Helson bronzo, ikke bronzo likevel?

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.051
Sted
Erewhon
Fikk for en stund tilbake Mail fra Helson at batched der min klokke var med hadde fått en legering som ikke var fullverdig bronse. (derfor oksideringen ikke har blitt som antatt)
Fikk tilbud om å bytte kassen og bezelen i ny kasse.
Spurte om å heller få tilsendt kasse og bytte her, evt kjøpe løs kasse og bezel men det var ikke ønskelig fra helson sin side. Er skikkelig i vingleland... Vil feil legering kunne ende opp med å bli en ettertraktet modell, eller bør jeg bytte til bronse først som sist?

Kjør... Debatt?
 
Bronselegeringen som Helson og flere har fått levert er ikke nøyaktig i følge "spec" det er nok ikke store avvik og man vil nok ikke merke forskjell. Jeg ville i ditt tilfelle avstå fra å gjøre et bytte/endringer og beholde klokken. Hvis "alle" som har feil legering sender uret og får erstattet dette, vil din Helson bli et samlerobjekt og stige i pris hvis dette er mulig for et Helsonprodukt.
Tom
 
Anbefaler at du selger den til meg og kjøper noe nytt :D

Neida, jeg synes Helson`en din er absolutt nydelig, gjør du det samme så er det vell ingen grunn til å bytte:) og som du sier så kan du jo sitte igjen som en av de eneste med den legeringen.
 
Den keepes:) Doppeltsjekket mailen fra Helson nå, og han har ikke gitt noen frist for bytte heller, så da er det ingen krise uansett:)

Virker ikke som om min klokke patineres noe nevneverdig. Kansje det bare tar mye lengre tid, hmm. who knows.

Takk for deres tanker i det minste:)
 
Ville absolutt fått byttet den, slik jeg har forstått det med litt lesing på recall-trådene ang. Benarus og Helson som er rammet av samme problem, vil ikke den originale få noe særlig patinering. Sjekk dette bildet f.eks. der den til venstre er av ekte bronse og den til høyre er av recall-varianten. Hele sjarmen er jo nesten at det skal bli litt sånn rød patinering i fargen. Den uekte bronsen som ble levert blir vel mer brun og litt kjedelig i mine øyne

cusn8.jpg
 
Hei prippa
Jeg sendte min for bytting for en uke siden:)venter i spenning på returen.Kan jo legge ut noen bilder når jeg får den igjen.Er vel minimal forskjell...men men..
Bilder kommer
 
Mysik, vi må jo møtes snart uansett. Hvordan går det med frøkna du bygger på furterommet? Sammenligner gjerne irl:)
 
Skroget står til klar til liming:)går smått med tvillinger i magen på kona...dobbelt så mye hormoner er ikke og spøke med..he he.
Sitter nå med 2*lungebetennelse,men kommer en tur inn til byen så fort den slipper.
 
Normalt sett er jeg helt for å ikke bytte for å ha noe unikt i en slik situasjon, men her er det egentlig bare snakk om at du har fått noe kjipere enn du skulle ha i mine øyne.... ;).
 
Personlig ville jeg ikke nølt med å bytte, selv om jeg følger tanken om å muligens sitte med noe HELT unikt om man ikke bytter. Men da kassen skulle vært i CuSn8, men ble levert i en helt annen sammensettning av kobber, tinn og sink, så vil den som nevt av andre her ikke få den rød/rosa gløden som CuSn8 vil gjøre. Og CuSn8 er materialet som Panerai brukte i sine Submersible kasser. Så, jeg hadde som sagt ikke nølt med å fått det jeg hadde betalt for.
Og i tillegg så gir jo Peter Helson eierne av disse feil-kassene med en spenne i bronse, ikke ille synes nå jeg. Var vel snakk om en reim også tror jeg? Uansett, lykke til med valgets kvaler:0)
 
Gir bare med reim og spenne om jeg dekker frakten selv såvidt jeg har skjønt.

Skulle helst sett at jeg fikk kjøpt kasse og bezel og sittet på begge deler men.
 
Skal høre med mysil. Også skal jeg høre hva buckle koster løst. Shipping fra Norge til Japan tviler jeg på er billig
 
Gir bare med reim og spenne om jeg dekker frakten selv såvidt jeg har skjønt.

Skulle helst sett at jeg fikk kjøpt kasse og bezel og sittet på begge deler men.

