Gullkorn fra Finn.no

Reverse Isofrane.
Hadde ikke tenkt på det:mrgreen:
isoplo.jpeg

Angående det som skjer med Rolex og prisene vi ser overalt, er det ikke helt overraskende med politikken Rolex har startet.
For å si det sånn, falt jeg ikke fra stolen min når jeg så på utviklingen.

Først og fremst man gjør seg ikke mer "eksklusive" ved å kutte en lett solgt årlige produksjon fra 1M til 500 eller 350K per år.
I min verden handler ikke eksklusivitet bare om kunstig skapt lav tilgjengelighet.
Rolex KAN produsere MER uten å investere enorme summer på kjedeproduksjonen sin og vi vet det alle sammen: de bare nekter.
Da hvorfor investerte de så mye (en del år siden) for å bli på topp av toppen i klokke kjedeproduksjon, blir det et mysterium...:unsure:

Parantes: Det er litt som det De Beers har gjort med diamant markedet mens verdens reservene i rå diamanter er gigantiske (WTF!).
Når jeg sier "rå diamant" , snakker jeg om det som allerede er på lageret.
Der snakker vi ikke om naturlig lav tilgjengelighet. Og å produsere en Sub kreves ikke 2 måneders hardt arbeid.

Å slakte "halv" av de eksisterende autoriserte forhandlere for å liksom bygge på "eksklusivitet" mens man egentlig prøver å kamuflere at produksjonen av de mest populære modeller ble kuttet i to (eller mer) er bare intrigue, oppspinn og maskering i boken min.

Flaskehalser skaper IKKE ekslusivitet: det BARE skaper spekulering på markedet.
Det har vi også sett med oljefatet som kom seg opp til ++100 US$ mens oljereservene var ekstremt høye og dermed Rolex har egentlig INGEN unnskylding når fenomenet/konsekvensene av sånn politikk er veldig kjent.

Da, det som skjer er bare en uheldig konsekvens (for kundene) startet med et dårlig strategisk valg fra Rolex.
Før i tiden har Rolex bestandig fulgt opp markedet og tilpasset produksjonen sin fra 1M til 700K per år (fair enough!)
Men nå har de valgt en helt annen "strategi" som skader betydelig et langt etablert marked og skaper et nytt parallelt og utspekulert grå marked.... BRAVO!:sick:

Det er nå umulig å fine en sports (stål) model som ikke er spekulert opp i prisen.
Hvorfor folk som får det til å kjøpe, skulle selge til butikkpris når de kan tjene 30 eller 50% med det samme?
Grådighet er en menneskelig synd....Velkommen til menneskehet!
Rolex vet det men de gir tydeligvis Føk´in F@n.

Nå er det sånn at bare en håndfulle av "utvalgte spesielle kunder" får lov til å kjøpe en Sub til "normal pris" (noen ganger butikkene tar seg også en ekstra premium der:rolleyes:, jajaja, bak butikken siden de har monopol...) og deretter vet kjøperne at de kan bare bruke klokken i løp av 6 mnd/12mnd for å selge den videre med minst 30% fortjeneste.
Hvem som har skylden etterhvert?...Alle som er villig til å betale blodprisen.
Etterspørsel skaper tilgjengelighet, ALWAYS, og uansett hva vi snakker om.
Hvis ingen kjøper, skal prisene falle med en gang!

Kjøp...
rolexshop.jpeg

Lek...
sand.gif

Selg videre med fortjeneste!
seller.jpeg

Da hvem har skylden, alt i alt?
Begge av de ytterste endene: Rolex som skaper en flaskehals og kjøperen som er villig til å betale blodprisen.
Mellommennene er noe som følger trendene og BARE skaffer det folk vil ha.

Da når jeg ser alle her som kaster varm bensin over mellommennene og danser rundt med en tent Zippo i hånden sin, føler jeg som det er kanskje på tide med litt analyse der...

Takk for meg.

Redigert:
Det er vel denne som er lagt ut igjen, med et friskt påslag på 19k. Kjenner jeg begynner å bli mektig lei hele klokkeverden når folk skal prøve å inviiiiistere med selv såpass sære ting som ploprof... Måtte alle tullingene som liker å riste på klokkene sine (klokkeristere de kaller seg selv vel?) sparke inn i et bordbein med lilletåen hver gang de publiserer annonser til tullepriser...

En som er grinete fordi han gikk glipp av et godt kjøp:LOL:
Ikke det at jeg synes det er greit med invistorer men han her er tydelig irritert:)

Det er vel denne som er lagt ut igjen, med et friskt påslag på 19k. Kjenner jeg begynner å bli mektig lei hele klokkeverden når folk skal prøve å inviiiiistere med selv såpass sære ting som ploprof... Måtte alle tullingene som liker å riste på klokkene sine (klokkeristere de kaller seg selv vel?) sparke inn i et bordbein med lilletåen hver gang de publiserer annonser til tullepriser...
I mens venter og venter jeg på telefonen at jeg skal få kjøpe min :) Jeg har slått meg til ro at slik har det blitt og det er ingen grunn til å irritere seg. Det fins verre ting her i livet enn invistorer og høye klokkepriser tenker nå jeg ;)

Skjermbilde 2021-04-22 kl. 23.14.10.png

• Liker
Reaksjoner: johage
I mens venter og venter jeg på telefonen at jeg skal få kjøpe min :) Jeg har slått meg til ro at slik har det blitt og det er ingen grunn til å irritere seg. Det fins verre ting her i livet enn invistorer og høye klokkepriser tenker nå jeg ;)

Vis vedlegg 246440

Er så jævlig teit å legge ut en UBRUKT klokke som er HENTET ut fra en NORSK ad med FULL garanti. Og som lønn for strevet med å hente den ut, et 20-40% påslag på prisen såklart :))))))

• Liker
Reaksjoner: johage
Men... de får jo solgt?

