Har du - eller skal du - trykkteste sommerklokka i år før bading?

Har du - eller skal du - trykkteste sommerklokka i år før bading?

  • Nix

    Stemmer: 64 60,4%
  • Jepp

    Stemmer: 32 30,2%
  • Vet ikke

    Stemmer: 10 9,4%

  • Antall stemmer
    106
  • Avstemningen stengte .
Blåser litt liv i denne.

Har fått trykktest et par ganger, men har bare levd med at trykktesten var ok.

Denne gangen her ønsker å vite hva de forskjellige punktene på kvitteringen betyr og hva som er "innenfor"

Utdrag fra kvitteringen på den ene trykk testen =
- Maksimum deformasjon : +028.2 u
- Tetthetsverdi : 2,4% /min

Mulig dette er belyst en annen plass, men jeg finner ikke noe, takk for svar.
 
Hadde nylig Squale 1521 innom på trykk- og vakuumtest hos Gjertsen i Bergen. I følge han var vakuum-tettheten viktigere enn trykk. Innvendinger?

Spurte også om hvor mange bar det testes til - hvor han svarte 10. Synes dette var lite i og med at Squale skal holde til 50, og Sinn 104 som ikke engang er en dykker skal holde til 20. Noen urmakere i oslo/Bergen som tester høyere trykk enn 10atm?
 
En test av 10atm foretas visstnok kun vha. temperatur. Full trykktest til klokkas påtrykte WR utover dette tar lengre tid og koster. En 10atm test er nok for de klokker jeg skal bade med. For en service derimot; da vil jeg ha til WR på klokka dokumentert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Mange myter rundt trykktesten og viktigheten av denne. Faktum er at det er den billigste forsikringen man har på klokken sin, dyr som billig. En ting som mange ikke skjønner er at mange urmakere ikke tester til urets fulle dybderating. Dette er per definisjon ikke nødvendig da alt man trenger å vite er om uret er tett eller utett. Forutsatt at uret er tett og ikke har strukturfeil som manifesterer seg på dybder over testet trykk (minste trykk er gjerne 3 atm/30 meter) så vil uret bare bli tettere og tettere til det til slutt imploderer ved evt.svikt i glass,pakninger eller baklokk.