Reverse Isofrane.
Hadde ikke tenkt på det
Angående det som skjer med Rolex og prisene vi ser overalt, er det ikke helt overraskende med politikken Rolex har startet.
For å si det sånn, falt jeg ikke fra stolen min når jeg så på utviklingen.
Først og fremst man gjør seg ikke mer "eksklusive" ved å kutte en lett solgt årlige produksjon fra 1M til 500 eller 350K per år.
I min verden handler ikke eksklusivitet bare om kunstig skapt lav tilgjengelighet.
Rolex KAN produsere MER uten å investere enorme summer på kjedeproduksjonen sin og vi vet det alle sammen: de bare nekter.
Da hvorfor investerte de så mye (en del år siden) for å bli på topp av toppen i klokke kjedeproduksjon, blir det et mysterium...
Parantes: Det er litt som det De Beers har gjort med diamant markedet mens verdens reservene i rå diamanter er gigantiske (WTF!).
Når jeg sier "rå diamant" , snakker jeg om det som allerede er på lageret.
Der snakker vi ikke om naturlig lav tilgjengelighet. Og å produsere en Sub kreves ikke 2 måneders hardt arbeid.
Å slakte "halv" av de eksisterende autoriserte forhandlere for å liksom bygge på "eksklusivitet" mens man egentlig prøver å kamuflere at produksjonen av de mest populære modeller ble kuttet i to (eller mer) er bare intrigue, oppspinn og maskering i boken min.
Flaskehalser skaper IKKE ekslusivitet: det BARE skaper spekulering på markedet.
Det har vi også sett med oljefatet som kom seg opp til ++100 US$ mens oljereservene var ekstremt høye og dermed Rolex har egentlig INGEN unnskylding når fenomenet/konsekvensene av sånn politikk er veldig kjent.
Da, det som skjer er bare en uheldig konsekvens (for kundene) startet med et dårlig strategisk valg fra Rolex.
Før i tiden har Rolex bestandig fulgt opp markedet og tilpasset produksjonen sin fra 1M til 700K per år (fair enough!)
Men nå har de valgt en helt annen "strategi" som skader betydelig et langt etablert marked og skaper et nytt parallelt og utspekulert grå marked.... BRAVO!
Det er nå umulig å fine en sports (stål) model som ikke er spekulert opp i prisen.
Hvorfor folk som får det til å kjøpe, skulle selge til butikkpris når de kan tjene 30 eller 50% med det samme?
Grådighet er en menneskelig synd....Velkommen til menneskehet!
Rolex vet det men de gir tydeligvis Føk´in F@n.
Nå er det sånn at bare en håndfulle av "utvalgte spesielle kunder" får lov til å kjøpe en Sub til "normal pris" (noen ganger butikkene tar seg også en ekstra premium der, jajaja, bak butikken siden de har monopol...) og deretter vet kjøperne at de kan bare bruke klokken i løp av 6 mnd/12mnd for å selge den videre med minst 30% fortjeneste.
Hvem som har skylden etterhvert?...Alle som er villig til å betale blodprisen.
Etterspørsel skaper tilgjengelighet, ALWAYS, og uansett hva vi snakker om.
Hvis ingen kjøper, skal prisene falle med en gang!
Kjøp...
Lek...
Selg videre med fortjeneste!
Da hvem har skylden, alt i alt?
Begge av de ytterste endene: Rolex som skaper en flaskehals og kjøperen som er villig til å betale blodprisen.
Mellommennene er noe som følger trendene og BARE skaffer det folk vil ha.
Da når jeg ser alle her som kaster varm bensin over mellommennene og danser rundt med en tent Zippo i hånden sin, føler jeg som det er kanskje på tide med litt analyse der...
Takk for meg.