Gjør de det?
Hvem i all verden gidder å kjøpe disse?
Jeg finner det smått utrolig at så mange har så mye penger og så små hjerner at de er villige til å overbetale så mye?
Hvis man er så kognitivt utfordret, hvordan har de klart å karre til seg så mye penger?
Det er noe som ikke stemmer her. :unsure:

Gjør de det?
Hvem i all verden gidder å kjøpe disse?
Jeg finner det smått utrolig at så mange har så mye penger og så små hjerner at de er villige til å overbetale så mye?
Hvis man er så kognitivt utfordret, hvordan har de klart å karre til seg så mye penger?
Det er noe som ikke stemmer her. :unsure:

Hvem sa at de smarteste var bestandig de rikeste ?
Vi lever i et system som ofte belønner papegøyer med et godt mine og som ofte promoterer late kjeltringer.
Dessuten er det blitt sånn at mange som vet ingenting om klokker (men har for mye penger) kaster seg i Rolex/Patek invistor bølgen fordi de tror på at en Sub uten dato skal selge seg til 200K og en Nautilus til 2.5M om et års tid.
Buzzlightyear.jpg

Alt jeg kan si er at mellomhendene som et +år siden sa at prisene skulle gå opp hadde rett.
Det er som alle bobler: når man skal finne ut at bestemor har invistert sparepengene sine i en Sub, blir det på tid å trekke seg ut:ROFLMAO:

Det er heldigvis helt frivillig å bli med på denne dritten her, det finnes så mye mer der ute enn Rolex. Andre ting som er både penere og mer spennende og myyyye billigere.

MEN når Rolex prisene går opp, så går Omega prisene opp, så går Seiko prisene opp, osv osv. Så vi blir med på det enten vi vil eller ikke.

Men Casio blir billigere?

Det er heldigvis helt frivillig å bli med på denne dritten her, det finnes så mye mer der ute enn Rolex. Andre ting som er både penere og mer spennende og myyyye billigere.

MEN når Rolex prisene går opp, så går Omega prisene opp, så går Seiko prisene opp, osv osv. Så vi blir med på det enten vi vil eller ikke.

Men Casio blir billigere?

Omega, Seiko osv sine priser er ikke presset opp av spekulering skapt av ubalanserte forholder mellom produksjon og etterspørsel.
La oss håpe at de prøver ikke å gjør seg "eksklusive" på samme måte som Rolex;)
Det som skjer nå på verdensmarkedet (og det har jeg nevnt i "blabla...økonomikk tråden" ) er at vi ser en trend av investeringene som flytter seg til varer (commodities).
Det kommer som ingen overraskelse med et kunstig (buybacks) oppblåst aksjemarked som er veldig flyktige (volatile) og historiske lave renter som går ingen plass fordi ingen har råd til høyere sats (eller kaboooom).
Å spare pengene på en bankkonto er blitt en farse.
Det er bare starten av trenden og ettertraktet klokker er en del av "commodities" for folket som kunst, gull, sølv, kobber etc inkl. krypto...
Vi kan se en del land som hamstrer på disse siste nevnt metaller allerede (olje inkludert).

Omega, Seiko osv sine priser er ikke presset opp av spekulering skapt av ubalanserte forholder mellom produksjon og etterspørsel.
La oss håpe at de prøver ikke å gjør seg "eksklusive" på samme måte som Rolex;)
Det som skjer nå på verdensmarkedet (og det har jeg nevnt i "blabla...økonomikk tråden" ) er at vi ser en trend av investeringene som flytter seg til varer (commodities).
Det kommer som ingen overraskelse med et kunstig (buybacks) oppblåst aksjemarked som er veldig flyktige (volatile) og historiske lave renter som går ingen plass fordi ingen har råd til høyere sats (eller kaboooom).
Å spare pengene på en bankkonto er blitt en farse.
Det er bare starten av trenden og ettertraktet klokker er en del av "commodities" for folket som kunst, gull, sølv, kobber etc inkl. krypto...
Vi kan se en del land som hamstrer på disse siste nevnt metaller allerede (olje inkludert).

Snu på det - det er trykket så mye penger at det er verdien på cash som er lav, ikke assets som nødvendigvis er høy.
Mange tror neste krise er/kan føre til hyperinflasjon - og en fin hedge til dette er å sitte long i assets (og lån) ikke cash...

on topic: ville"hente ut" SD43 men tok med seg DJ 36 :LOL:

• Liker
  • Haha
Reaksjoner: reldor og Labbos
Jo meir eg leser om invistorjaget og invisteringsjaget i verdilaus Krypto og andre pengespill så tenker eg at det nok er lurt å legge opp til å kunne være gjeldsfri innen kort tid.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Snu på det - det er trykket så mye penger at det er verdien på cash som er lav, ikke assets som nødvendigvis er høy.
Mange tror neste krise er/kan føre til hyperinflasjon - og en fin hedge til dette er å sitte long i assets (og lån) ikke cash...

on topic: ville"hente ut" SD43 men tok med seg DJ 36 :LOL:

Kjøpte en Audi A4, skulle egentlig ha en Ford Excursion. Fort gjort!