"Hammerfjords" (aka ditt) savn fra Rolex?

Jeg sagt ikke at man bevegelser ikke under vann men hvis man tar bilder eller filmer for eksempel, blir det lite bevegelse på armene.

Mange dykker klokker har gangreserve som viser på sin tallskive uten at det er spesielt forstyrende...
Som Ball for eksempel.

Orient, Oris, Girard-Perregaux, Doxa, Eterna, Squale, Grand Seiko, Panerai, Anonimo, Citizen... Og mange mer har skapt klokker for profesjonell dykker med gang-reserve på tallskivene sine.
Det ser ut som de tok feil alle sammen...

Hverken DOXA, Panerai, Ball m.m. har profesjonelle dykkerklokker. Mange tror at selv om klokken tåler x antall bar og har en HE-ventil så er det en god dykkerklokke. Det er langt fra sannheten. Det er faktisk få dykkeklokker som er et godt verktøy under dykking. Gangreserve har ingen praktisk betydning på en dykkerklokke. Lesbarhet, lesbarhet, lesbarhet.

Men jeg kan jo ikke være uenig i Tidssonens orakel. Jeg snakker bare tull og har hverken erfaring eller kompetanse i dykking som kan backe opp hva jeg snakker om :)

Redigert:
En ny tolinjers Sub og en ny GMT-master uten polerte midtledd/med jubileelenke som standard.

Hverken DOXA, Panerai, Ball m.m. har profesjonelle dykkerklokker. Mange tror at selv om klokken tåler x antall bar og har en HE-ventil så er det en god dykkerklokke. Det er langt fra sannheten. Det er faktisk få dykkeklokker som er et godt verktøy under dykking. Gangreserve har ingen praktisk betydning på en dykkerklokke. Lesbarhet, lesbarhet, lesbarhet.

Men jeg kan jo ikke være uenig i Tidssonens orakel. Jeg snakker bare tull og har hverken erfaring eller kompetanse i dykking som kan backe opp hva jeg snakker om :)

Jeg bare mener at det kan bli greit å ha...Du mener det motsatte. Greit nok...
Doxa var med å patentere den Helium ventil med Rolex allerede i 1969. De har sammen en veldig sterk dykker-klokke historie og sammarbeid med Cousteau.
http://www.ablogtowatch.com/brief-history-waterproof-watches/2/

Det fins en bred spectrum i dykker-klokke valg siden mange år og man velger selv hva man liker best.
Alle dykker har sin favorite.
Rolex, Zodiac, BlancPain, Doxa etc har vært brukt av profesjoneller i begynnelse av industri-dykking historie: Du kan ikke nekte det.
Din argumentasjon er ganske småaktig syns jeg: Din oppførsel i debatten også.

Jeg bare mener at det kan bli greit å ha...Du mener det motsatte. Greit nok...
Doxa var med å patentere den Helium ventil med Rolex allerede i 1969. De har sammen en veldig sterk dykker-klokke historie og sammarbeid med Cousteau.
http://www.ablogtowatch.com/brief-history-waterproof-watches/2/

Det fins en bred spectrum i dykker-klokke valg siden mange år og man velger selv hva man liker best.
Alle dykker har sin favorite.
Rolex, Zodiac, BlancPain, Doxa etc har vært brukt av profesjoneller i begynnelse av industri-dykking historie: Du kan ikke nekte det.
Din argumentasjon er ganske småaktig syns jeg: Din oppførsel i debatten også.

Mye har skjedd siden 60-tallet. Du syns min argumentasjon er småaktig? Nuvel, det er din rett. Det kom ikke fra riktig person etter din oppførelse og holdning.

Gode retro modeller. 50-60 talls Sub eller kanskje Newman Daytona? :cool: Tilbake til røttene, mer tool, mindre jåleri :eek:

Mye har skjedd siden 60-tallet. Du syns min argumentasjon er småaktig? Nuvel, det er din rett. Det kom ikke fra riktig person etter din oppførelse og holdning.

Ja klart det har skjedd mye men de gamle greier funker fortsatt.
Ikke noe vits å spytte på alt som er forbi...
Min oppførsel er argumentasjon.
Min holdning er ikke der for din komfort: Bare lev med det.

Min ønskeliste er slik:
- 116710 BLRO
- Alle stållenker som idag har PCL uten PCL
- Keramisk bezel som valg på Explorer II og Daytona i stål

I tillegg kunne det jo vært gøy om Rolex skulle komme til å lage en modell som også @Hammerfjord likte og kunne tenke seg ;)

Redigert av en moderator:
Ettersom BLRO er mer lilla enn blå må Rolex ta til fornuften og lansere denne på Basel i år:

116710matt_coke.png

Hva skulle til for at du skal kjøpe en Rolex @Hammerfjord

Hva ville du gjort og hvilken modell som utgangspunkt. Ikke tenk pris.

Hehehe... Jeg tor at som mange kunne tenke seg også, en utgave men sverd-viser på en 44mm model for eksempel...
Med en litt kraftigere bezel og krone.
Mercedes viser faller ikke helt i smaken for min del.
Som jeg postert tidligere, jeg har lest om en del "klagging" fra "dykkefolk" angående de små viser på den Sub.

Jeg syns at min SeaHawk2Pro er veldig bra gjennomført i hvert fall og faktisk jeg leste en gang om en gruppe av franske dykker som testet en del klokker i Carribbean område: Breitling, Rolex, G.P, Omega etc... Det skryttet veldig om den SeaHawk2Pro på gummi og som kritikk de sagt også at den var dyrt.
Min far som var hobbyist fridykker hadde en similær klokke med kronen orientert litt over kl4: Husker ikke hvilken merke det var...
Jeg har aldri vært på dykketur med flasker men jeg drevet med fridykking ganske tidlig: Begynnelse 80 taller.
Det var snakk om dykkefisking egentlig: I Hellas. Ofte ned til 6-8 meter for min del og over 5 år kanskje.
Jeg var ung og jeg kunne ikke gå så langt som faren.
Siste gang jeg tok meg en fridykking rundt 8 meter var i Mexico i 93: Da er det et stund siden...
For å si det sånn, jeg er ingen autoritet i dykking i helle tatt men jeg vet hva det er på noen måte.
Hvis jeg skulle dykke i morgen, hadde jeg tatt min SeaHawk2Pro med meg.

De tør ikke selv. Det er derfor de har Tudor kanskje...

Tudor har fått det til

Tudor-Heritage-Black-Bay-Blue-seven.jpg

OMEGA også

omega-seamaster-300-master-co-axial-titanium-20.jpeg

JLC

cid_F4A4147D-F8F8-420B-B4D9-191E049603FB.jpg

En smal Rolex Heritage linje... Dessverre enig at det er lite sannsynlig, men jeg er jo født optimist så du skal se de tar til vettet en dag :cool:

Redigert:
Tynn pinner på Submariner/Sea-Dweller er det mange som klagger om: De sier alle sammen at disse er vanskelig å lese under vann spesielt når det er mørk eller grumsete...

@Hammerfjord

Har du noen kilder på disse utsagnene, eller er det bare folk i bransjen du har snakket med?

Har selv sub og seadweller, og har aldri hatt noe problem med lesbarhet under vann.

Personlig har jeg sansen for at Rolex ikke relanserer vintage klokker. De kan i mine øyne ikke måle seg med originalene, radium og tritium er ikke lenger akseptabelt - Luminova vil for meg uansett bare være en "lysende" nyvinning som ikke kan måle seg med the real deal på godt- og vondt. Låskasser uten lugholes er også i mine øyne en uting.
Tom

Personlig har jeg sansen for at Rolex ikke relanserer vintage klokker. De kan i mine øyne ikke måle seg med originalene, radium og tritium er ikke lenger akseptabelt - Luminova vil for meg uansett bare være en "lysende" nyvinning som ikke kan måle seg med the real deal på godt- og vondt. Låskasser uten lugholes er også i mine øyne en uting.
Tom

Helt enig. En ny klokke med "falsk" luminova patina gjør det ikke for meg.

Relansering virker som et desperat forsøk på å få en fot inn i vintage markedet, og heldigvis er rolex for god for dette.

Selv kjøpte jeg Tudor Heritage Chrono da den var ny. Kjempefin klokke med kvalitet i alle ledd, men den gjorde det bare ikke for meg.
Vil du ha en vintage klokke, må du på bruktmarkedet, ikke til AD og kjøpe "vintage" med 5 års garanti.

Rolex har fornyet modellene sine moderat siden de først ble lansert. Litt slik som porsche med 911en. 16610 er 993, 116610 er 996, og rotoraksling er IMS lageret. Noen få ryker, og det tar helt av på diskusjonsforumer.

Mangen liker de gamle best, men ingen kan si at de nye er dårlig.

@Hammerfjord

Har du noen kilder på disse utsagnene, eller er det bare folk i bransjen du har snakket med?

Har selv sub og seadweller, og har aldri hatt noe problem med lesbarhet under vann.

Jeg kjenner ingen dykker som bruker Rolex.
Det er kommentarer jeg har lest over årene på nettet.
Som jeg sagt også: Jeg liker ikke spesielt visere på disse klokker.
Jeg kan prøve å finne tilbake disse kommentarene men er det relevant for deg som er egentlig super fornøyd med Rolex sin design?