Har kjøpt meg Vintage Rolex Day-Date 1957. Noen med litt kunnskap?

Gratulerer med ny klokke og velkommen til forumet.

Referansen ser du om du tar av remmen klokken 6. Kjapp google søk sier 6611.

Verdien er jeg usikker på. Nyere daydate "case only" ligger på 30-40k kr. Mulig prisen på din referanse er høyere, men dessverre ser klokken din ut som den har vært polert en del ganger som senker prisen ganske kraftig da vintage samlere gjerne vil ha så upolert kasse som mulig.
 
Redigert av en moderator:
Gratulerer med en pen klokke. Hvis den er kjøpt i Bond St er det neppe noen grunn til å frykte at klokken ikke er autentisk. Prisen du har betalt er nok imidlertid relativt høy i forhold til markedspris ellers i verden.

Referansenummeret for en 1957-modell skal være 6611 (ellers muligens 6511, men da er skiven med sikkerhet skiftet, ettersom denne ikke har "Superlative chronometer osv" trykket på.) Jeg kjenner ikke disse klokkene godt nok, men jeg tror din har fått nye visere og muligens også ny skive på et tidspunkt. Kanskje @lobergen vet noe mer om dette?
 
Redigert av en moderator:
Takk for gode svar, men jeg har da oppdrevet ref.nr og det er 1803. Serie.nr er 1180581.
Gir det noen bedre indikasjoner på verdi og ekthet?

Alle svar verdsettes!

Hvis referansenummeret er 1803 er den ikke fra 1957. 1803 ble introdusert i 1965. Det stemmer forøvrig også med serienummeret, som indikerer ca 1964/65, og forklarer utseendet til skive og visere. Dersom selger har hevdet at dette er den relativt skjeldnere og mer verdifulle 1957-modellen, ville jeg absolutt tatt dette opp med vedkommende.


Edit: Årstallet skal være 1959; med nytt verk i fra 1965.
 
Redigert:
Hvis referansenummeret er 1803 er den ikke fra 1957. 1803 ble introdusert i 1965. Det stemmer forøvrig også med serienummeret, som indikerer ca 1964/65, og forklarer utseendet til skive og visere. Dersom selger har hevdet at dette er den relativt skjeldnere og mer verdifulle 1957-modellen, ville jeg absolutt tatt dette opp med vedkommende.

Er det helt sikkert at en 1803 ikke kan ha opphav fra 1957?
Hvis dette stemmer skal jeg ta en real oppvask med en viss klokkeforhandler i London.
Dersom noen har noe å tilføye her som kan hjelpe så blir jeg meget glad!
 
Er det helt sikkert at en 1803 ikke kan ha opphav fra 1957?
Jeg er så sikkert som litt rask jobbgoogling kan gjøre meg. Det jeg skrev i forrige post var feil - 1803 ble ifølge Rolexguru Downing introdusert i 1959 og fikk nytt verk i 1965 - men i 1957 het Daydaten 6611 og hadde andre visere og skive enn din.

Jeg kan for sikkerhets skyld lete i bøkene når jeg kommer hjem, men antar svaret vil bli det samme.
 
Jeg er så sikkert som litt rask jobbgoogling kan gjøre meg. Det jeg skrev i forrige post var feil - 1803 ble ifølge Rolexguru Downing introdusert i 1959 og fikk nytt verk i 1965 - men i 1957 het Daydaten 6611 og hadde andre visere og skive enn din.

Jeg kan for sikkerhets skyld lete i bøkene når jeg kommer hjem, men antar svaret vil bli det samme.

Det er også slik jeg oppfatter det.
 
Ja, virker som om alle verdt i høre på er enige i at 1803 ble lansert i 1959. En nydelig ur, men historien du har fått med uret er sannsynligvis ikke helt korrekt.
 
Jeg merker jeg blir regelrett forbannet når en klokkebutikk averterer en klokke med feil årstall. Men jeg takker for alle gode svar og tar dem med meg videre i saken mot butikken!

Setter utrolig stor pris på hjelpen!

Jeg skal holde mine hjelpere underrettet!
 
Hvis referansenummeret er 1803 er den ikke fra 1957. 1803 ble introdusert i 1965. Det stemmer forøvrig også med serienummeret, som indikerer ca 1964/65, og forklarer utseendet til skive og visere. Dersom selger har hevdet at dette er den relativt skjeldnere og mer verdifulle 1957-modellen, ville jeg absolutt tatt dette opp med vedkommende.


Edit: Årstallet skal være 1959; med nytt verk i fra 1965.

1180581er vel 57-58?
1958 1,245,000
1957 1,167,000
Rolex Serial Numbers | Rolex Watch Year of Manufacture | Watches.co.uk
 
Jeg er enig i at en butikk bør gi de riktige opplysninger - men glem heller ikke at du var fornøyd med klokken før du spurte raringene her. :) Hvis den er strøken som du sier, er det ikke sikkert det gjør så stor forskjell for bruken om den er fra 57 eller 64? Uansett; lykke til, gratulerer med en virkelig klassiker og velkommen hit.
 
Jeg har da så absolutt vært fornøyd med uret, men det er jo ikke så gøy når man blir ført bak lyset, jeg hadde nok kjøpt samme uret med annet årstall, men det er litt vemodig at forhandler ikke hadde orden i sysakene!

For å være helt på den sikre siden skal jeg ta en telefon til Rolex og forhøre meg litt innad i avdelingene for å få et vanntett svar!
 
Gode nyheter!
Jeg ringte til Rolex i London og oppga referanse og serienr, deres "in-house" urmaker ringte videre til Sveits hvor de kunne bekrefte at Uret faktisk ble laget i 1957! Man blir jo tidvis noe forvirret av alle disse serienummer-referansene, men da har jeg imidlertid på det rene at klokken ble laget i samme år som først angitt!

Takk til alle som har bidratt med sin ekspertise!