Heftigste dykkerklokke

Hvilken er heftigst?

• Antall stemmer
    11
Medlem
30. okt. 2007
Spørsmålet er, hvilken dykkerklokke er den heftigste? Jeg har 3 jeg vil nominere og de har hver sin unike dykker-gimmick som jeg syns gjør dem eksepsjonelle på hver sin måte.

Breitling Chrono Avenger M1:
chronoavengerm1.jpg

Denne lille saken er ganske unik ved at den er vanntett til 1000m og at chronograph funksjonene kan brukes uansett om du er på overflaten eller -900. Dette gjøres ved at i stedet for standardløsningen med en bevegelig metaldel som kobler knappene og maskineriet så er det ingen fysisk forbindelse, det hele skjer ved hjelp av magnetikk. Det er altså omtrendt den eneste klokken hvor stoppeklokken fungerer nede i dypet, og det kan jo være greit.

IWC Aquatimer Deep One:
DeepOne.jpg

En spesiell limited edition variant av IWC's kjente Aquatimer dykkerklokker. Denne spesialvarianten har i tillegg til de vanlige Aquatimer funksjonene en trykkmåler som forteller deg hvor dypt du dykker. Noe som er greit, spesielt om man dykker på oxygen i og med at man da slipper å dø av oksygen-narkose.

Bell&Ross Professional Hydromax 11 000M:
bell-and-ross-proffesional-BRPHBB_M.jpg

Denne lille saken er Bell&Ross sin mest ekstreme dykkerklokke. Den holder verdensrekorden i trykktoleranse med sine 11 100 meter vanntetthet. Dette får de til ved hjelp av en solid kasse som er fylt med en spesiell veske på insiden som skal hjelpe til å holde igjen når trykket blir ekstremt og stålet bare hadde sprukket. Må si jeg ikke tror det er sannsynlig at man finner seg i en situasjon hvor man må dypere enn 1000m uten ubåt slik at de tradisjonelle dykkerklokkene ikke holder, spessielt siden det ikke finnes noe hav som er 11 000m dypt. Når det er sagt er det fortsatt mektig imponerende å klare å bygge noe sånt, noe verdensrekorden beviser.

Foresten, om det er noen som har noen andre verdige utfordrere er det bare å nominere i vei, men husk at dette er for vanlige klokker og ikke de superavanserte dykkercomputerne.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg stemte på IWCen.
Flott "no bullshit" design og høy IWC kvalitet.
Det eneste som plager meg med den, er Aquatimer seriens fortid. Den har jo sterke bånd til GST-serien, og føler derfor at den er litt halvveis.
Det blir som om Omega hadde kuttet ut Seamaster Professional, og kort tid senere hadde lansert prikk lik modell i titan, og kalt den Oceanmaster Professional (ja, jeg vet jeg er kreativ). Om de heller hadde kalt den Seamaster Titanium, hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Det handler om kontinuitet. Kanskje er det pirkete og latterlig, men for meg er det litt viktig at klokken har en slags arv, eller er unik nok til å starte sin egen.

Om jeg skulle hatt en dykkerklokke idag, ville jeg personlig valgt en Rolex Submariner 16610 LV "Green Sub", eller kanskje aller helst en Sinn U2.
http://www.watchtime.com/archive/wt_200 ... 01_074.pdf

Stemte nok på IWC i dette tilfellet.
Skulle dog likt se Seamaster 600 PloProf på listen; utvilsomt et av de mest kompromissløse dykkerur som er laget.
omega_seamaster_600_white.JPG

Og vi må selvfølgelig ikke glemme Rolex Sea Dweller; helst tidlig 80-tall med Comex-logo!
Dscn3182.jpg
[/img]

Mr. Insano skrev:
Denne spesialvarianten har i tillegg til de vanlige Aquatimer funksjonene en trykkmåler som forteller deg hvor dypt du dykker. Noe som er greit, spesielt om man dykker på oxygen i og med at man da slipper å dø av oksygen-narkose.

HEHEHEHEHEHE - veldig greit i grunnen.

Jepp, det er ganske praktisk. Det har sine ulemper i og med at man da må fortsette å betale strømregninger og kjøpe mat regelmessig, men det å være i live har den fordelen at du har muligheten til å kjøpe flere klokker, så jeg syns fordelene utveier ulempene.

hehe, tror ikke jeg hadde turt å dykke med min submariner.. ikke bade med den en gang.. tenk å miste den....

Mja... bare pass på at låsemekanismen fungerer fint, og vær sikker på at du får klokken trykktestet og ordnet pakningene 1 gang i året. Det koster 100 kr eller noe hos urmaker bjerke, og da er du sikker på at klokka er vanntett.

Har du sørget for dette, har du ingenting å bekymre deg for. Klokka er lagd for å brukes. Halve gleden med å ha en fin sportsklokke er jo å bruke den til det den er bygd for.

Jada, enig i det og ja jeg bruker den som hverdags klokke. Blir ikke liggende i en safe akkurat. Men så dykker ikke jeg så mye heller da ;)

Ah, fin den ja. Likte nesten U1 bedre da, tydeligere visere for en dykkerklokke. U2 har også GMT funksjon, men trenger man det i en dykkerklokke? Designmessig så var den fin til det bruket den er tiltenkt, men jeg vet ikke om jeg ville gått med den til vanlig så GMT blir litt poengløst da. Men alt i alt ikke dårlig.

Jeg ville ha valg meg en Omega Planet Ocean... Den er like tykk og solid som en Leopard 2 stridsvogn, samt tåler like mye juling!

jeg kjøpte meg en i 2005 og solgte den i år. jeg solgte den for de den var for stor til meg, jeg kjøpte 45mm modellen ikke 42mm (pluss at jeg måtte finansiere den nye roal oak klokka!) Planlegger og kjøpe en nå til jul en i 42mm med sort beezel denne gangen, og selvfølgelig med gummi reim! 8) blir fin julegave!

Enig med shamal om ploprof... Heftig kompromissløs dykker! Hører forresten rykter om at den dykker opp på base neste år i reedition!

• Liker
Reaksjoner: Vestante
SPO rules ;)

Velkommen til forumet Hauk, fint at registreringen fungerte.
Føl deg for all del fri til å poste noen bilder samlingen din (inkludert RO'en) i "Galleriet".

Kommer PloProf som reedition? Crap, sånt er ikke jeg så glad i - ødelegger litt for oss som er glad i vintage, hehe. Liker å ha ting ingen andre har, og idet et ur blir "gjengs" igjen er det jo ikke noe moro lenger.

Velkommen til forumet by the way!