Hadde ikke tenkt på det
Omega Ploprof 1200
Kan ses i Oslo og Tromsø. (Oslo for øyeblikket) Omega Seamaster PloProf 1200m selges. Fullsett. 2011-årgang i stål. Denne modellen er ikke i produksjon lenger. Pent eksemplar foruten om et merke øverst på kasse(ser verre ut på bildet enn på ekte), kan poleres. Alle reimer på bildene følger med...
www.finn.no
Angående det som skjer med Rolex og prisene vi ser overalt, er det ikke helt overraskende med politikken Rolex har startet.
For å si det sånn, falt jeg ikke fra stolen min når jeg så på utviklingen.
Først og fremst man gjør seg ikke mer "eksklusive" ved å kutte en lett solgt årlige produksjon fra 1M til 500 eller 350K per år.
I min verden handler ikke eksklusivitet bare om kunstig skapt lav tilgjengelighet.
Rolex KAN produsere MER uten å investere enorme summer på kjedeproduksjonen sin og vi vet det alle sammen: de bare nekter.
Da hvorfor investerte de så mye (en del år siden) for å bli på topp av toppen i klokke kjedeproduksjon, blir det et mysterium...
Parantes: Det er litt som det De Beers har gjort med diamant markedet mens verdens reservene i rå diamanter er gigantiske (WTF!).
Når jeg sier "rå diamant" , snakker jeg om det som allerede er på lageret.
Der snakker vi ikke om naturlig lav tilgjengelighet. Og å produsere en Sub kreves ikke 2 måneders hardt arbeid.
Å slakte "halv" av de eksisterende autoriserte forhandlere for å liksom bygge på "eksklusivitet" mens man egentlig prøver å kamuflere at produksjonen av de mest populære modeller ble kuttet i to (eller mer) er bare intrigue, oppspinn og maskering i boken min.
Flaskehalser skaper IKKE ekslusivitet: det BARE skaper spekulering på markedet.
Det har vi også sett med oljefatet som kom seg opp til ++100 US$ mens oljereservene var ekstremt høye og dermed Rolex har egentlig INGEN unnskylding når fenomenet/konsekvensene av sånn politikk er veldig kjent.
Da, det som skjer er bare en uheldig konsekvens (for kundene) startet med et dårlig strategisk valg fra Rolex.
Før i tiden har Rolex bestandig fulgt opp markedet og tilpasset produksjonen sin fra 1M til 700K per år (fair enough!)
Men nå har de valgt en helt annen "strategi" som skader betydelig et langt etablert marked og skaper et nytt parallelt og utspekulert grå marked.... BRAVO!
Det er nå umulig å fine en sports (stål) model som ikke er spekulert opp i prisen.
Hvorfor folk som får det til å kjøpe, skulle selge til butikkpris når de kan tjene 30 eller 50% med det samme?
Grådighet er en menneskelig synd....Velkommen til menneskehet!
Rolex vet det men de gir tydeligvis Føk´in F@n.
Nå er det sånn at bare en håndfulle av "utvalgte spesielle kunder" får lov til å kjøpe en Sub til "normal pris" (noen ganger butikkene tar seg også en ekstra premium der, jajaja, bak butikken siden de har monopol...) og deretter vet kjøperne at de kan bare bruke klokken i løp av 6 mnd/12mnd for å selge den videre med minst 30% fortjeneste.
Hvem som har skylden etterhvert?...Alle som er villig til å betale blodprisen.
Etterspørsel skaper tilgjengelighet, ALWAYS, og uansett hva vi snakker om.
Hvis ingen kjøper, skal prisene falle med en gang!
Kjøp...
Lek...
Selg videre med fortjeneste!
Da hvem har skylden, alt i alt?
Begge av de ytterste endene: Rolex som skaper en flaskehals og kjøperen som er villig til å betale blodprisen.
Mellommennene er noe som følger trendene og BARE skaffer det folk vil ha.
Da når jeg ser alle her som kaster varm bensin over mellommennene og danser rundt med en tent Zippo i hånden sin, føler jeg som det er kanskje på tide med litt analyse der...
Takk for meg.
Redigert: