Jeg tenkte faktisk på at det ville komme innlegg i form av Cellini, men why change a winning team?
Personlig synes jeg det er litt rart at Rolex er så populært på Sonen. Jeg tenker litt som at når en person som ikke er klokkeinteressert skal kjøpe seg en klokke, så kjøper vedkommende seg en Rolex. Rolex er synonymt med dyre klokker for hvermansen.
Men her er det mennesker som kan masse om klokker og urmakeri og som nesten ikke bryr seg om annet enn Rolex (det ser man i dagens klokke), selv om det finnes bøttevis av interessante manufakturer og produsenter der ute. Langt mer enn kjedelige Rolex.
Hvorfor er det så mange her inne som kjøper Rolex? Er det fordi man ikke vil tape penger på kjøpene sine? Eller er det bare ikke jeg som har skjønt Rolex-koden ennå?
Ja, si det. Egentlig begge deler.
Jeg prøver meg:
Yep, du har ikke skjønt Rolex koden enda og lever i en boble hvor du er innbilt tiltrukket av horologisk show-off og kortsiktige design trender.
Rolex har alle elementer som kjennetegner et evig attraktivt produkt med universell appel. Man kan se det samme innen andre produktgrupper også. Elementene er:
1 Produktet har vært produsert i relativt uforandret form over lengre tid.
2 Produktet er ikke dyrt å vedlikeholde.
3 Produktet kan uten problemer vedlikeholdes selv om det er veldig gammelt (ingen "utgåtte" deler e.l.).
4 Produktet eldes vel fra et teknisk ståsted.
5 Produktet er solid og fungerer bra over lang tid.
6 Produktet er relativt enkelt teknologisk sett slik at det kan forstås av mange.
7 Designet appelerer uavhengig av trender / markedsføring / produktplassering osv. Universell, indre appel. Som en udødelig låt elle r film.
Eksempler ut over Rolex: Porsche 911 frem til 1996, Stokke stol, Stelton kaffekanne, Harley Davidson (holdt på å gå under pre 1984 grunnet ikke i hht. punkt 5)
Kan ikke komme på andre klokkemerker som tilfredsstiller punktene? AP er nær men de går unøyaktig og koster en formue å serve.
2J
De kunne laget en remake av ref.6062
Mulig jeg er enkel, men jeg kunne tenkte meg gjeninnføring av lug-holes på sportmodellene.
Et innspilll til tråden er at Rolex kunne ha en diskrete gangreserve-viser på en dypdykker-klokke: Nyttig element for å unngå plutselig stopp i svakt opptrekket urverk under vann hvor det ofte er lite bevegelse.
Har nevnt det før......Lenken`s møte med kasse er like primitiv som lenken i seg selv !
[/URL][/IMG]
Slik skal det gjøres med sømløs overgang
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
Har nevnt det før......Lenken`s møte med kasse er like primitiv som lenken i seg selv !
[/URL][/IMG]
Vel, det fungerte fint før de ga den silikonpupper.
Jeg ser ikke gevinsten i en gangreserve på en dykkerklokke. Tvert imot, det er et forstyrrende element.
Når en skal dykke så er forberedelse og planlegging halve dykket. Alt skal sjekkes, dobbelsjekkes og funksjonstestes. Dykket skal planlegges på forhånd. Batteri på primær og sekundærlyktene sjekkes (lades opp og/eller byttes batteri). At klokken har lite gangreserve er et ikke-eksisterende problem. I så tilfelle så er det noe galt i urverket som har skjedd den dagen, og da har man allid back-up timer.
Å si at det er lite bevegelse under vann er feil. Armene dine brukes flittig til å kommunisere med teamet ditt i form av håndsignaler. Hendene brukes også til taskloading / driller. Det er mer bevegelse under vann enn på kontoret. Er det vanlig at klokken plutselig stopper opp i det daglige sånn uten videre? Nei, ikke etter min erfaring.
Gangreserve indikator er et forstyrrende element på urskiva. Under vann har du allerede begrenset lesbarhet på klokker. Jeg har ganske godt syn (sjekker det gjevnlig pga jobben), og jeg sliter med lesbarheten på en del klokker. Hvis du tar for deg en vanlig klokke idag som er på 40-44mm. Dette inkluderer bezelen. Urskiva er kanskje ikke mer enn 32-35mm. Hvordan er de fleste dykkercomputerne idag? Stor skjerm på 2-3". Disse er laget for dykking, av dykkere. De vet hvor viktig lesbarhet er når det kommer til dykking.
Å ta en 35mm urskive å hive på unødvendig forsyrrende element som en gangreserve indikator (som ikke har en henstikt) er ikke å anbefale. Chronographer er heller ikke å anbefale til dykking. Nå hadde jeg riktignok ikke problemer med å lese av Sinn U1000, men den har en større subdial til minuttene (som er det du bruker under dykk).
På en dykkerklokke er lesbarhet alfa-omega. Minst mulig dill dall. Skal kunne lese av dykketiden ved et raskt blikk. Den skal gi deg informasjonen du trenger - dykketiden/bunntiden. Du har ikke bruk for å vite dato, månefase, hva klokken er i en annen tidssone eller få verifisert at gangreserven fortsatt er på topp (samme som den var 70min tidligere når du begynte nedstigningen). Klokken må ha sekundviser, men det har alle dykkerklokker som er sertifisert ihht DIN.