Høstdepresjon

Slik ser nå Omegaklokkeboksen ut med noen av klokkesamlingen
IMG_2425.JPG

00.jpg

Grattis med flott MK2! De har en merkelig kulhetsfaktor ved seg, som jeg digger.
Den Omega-boksen var også meget flott.

har siklet på denne i all hemmelighet siden den ble lanser. Er jo en sjelden fugl som neppe har blitt noen salgshitt. Kanskje var det nettopp dette som gjorde at jeg måtte bare ha den. Som bonus er jo skive helt magisk. Veldig lekre subdials, viserene er råtøffe, og ikke minst datohjulet med den nye fonten. Den innvendige bezelen med lume er jo heller ikke å forakte.
Helt King Kånge!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Booket ny tur til Låndån!
Denne gang med en watch buddy. Så da må vi få til en gtg. Har sendt pm til Red Bar London. Men hadde også vært hyggelig hvis flere TS-ere kan joine. Kan sikkert også få til noe med Williams & Son.
Helgen det er snakk om er 28-30 april.

@Edzilla Tenkte å kjøpe meg en ny kjøkkenmaskin og tenkte du/denne tråden har svaret.
Alle kjenner jo til KitchenAid sin Artesian, og jeg tenkte egentlig bare å gjøre det enkle og gå for den. Dog har jeg lest meg opp på motoren som sitter i den og funnet ut at den "kun" er 300W. Er dette noe jeg burde bekymre meg for? Kom over denne testen hvor KitchenAid'en ikke kommer like godt ut av det, så for min egen del står det mellom Artesian (ca 4.400 NOK (Kjøper her i DK)) eller en Electrolux EKM6000 (ca 3.500 NOK (kjøper i Sverige)).

Skal bruke den til "vanlig" matlagning og til begge har jeg planer om å kjøpe til en kjøttkvern for å lage min egen paté. Hva tror du (eller andre)? :)

Har du forresten sett Joule? På det lille kjøkkenet jeg har, vurderer jeg sterkt å bytte ut min rimelig store SousVideChef Home fra Vac-Star. Er jo sykt hvor liten Joule er!

Kjøpte selv en KitchenAid Artesian (300w) til madamen i gave for 11-12 år siden. Denne fungerer i grunn helt fint. Men legg merke til til følgende:
  • Motoren sitter i hodet, altså er basen lett, noe som medfører at hele maskinen danser når den elter gjærbakst på 7-800 gram eller mer. Iflg dere Kitchenaid så er maks deigkapasitet 1 kg hvetemel eller 800 g sammalt mel.
  • Bollen er liten. Snaue 4.8 liter
  • Vær obs på at bolten som fester hodet til basen har en tendens til å skli ut etter noen runder med bruk. Se bildet under.
  • Maskinen er relativt dyr i forhold til eks. Kenwood sin Chef. Men det spørs hvilket behov man har.
  • Kjøttkvernen til Kitchenaid bruker jeg ofte. Helt ok. Men ikke noe mer enn helt ok.
01.jpg

• Liker
Reaksjoner: Preacher
@Edzilla
Har du forresten sett Joule? På det lille kjøkkenet jeg har, vurderer jeg sterkt å bytte ut min rimelig store SousVideChef Home fra Vac-Star. Er jo sykt hvor liten Joule er!

Joule har jeg lest om. Sikkert helt super hvis den klarer å holde gjevn temperatur. Bruker faktisk mindre og mindre Sousvide. Blir egentlig mest brukt når vi har gjester og jeg har ordnet alt på forhånd. Spesielt når jeg lager and, kalkun eller gås. da er det helt overlegen. Men interessen for mer klassiske retter, og teknikker er der interessen er for tiden.
Husk at alt kan braseres (nesten) :cool:

Men skulle jeg anbefalt deg noe. Så må det bli Thermomix
Finn frem en god flaske vin, å les deg opp. Finnes knapt noen kjøkken som er verdt å nevne, som ikke har minst én Thermomix på arbeidsbenken. Den kan veie, mikse, kutte, male, elte, piske, tilberede, kontrollere varme, røre og emulgere.

Redigert:
@thomask , siden du vurderer Electrolux Assistent, hvorfor ikke sjekke ut originalen i stedet? Godt fornøyd med denne. Jeg er ingen Zilla på kjøkkenet, men har god tro på holdbarheten med roterende bolle kontra hode, og historien har vel vist at disse holder lenge. Funker mye bedre til bakst enn min gamle Kenwood.

http://assistent-original.se/en/

Grei å se på er'n også :)

upload_2017-3-14_17-26-45.png

Edit: ser at jeg laget essensielt samme innlegg for to år siden, men da er jeg ihvertfall enig med meg selv :)

http://www.tidssonen.no/forum/threa...iks-og-diskusjon-om-utstyr.27744/#post-406677

• Liker
Reaksjoner: raknes
@Edzilla Tenkte å kjøpe meg en ny kjøkkenmaskin og tenkte du/denne tråden har svaret.
Alle kjenner jo til KitchenAid sin Artesian, og jeg tenkte egentlig bare å gjøre det enkle og gå for den. Dog har jeg lest meg opp på motoren som sitter i den og funnet ut at den "kun" er 300W. Er dette noe jeg burde bekymre meg for? Kom over denne testen hvor KitchenAid'en ikke kommer like godt ut av det, så for min egen del står det mellom Artesian (ca 4.400 NOK (Kjøper her i DK)) eller en Electrolux EKM6000 (ca 3.500 NOK (kjøper i Sverige)).

Skal bruke den til "vanlig" matlagning og til begge har jeg planer om å kjøpe til en kjøttkvern for å lage min egen paté. Hva tror du (eller andre)? :)

Hold seg langt unna de Electrolux maskinene, Kina ræl.
Kitchenaid sine maskiner er fine og solide men dessverre topp tunge noe som gjør at de kan flytte seg på benken og i enkelte tilfeller velte. Dette er ikke problemet med de dyrere modellene (10000 og oppover).

Personlig foretrekker jeg kenwood sine titan modeller. Godt med kraft og stødige.

Men du har jo også de originale assistent maskinene ( tidligere solgt av Electrolux) med roterende bolle. Har begrenset erfaring med de nye men de er bygget etter samme prinsipp som de gamle og det var utrolig gode og holdbare maskiner ( ikke sjelden disse kommer inn på verkstedet på jobben, men disse er da gjerne ifra 80 og 70 tallet.)