Gullur...... Men hvilket gull?

Synes forøvrig at hvitt gull har en fin varm glød i forhold til stål.
Det er vanskelig å se på avstand, men eieren vet jo i sitt stille sinn.;)
Tillater meg herved å slå et slag for hvitt gull.:)

Takk, UJU!
Den betraktningen deler jeg fullt og helt.
Hvitt gull ligger pt. foran øvrige versjoner i min enkle selektering/rangering.;)

Hmmm....
Ikke helt "meg" den der. Men forøvrig enig; - på en snerten snelle kunne den nok vært vakker...
;)

Hehe...Forøvrig var den Newman Daytonaen bare en kuriositet fra min side.
Prisen vet jeg ikke noe om men sikkert tilsvarende halvparten av verdien til alle TS-medlemmes klokker ;)
Lykke til i jakten!

Hei alle sammen,
Jeg beklager at jeg har vært noe anonym siden jeg registrerte meg i mai, men ønsker å føye meg på denne interessante tråden.

Moore:
Ønsker aller først å rose deg for din eminente samling. Jeg registrerer noen fellestrekk for kolleksjonen din: helst in-house, komplikasjoner, variasjon av manufacture, heller mer mot dressy enn sporty og helst ikke for store urkasser (correct me if I'm wrong). Du ønsker innspill og tanker ang. "gull" og her er mine:

IWC Portuguese Perpetual Calender WG:
Jeg er veldig enig med innspill fra flere om at hvitt gull kan være veldig lik stål og skiller seg dermed ikke alltid ut som "gull", men IWC har gjort en god jobb med Perpetual Calender. Urskiven er i "ardoise" (mørk grå) som er rett og slett nydelig til den brune reimen. Ardoise er også kun aktuell for ur i hvitt gull kasse. I tillegg er har uret evighetskalender (det kommer av navnet) med tid, dato, dag, måned, år og nydelig moonphase. Det har også 7 dagers gang reserve og indikator for denne. Synes IWC har gjort en meget god jobb med å balansere komplikasjonene på skiven. Uret kan også fåes i rødt gull og plantina, men med sølv skive.

IWCPerpetual.jpg

IWC Grande Complication Rose Gold:

Absolutt en av mine holy grails (som sannsynligvis aldri kommer til å finne veien til min samling:(). Uret er i utgangspunktet ganske lik overnevnte, men med "minute reapeter", stoppeklokkefunksjon og uten 7 dagers gangreserve. Det at uret ikke har sistnevnte gjør at kassen er noe tynnere. Uret kommer i platina og rødt gull, men personlig er sistnevnte den foretrukne varianten. Grunnen er at platina modellen blir litt for nøytral med den lyse skiven. Kombinasjon av rødt gull, lys skive og den brune reimen er rett og slett fantastisk! En annen ting som også er verdt å nevne er urkiven med jordkloden i 3D effekt i bakgrunnen av komplikajsonene.

IWCminute.png

Takk airq!

Din observasjon hva gjelder samlingens "innretning" er riktig.
Jeg har en forkjærlighet for litt mer dressy komplikasjoner, enn utpregede sportsur. Det preger mine kjøp.
Og vil gjøre det denne gangen også.

Alternativene du nevner er absolutt i "sorteringen" av interessante varianter.
Spesielt Portuguese Perpetual har jeg siklet etter lenge. Da jeg har to i "Portuguese-familien" vil jeg nok vurdere å kvitte meg med dem, mot å skaffe meg Perpetual'en. Tre blir for mange.
Men uansett - på en eller annen mte - en eller annen gang, vil jeg nok skaffe meg den Perpetualen. Den er særdeles vakker.
Jeg har vært så heldig å prøve denne også, og din beskrivelse er helt "spot on". Og den er vakrere i virkeligheten enn bilder klarer illustrere.

Vi får se hva det blir til. ;)

Fantastisk flott klokke det der Mogens, en av mine favoritter blant all verdens gullklokker. Også med grønn skive, godt valg!

Jeg lander på gult gull. Hvitt gull er veldig diskre og fint på sin måte, men veldig likt stål som andre sier her. For variasjonens skyld hadde jeg gått for gult gull. Everose og andre fargevarianter har jeg ikke så sansen for. Det klassiske og flotteste i mine øyne er gult.
For meg er det stort sett Rolex som gjelder for tiden, og skulle jeg kjøpt gullklokke nå hadde det blitt DD II

Lykke til med valget Moore

Takker så mye, HerrUr!
Det er et flott eksemplar du har valgt deg ut der, og det er like flott å se de mange ulike meninger som kommer frem.

Enig med deg! Flott klokke om den hadde vært i bedre forfatning:)
Synes en slik AP er nydelig i gull,mye pga rem i annet materiale! kan noen ganger bli too much med både kasse og lenke i gull synes jeg, men det er jo smak og behag:)
Det gjelder da ikke vis det er snakk om WG!

Den er jeg enig i, maghas9!
En rem i annet materiale er også svært pent, og kan gjøre stor forskjell. Der man måtte ønske det.
Og når det gjelder hvitt gull, er jo kombinasjonen mer regelen enn unntaket.
Spennende!
;)

Hvitt gull - Din egen lille hemmelighet ;)

Joda, jayeff - det er nok en måte å si det på.;)
Men .... så er jo pink/rose og yellow gold svært vakkert. På visse ur.

Jeg har lenge vært fascinert av den hvite, diskrèt elegansen WG gir. Hvilket bare er blitt bekreftet gjennom noen visitter hos et par tre AD'er "der ute".

Tricky case.
Litt hemmelighet, men ikke så mye. Men det ligger der bak og kødder med meg......, ;)

Joda, jayeff - det er nok en måte å si det på.;)
Men .... så er jo pink/rose og yellow gold svært vakkert. På visse ur.

...

Pink/rose er vakkert på de fleste klokker :) Gult blir, for meg, på sportsur veldig "sydenkopi" (unnskyld Mogens!), mens på dressklokker blir det fort veldig "doublé-look". IMHO.

Det kommer helt an på uret det er snakk om...

Men jeg finner selv at jeg oftest blir tiltrukket av hvitt gull (eller platina, klarer du å se forskjell??), eller en gullfarge med mye rødt i. Syntes Omega sin rødgullfarge er veldig flott.

Ellers gleder jeg meg bare til å se hva du ener opp med Moore, du trør sjeldent feil! ;)

I dette spørsmålet går jeg nok mot strømmen. Jeg vil heller bruke pengene på urverk enn på gull. At kostprisen på
et stålur skulle være nærmest null er jo bare tull. Uansett om gullprisen er høy, betaler man vel ca. 10 x gullprisen
for gullet i en Rolex.

For tiden er det bare ett gullur jeg kunne tenke meg. Og det fordi det dessverre ikke lages i stål:
15362-1.jpg

Det kommer helt an på uret det er snakk om...
Men jeg finner selv at jeg oftest blir tiltrukket av hvitt gull (eller platina, klarer du å se forskjell??), eller en gullfarge med mye rødt i. Syntes Omega sin rødgullfarge er veldig flott.

Ellers gleder jeg meg bare til å se hva du ener opp med Moore, du trør sjeldent feil! ;)

Det er sant, rousp - det avhenger veldig mye av uret.
Hvilket gjør det svært så fascinerende å ha fått blikket litt opp for gullets mange fasetter, og kunne drive litt research i forhold til hva som eksisterer av muligheter.

Forøvrig er det nok ved første øyekast ikke helt lett å se forskjell mellom WG og Platinum. Kommer du nærmere, ser du det imidlertid først og fremst på prislappen..;)
Platinum er jo både tyngre, og mer krevende å fremstille, noe som øker produksjonskostnader. Og pris.
Dette må nok karakteriseres som litt mer "nisje"-materiale produsert for de litt mer spesielle modeller og begrensede opplag.

Takk for "troen", rousp.
Vi får nå se - ikke lett å vite hva det blir..... mye fint, elegant, klassisk der ute,..... der både materialvalg, urverk og manufaktur skal være riktig kombinasjon....
;)

I dette spørsmålet går jeg nok mot strømmen. Jeg vil heller bruke pengene på urverk enn på gull. At kostprisen på
et stålur skulle være nærmest null er jo bare tull. Uansett om gullprisen er høy, betaler man vel ca. 10 x gullprisen
for gullet i en Rolex.

For tiden er det bare ett gullur jeg kunne tenke meg. Og det fordi det dessverre ikke lages i stål:

Spot on, Celter!
For meg er det slik at urverk og manufaktur kommer først. Dernest materialvalget.
Og så er det slik da, når man har peilet inn førstnevnte på radaren (dvs: more or less), at sonderingen og vurderingen mot materialvalget starter.

For min del er det kvalitet på urverk og manufaktur - kombinert med unikheten uret måtte representere og min fascinasjon for nettopp dette uret - som er avgjørende.
Jeg ville aldri kjøpe et ur, bare for å ha gull.

