Hei alle sammen,
Jeg beklager at jeg har vært noe anonym siden jeg registrerte meg i mai, men ønsker å føye meg på denne interessante tråden.
Moore:
Ønsker aller først å rose deg for din eminente samling. Jeg registrerer noen fellestrekk for kolleksjonen din: helst in-house, komplikasjoner, variasjon av manufacture, heller mer mot dressy enn sporty og helst ikke for store urkasser (correct me if I'm wrong). Du ønsker innspill og tanker ang. "gull" og her er mine:
IWC Portuguese Perpetual Calender WG:
Jeg er veldig enig med innspill fra flere om at hvitt gull kan være veldig lik stål og skiller seg dermed ikke alltid ut som "gull", men IWC har gjort en god jobb med Perpetual Calender. Urskiven er i "ardoise" (mørk grå) som er rett og slett nydelig til den brune reimen. Ardoise er også kun aktuell for ur i hvitt gull kasse. I tillegg er har uret evighetskalender (det kommer av navnet) med tid, dato, dag, måned, år og nydelig moonphase. Det har også 7 dagers gang reserve og indikator for denne. Synes IWC har gjort en meget god jobb med å balansere komplikasjonene på skiven. Uret kan også fåes i rødt gull og plantina, men med sølv skive.
IWC Grande Complication Rose Gold:
Absolutt en av mine holy grails (som sannsynligvis aldri kommer til å finne veien til min samling
). Uret er i utgangspunktet ganske lik overnevnte, men med "minute reapeter", stoppeklokkefunksjon og uten 7 dagers gangreserve. Det at uret ikke har sistnevnte gjør at kassen er noe tynnere. Uret kommer i platina og rødt gull, men personlig er sistnevnte den foretrukne varianten. Grunnen er at platina modellen blir litt for nøytral med den lyse skiven. Kombinasjon av rødt gull, lys skive og den brune reimen er rett og slett fantastisk! En annen ting som også er verdt å nevne er urkiven med jordkloden i 3D effekt i bakgrunnen av komplikajsonene.