Høstdepresjon

Kjøpte selv en KitchenAid Artesian (300w) til madamen i gave for 11-12 år siden. Denne fungerer i grunn helt fint. Men legg merke til til følgende:
  • Motoren sitter i hodet, altså er basen lett, noe som medfører at hele maskinen danser når den elter gjærbakst på 7-800 gram eller mer. Iflg dere Kitchenaid så er maks deigkapasitet 1 kg hvetemel eller 800 g sammalt mel.
  • Bollen er liten. Snaue 4.8 liter
  • Vær obs på at bolten som fester hodet til basen har en tendens til å skli ut etter noen runder med bruk. Se bildet under.
  • Maskinen er relativt dyr i forhold til eks. Kenwood sin Chef. Men det spørs hvilket behov man har.
  • Kjøttkvernen til Kitchenaid bruker jeg ofte. Helt ok. Men ikke noe mer enn helt ok.
Vis vedlegg 33384

Aha, skjønner. Greit å få det avklart!

Joule har jeg lest om. Sikkert helt super hvis den klarer å holde gjevn temperatur. Bruker faktisk mindre og mindre Sousvide. Blir egentlig mest brukt når vi har gjester og jeg har ordnet alt på forhånd. Spesielt når jeg lager and, kalkun eller gås. da er det helt overlegen. Men interessen for mer klassiske retter, og teknikker er der interessen er for tiden.
Husk at alt kan braseres (nesten) :cool:

Men skulle jeg anbefalt deg noe. Så må det bli Thermomix
Finn frem en god flaske vin, å les deg opp. Finnes knapt noen kjøkken som er verdt å nevne, som ikke har minst én Thermomix på arbeidsbenken. Den kan veie, mikse, kutte, male, elte, piske, tilberede, kontrollere varme, røre og emulgere.

En Thermomix er endgoals for min egen del, med samboeren mener jeg har nok stash på kjøkkenet. Vi flytter nok om ca et år, da blir større kjøkken noe som prioriteres ;)

@thomask , siden du vurderer Electrolux Assistent, hvorfor ikke sjekke ut originalen i stedet? Godt fornøyd med denne. Jeg er ingen Zilla på kjøkkenet, men har god tro på holdbarheten med roterende bolle kontra hode, og historien har vel vist at disse holder lenge. Funker mye bedre til bakst enn min gamle Kenwood.

http://assistent-original.se/en/

Grei å se på er'n også :)

Vis vedlegg 33431

Edit: ser at jeg laget essensielt samme innlegg for to år siden, men da er jeg ihvertfall enig med meg selv :)

http://www.tidssonen.no/forum/threads/kjøkkenutstyr-tråden-tips-triks-og-diskusjon-om-utstyr.27744/#post-406677

Den så sykt kul ut, @reim! Ante ikke at noe sånt eksisterte engang... Skal lese meg opp på disse, men førsteinntrykket er veldig bra!

Ble en spontan "incoming" i dag. Skal poste noen bilder senere i dag. Eller senest i morgen.
De som vet, vet :)

Digger hva du gjør du er spontan! Når jeg er spontan blir det typ noen nye sko eller blomster til kjæresten.... :D

Hold seg langt unna de Electrolux maskinene, Kina ræl.
Kitchenaid sine maskiner er fine og solide men dessverre topp tunge noe som gjør at de kan flytte seg på benken og i enkelte tilfeller velte. Dette er ikke problemet med de dyrere modellene (10000 og oppover).

Personlig foretrekker jeg kenwood sine titan modeller. Godt med kraft og stødige.

Men du har jo også de originale assistent maskinene ( tidligere solgt av Electrolux) med roterende bolle. Har begrenset erfaring med de nye men de er bygget etter samme prinsipp som de gamle og det var utrolig gode og holdbare maskiner ( ikke sjelden disse kommer inn på verkstedet på jobben, men disse er da gjerne ifra 80 og 70 tallet.)