My bad, stemmer det. Skjønner at du helst skulle tatt en Ole Brum med "feil" og riktig kasse, men det tviler jeg sterkt på at Helson vil gå med på. Disse boutique merkene er 100% avhengige av ryktet sitt, og dersom du hadde fått kjøpt en ny kasse, og la oss si feks latt noen som ikke hadde peiling montere det for deg, og dermed gjort en crappy jobb. Og så solgt den videre igjen om en stund, så kunne fort ryktet ha satt seg at "Helson er ikke SÅ bra da, for masse feil med den jeg har i allefall ..." Osv. Prøvde å få kjøpt ny dial og visere til en Prometheus Ocean Diver Chronograf for en stund siden, men det var helt umulig (Carlos hos Prometheus tilbød seg heller å bytte dial og visere gratis for meg på fabrikken i Sveits, (det var etter at en relume jobb gikk skeis av en inkompetent tulling i Spania (TheRelumer)) Og Prometheus var mest interessert i at ingen skulle kunne tro at de hadde gjort en dårlig jobb fra starten av ...Sier jo noe om hvor redd enkelte er for ryktet sitt, og med rette kanskje.
Og det er jo samme årsak at Helson nå går ut og tar på seg å bytte kasser (med et stort tap) for alle, og gir dere mulighet for å velge om man vil dekke frakt selv/få reim og spenne, eller alt dekket av Helson.

Har kun hørt bra ting om Helson tidligere, og hatt samme glimrende CS opplevelse med firmaer som Benarus også, så kudos til dem for det. De som har kjøpt bronse kassen fra Magrett derrimot, er en annen historie. Magrett hevder hardnakket at deres legering er CuSn8 (selv om det kommer fra samme parti og samme leverandør som Benarus og Helson, som selv har funnet ut ved egentesting at de har fått feil) Og eneste de støtter seg på er leverandøren, som sier det samme til dem som de sier til Helson og Benarus. Men vanskelig å krangle med laboratorietester som sier at det ikke stemmer.

Nei, man kjøper ikke bare klokken, men "mannen" bak den også ...Caveat Emptor

Og dessuten så tror jeg vel ikke at en Helson noensinne vil stige så fryktelig mye i verdi, ikke langt over ny pris i allefall, så ikke sånn at du sitter med en potensiell gull (bronse;0) gruve akkurat, hehe. Men forstod jo at det ikke var det du siktet til heller da. Se feks på Marathon DSAR (hvor det er merket radioaktivt i dailen ved en feil, da det kun er maraglo og ikke tritium ...Går jo for omtrent samme pris uansett brukt)
Nei, aldri helt lett sånt, men holder nå en knapp på bytte jeg da i allefall.
 
Man går jo fort i tenkeboksen hvertfall:) ingen som egentlig hadde trodd at panerai ble så store heller når de startet, så det kan skje med alle små merker. Virker som om det eneste som trengs er en historie. Feks om Helson får beskjed om å levere klokker til et dykkerlag med høy prestisje...

Men men, får se om jeg bytte da, og når det blir.

Takker masse for deres hjelp!
 
Man går jo fort i tenkeboksen hvertfall:) ingen som egentlig hadde trodd at panerai ble så store heller når de startet, så det kan skje med alle små merker. Virker som om det eneste som trengs er en historie. Feks om Helson får beskjed om å levere klokker til et dykkerlag med høy prestisje...

Men men, får se om jeg bytte da, og når det blir.

Takker masse for deres hjelp!

Hehe, ja sant som du sier. Men her er det jo potensiale for at uansett hva du bestemmer deg for så kan det være noe du angrer på i ettertid. Ikke at det var til stor hjelp men, hehe, sorry. Men, hvis du ikke bryr deg om at patinaen vil nok være langt mer brun i fargen. Hvis du følger linken og ser på modellen med navn 2002 så er den i CuSn8 og gir en ide om hva patinaen vil være. Aner ikke hva den faktiske sammensettninge i de "feilproduserte" kassene er, så ren gjettning hva patinaen vil se ut som. http://www.paiste.com/e/cymbalfam.php?menuid=3 (linken er lånt fra diskujonstråden rundt dette på 3T forresten, verdt en sjekk :0)
http://www.timetechtalk.com/forum1/24450-1.html (mer bilder av CuSn8 patina og panerai bronze osv ...++)

Men uansett hva du ender opp med, så er det jo en bra klokke du sitter med, uavhengig av hvilken farge den etterhvert vil ende opp med. Si fra hva du bestemmer deg for til slutt da:0)