allerede hatt et par hverdagsur og hadde da valgt "gullur".

I ettertid er jeg tildels enig med boenna og Thore. For meg var dette mitt første ordentlige ur og da ville jeg ha noe hverdags. Hadde jeg funnet dette forumet lenge før, hadde jeg nok allerede hatt et par hverdagsur og hadde da valgt "gullur".

Er som nevnt ikke noen dress-klokke-type og et slikt ur ville nok fått lite tid på armen hos meg. Men ML klokka til @Rød kan jo fint fungere også til dress for meg :cool:

Men jeg er veldig enig i at et slikt jubileumsur bør være litt tidløst (kan man si det om klokker:confused:) og ikke noe som blir rart om noen år.... Vanskelig for en ung mann dette...

Var innom Bjerke i Paleet i går, og ble veldig godt mottatt der. Han ville først vise meg noe Tag Heuer dressur, men når jeg sa at jeg vil ha noe racing inspirert viste han meg denne:

bullit_20530n_white_blackmicroperf_b_square.jpg

Og den var mye finere i virkeligheten enn på bildene. En litt rimeligere variant er modellen uten chronograf

Tudor-Grantour-Wristwatches-Models.jpg

Altså Tudor Grantour... Egentlig syns jeg ytterringen (Bezel?) er litt for dominerende på bildene, men så bedre ut på hånda.

Var også en tur innom Alf Lie på Aker Brygge, og der hadde de Maurice Lacroix modellene som er nevnt tidligere i tråden, men også et merke som Revue Thommen. De hadde noen fine design, men er litt usikker på merket?

rtawrist.jpg

Han hadde også Tudor, og ville jo anbefale meg Tudor Black Bay.

Tudor+Black+Bay+Snowflake+on+strap.jpg

Også mye finere på armen enn på bilder, men igjen så syns jeg den røde ytterringen blir litt vel mye...

Uansett, morro å kikke og prøve. Er imponert over hvordan man blir tatt i mot i alle forretningene jeg har vært i så langt.

Redigert:
Da nærmer tiden seg veldig for at jeg skal få klokka mi, og jeg må snart bestemme meg... Har forelsket meg litt i Frederique Constant Healey variantene også.

fa7f84a277c6312aecb27a1071a05e0af1c8ef7c.jpg

Kanskje spesielt den sjokoladebrune varianten:

FC-Healey-Chrono-17.jpg

Men jeg er litt usikker på om det er mulig å få tak i disse, så jeg må ta en ny runde til et par forhandlere. Frederique Constant føres faktisk også av en forhandler i Askim hvor jeg bor ;)

Ulempen med disse er vel at med en slik, må jeg vel kjøpe en Austin Healey i skala 1:1 etterhvert også :cool:

Tudor Grantour har jeg sett frem og tilbake på, men er ikke helt fortrolig med størrelsen. Noen ganger syns jeg den er lekker, men neste gang jeg ser på den blir jeg usikker. Syns faktisk den blir litt liten...

Er veldig åpen for tips og råd fortsatt.

Stemmer for Tudor black bay. :) blir nok fort vant til rødfargen. (Skal sies at jeg ikke har lest hele tråden, så usikker på hva du ønsker.)

Vel den DU liker best selv, er jo tross alt du som skal bruke den og være fornøyd med ditt valg over tid:) Synes de FC modellen du har sett på er flotte jeg i alle fall:)

Jeg liker egentlig best denne:

FC-Healey-Chrono-17.jpg

Og det er en limitert utgave produsert i 1888 eksemplarer visstnok. Det eneste jeg er litt usikker på er om overflaten på kassa som er "Rose gold plated steel". Veldig fint, men vil en slik overflate bli stygg over tid? Kan vel neppe poleres opp igjen slik som vanlig stål? Noen synspunkter om dette før jeg bestiller?

Men det skulle jo selvsagt vise seg vanskelig å få tak i FC Healey'en i forrige post. Dvs det var mulig å få tak i kun uret, men ikke komplett boks som jeg syns er noe av vitsen her (veldig fin samleboks med en ekstra gammeldags stoppeklokke i samme stil) så jeg er litt skuffet.

For å trøste meg selv tok jeg en tur til urmaker Jacobsen på Lillestrøm for å se på Sinn. Men syns egentlig ikke at disse falt helt i smak, og det var Breitling som fikk oppmerksomhet. Hadde på forhånd trodd at alle Breitling klokker var alt for dyre, men det var faktisk flere modeller i min prisklasse. Er egentlig ikke ute etter noe dykkerur, men denne falt faktisk i smak:

323854d1320607554t-breitling-superocean-heritage-46mm-img_7125.jpg

Dette er Breitling Superocean Heritage 46. Jeg er en stor mann, og for meg var størrelsen på denne veldig fin. Enkel og fint design, og føles helt fantastisk bra på armen. Virker gedigen og solid også. Er jo et alternativ til Tudor Black Bay som kanskje føltes litt liten på meg.

Ellers er det et eksemplar av denne hos Tidemann som jeg også har lyst på:

Frederique-Constant-Healey-Chrono-Automatic-11.jpg

Likte ikke så godt denne først, men jo mer jeg ser på den jo finere blir den....

Jakten fortsetter altså, men nå må jeg faktisk handle i løpet av de to neste ukene.