Akkurat disse "prinsipper" utsetter meg - generelt, må jeg si - for mang en interessant prosess når jeg velger ur.
Det gjør nok sitt til at jeg tidvis går litt "motstrøms" i mine urvalg, jeg også.
Noe jeg muligens vil gjøre også i dette tilfellet.....
;)

Forresten en meget elegant A Lange & Söhne det der.
Og slik er det jo med A Lange & Söhne; - de produserer ikke stål-ur. Da er det rimelig enkelt; - skal du ha ur herfra må det bli gull. Men som du er inne på; - velger man en A Lange & Söhne, er det fordi du verdsetter dette eksepsjonelle urverket fra en unik manufaktur. Ikke fordi de produseres i gull.

PS
Jeg tror nok den formuleringen om kostpris for stålur mer var ment som en spissformulering for å illustrere et visst "gap" mellom stål og edlere materiale, og ikke var helt bokstavelig ment....;)

Spennende, Moore :)
Kan jeg aller nådigst spørre hvilke budsjettrammer du har satt for nyervervelsen din, slik at vi bedre kan komme med passende forslag? ;)

Tør jeg bringe Vacheron Constantin inn i debatten? Mye for en horologisk feinsmecker der :)
http://www.vacheron-constantin.com/en/our-watches/#screen=PRODUCT;productRef=47292-000P-9590 - hvis du kan leve med Platinum

Det ER spennende, mikkemus23!
All letefase er spennende, uansett ur man leter etter. Rettere sagt; - uansett hva man leter etter, for den saks skyld...;)

Budsjettramme er ikke satt.
Det er fascinerende i seg selv å se de mange vakre eksempler på varianter av gull her ute.
Og det er fascinerende å følge argumenter og synspunkter om hvorfor man liker akkurat den versjonen av et ur , enten det er i YG, RG, WG. Platinum.
Jeg er foreløpig veldig åpen på hva det måtte bli, da jeg fortsatt lar meg fascinere av ulike varianter.

Og, for å være litt presis; - Platinum er uaktuelt.
Og, så er det kommet gode eksempler på flotte ur i denne tråden. Kanskje nivået blir en mellomting av disse. Akkurat nå er det vanskelig å si.

Uansett om gullprisen er høy, betaler man vel ca. 10 x gullprisen
for gullet i en Rolex.

I en helgull GMT II er det ca 150g 18k gull.
Dette koster i dag kr 217 per gram (ref), dvs gullet er verd ca 33.000,- (så ti-gangen var litt drøy, men likevel...)

Prisen på klokka er 195.000,- mens den samme klokka i rustfritt stål er 51.000,-.

Og her detter jeg av lasset.... ;)
Noen som har noen gode forklaring på den store differansen mellom gull og stål?

PS
Jeg tror nok den formuleringen om kostpris for stålur mer var ment som en spissformulering for å illustrere et visst "gap" mellom stål og edlere materiale, og ikke var helt bokstavelig ment....;)

Ja, ironi er aldri lett på forum. Tror jeg skal slutte med det snart...

I en helgull GMT II er det ca 150g 18k gull.
Dette koster i dag kr 217 per gram (ref), dvs gullet er verd ca 33.000,- (så ti-gangen var litt drøy, men likevel...)

Prisen på klokka er 195.000,- mens den samme klokka i rustfritt stål er 51.000,-.

Og her detter jeg av lasset.... ;)
Noen som har noen gode forklaring på den store differansen mellom gull og stål?

Det er relativt velkjent at urprodusentene beregner seg vesentlig høyere marginer på ur i edle metaller. Men også her er Rolex i særklasse. Hos f.eks AP er forskjellen MYE mindre (i %).

Det er relativt velkjent at urprodusentene beregner seg vesentlig høyere marginer på ur i edle metaller. Men også her er Rolex i særklasse. Hos f.eks AP er forskjellen MYE mindre (i %).

Samtidig syntes jeg å ha sett at prisene på Rolex helgull er lavere en tilsvarende Omega etc.

Samtidig syntes jeg å ha sett at prisene på Rolex helgull er lavere en tilsvarende Omega etc.

Det er nok riktig. Mener å huske at en Planet Ocean i helgull koster noe mer enn en sub i samme materialet. Men, nå kjenner jeg ikke til evt. vektdifferanse da...

Nå sporer tråden til Moore helt av her...

Men, kanskje det er slik at jo mindre de kan ta for urverket jo høyere mark-up tar de for gullet:confused:;) I såfall burde det være duket for noen skikkelig dyre gullklumper fra Seiko...

Forøvrig kan jo tilbudet av helgull Planet Ocean på f.eks Chrono24 tyde på at de har bommet noe med sitt prisforlangende.

Hei Moore:)

Jeg ville absolutt valgt gult eller rosa gull, kanskje pink da dette er mye mer sjeldent! WG for meg blir helt feil, noe som ikke stemmer! Det blir akkurat som hvit sjokolade, ikke helt ekte... ;)

Best regards :)
AW