Tusen takk for input! Ut ifra hva som blir anbefalt over tror jeg kanskje at jeg heller mot en Assistent, men skal holde dere oppdatert i min uhyre spennende jakt på kjøkkenmaskin ;)

• Liker
Reaksjoner: reim
[QUOTE="Tusen takk for input! Ut ifra hva som blir anbefalt over tror jeg kanskje at jeg heller mot en Assistent, men skal holde dere oppdatert i min uhyre spennende jakt på kjøkkenmaskin ;)[/QUOTE]

Ser ut som Assistent kom i ny utgave i februar (http://assistent-original.se/nyheter/). Gi gjerne lyd om du kommer over denne utgaven i Norge.

Ser ut som Assistent kom i ny utgave i februar (http://assistent-original.se/nyheter/). Gi gjerne lyd om du kommer over denne utgaven i Norge.

Oj, var ikke klar over at det hadde kommet ny versjon! Hadde fingeren på avtrekkeren på det som viser seg å være den gamle versjonen, uten å vite det! Jeg bor i København, så tenkte å finne en butikk her i Danmark, eventuelt i Sverige. Vet jo ikke hvor i landet du holder til, og videre hvor gira du er på å kjøre, men Electrolux Home har butikk i Munkedal (rett ved E6). Dersom du bor i Oslo-regionen er det vel ca 2t kjøring hver vei :)

Hvis ikke ser også ut til at man kan få kjøpt den på Bakeren og Kokken sin hjemmeside. De opererer i DK også, så lurer på om jeg bestiller direkte fra de. Oppdatering følger :)

• Liker
Reaksjoner: thetime
Tvilsomt om du får kjøpt Ankarsrum Assistent hos Electrolux, for ordens skyld :) Ellers er det litt vittig at kjøkkenmaskindiskusjonen og Patek-gratulasjonene har sånn ca like høy frekvens her :)

(Gratulerer så mye, @Edzilla!)

Denne @thomask
583fce34ef926d7362f14f23273abc8a.jpg

Tvilsomt om du får kjøpt Ankarsrum Assistent hos Electrolux, for ordens skyld :) Ellers er det litt vittig at kjøkkenmaskindiskusjonen og Patek-gratulasjonene har sånn ca like høy frekvens her :)

(Gratulerer så mye, @Edzilla!)
Føler meg litt skyldig i at det ble for mye kjøkkenmaskin under en incoming-periode, beklager dette :rolleyes:
Men for å kverulere ørlitegranne (vennskapelig, selvsagt); Electrolux Home selger Ankarsrum Assistent i butikkene sine, bare se her...

Men helt ærlig @Edzilla! Snakk om å være vill i nikkersen, FOR en klokke! Gratulerer så utrolig mye! :)

• Liker
Reaksjoner: reim og Edzilla
Føler meg litt skyldig i at det ble for mye kjøkkenmaskin under en incoming-periode, beklager dette :rolleyes:
Men for å kverulere ørlitegranne (vennskapelig, selvsagt); Electrolux Home selger Ankarsrum Assistent i butikkene sine, bare se her...

Men helt ærlig @Edzilla! Snakk om å være vill i nikkersen, FOR en klokke! Gratulerer så utrolig mye! :)

Null stress @thomask
Du får gi beskjed når du er på Østlandet. Så skal du få klå på denne og resten av samlingen.

Redigert:
Klokken er hos Bjerke siden vi nå er i London. Blir hentet på mandag av madamen. Tusen takk nok engang til Herman som er kången av service!!!
Men festen fortsetter på Dinner by Heston Blumenthal med skumpa, rødvin, og vanvittig bra mat.
Reisebrev kommer senere.
IMG_2908.JPG
IMG_2906.JPG
IMG_2907.JPG
IMG_2897.JPG
IMG_2899.JPG
IMG_2902.JPG
IMG_2904.JPG

Redigert:
Kom tilbake fra London nå på søndag kveld. Tre deilige dager i min favorittby.
Dessverre så har London nok en gang bltt utsatt for terror. Men byen skal ikke bli knekt, og folk skal fortsette å leve sine vante liv.
Madamen og jeg er tilbake allerede om 19 dager, og skal fortsette å nyte alt det London og deres inbyggere har å by på.

Håper dere som er på TS, og som bor og eller jobber i London er i vel behold.

photo_2017-03-24_09-17-29.jpg