Har nå kjøpt min første leilighet og er i gang med oppussing.
Er litt i planleggingsfasen og trenger hjelp med å planlegge lyd og bilde i stue.
Er på utkikk etter en tv og anlegg. Har dere lyst til å hjelpe meg?
Jeg har sett for meg å kun starte med høyttalere foran pga. plassmangel, men kommer til å legge opp rør til høyttalere bak i tilfelle jeg savner surround.
Bør man ha sub og senter hvis man ikke skal ha surround eller holder det med gulvstående høyttalere?
Har sett litt på Focal og B&W når det kommer til lyd. Jeg har ikke fått hørt på Focal høyttalerene jeg har sett på men har vært veldig fornøyd med frontsettet jeg hadde i gamle bilen.
Focal Chorus 826 V W eller B&W CM9, noen som har sammenlignet disse to før?
Hva syntes dere om denne tven Samsung UE65F8005?
Forsterkeren jeg har sett på er Onkyo 929. Ble anbefalt denne av han i butikken. Er dette en grei forsterker?
Setter veldig pris på all hjelp og råd
Gode gamle Doxa! Har hatt noen slike, kjørte to stk balansert på Sonus Faber Electa Amator. Var veldig bra! Ikke så analytisk eller nøytralt, men deilig lyd
Budsjettet på lyd er ca.30k. Jeg tror ikke sjansen er så stor for at jeg går surround, men det finner jeg vel ut etter hvert hvis jeg savner det.
Tv: ca 20k. Denne får jeg som innflyttingsgave av foreldrene mine.
Forslaget jeg fikk av selger på Focal med litt rabatt. havnet litt over budsjett.
Focal 800-serien
2 stk. 826, front.
1 stk. cc800, center
2stk. sr800, souround
1 stk. sw700 (Da 800 er utsolgt. Lik elektronikk, litt annet utseende).
Forsterker: Onkyo 929.
Har lite sammenlikningsgrunnlag så jeg kan ikke si hva som er best, men deler gjerne min erfaring med B&W CM9. Har hatt disse i stuen en måned nå, og jeg ser ikke noe behov for sub, så det hadde jeg droppet om jeg var deg. Jeg har høyttalerne ganske nær bakvegg, og jeg må bruke de medfølgende skummproppene i bassrefleksporten for å tone ned bassen.
Forøvrig er jeg veldig fornøyd med høyttalerne (hjernen vil jo gjerne forsvare og rasjonalisere investeringen). WAF-faktoren er også høy, noe som var utslagsgivende i mitt tilfelle.
Sub savner du ikke før du har hatt det og så tar det bort igjen. Da først forstår du hva som mangler .
Hilsen en som kjørte uten sub i mange mange mange år før jeg ble overbevist.
Sub savner du ikke før du har hatt det kalibrert inn i anlegget og så tar det bort igjen. Da først forstår du hva som mangler .
Hilsen en som kjørte uten sub i mange mange mange år før jeg ble overbevist.
I god TS-ånd kliner du til og anbefaler sub, @ChristianN?
Tusen takk for svar alle sammen!
Skal ta meg en tur og høre på litt av hvert.
Hva syntes dere om Sonus Faber Venere serien?
Er høytalerene du har linket til bedre enn B&W og Focal eller andre i samme prisklasse?
+1 Men høyttalere i samme størrelse og prisklasse spiller forskjellig. Og elektronikken du setter på hver høyttalerpar spiller forskjellig iforhold til de andre høyttalerparrene. Noen er bedre enn andre på film, andre er bedre på jazz og klassisk. Matching av elektronikk og høyttalere har derfor mye å si.Hei du.
Jeg tror ikke et spesifikt merke er bedre enn noe annet i den samme prisklassen.
Og det er akkurat dette som er det viktige. Hva liker du best? Både lydmessig og utseendemessig. For noen har lyde alt og si, og utseende spiller ingen rolle. For andre har utseende mye å si, da det skal se fint ut i stua (om de skal stå der). Vi er også forskjellige på hvilken lyd vi vil ha. Hører en på klassisk musikk og jazz, eller hard rock. Skal film stå i fokus? Velg derfor utstyr etter hva som er viktigst for deg, hvilken lyd og utseende du vil ha.Det som er viktig er hva du liker best. Vi er alle forskjellige og hva som er best er vanskelig å avgjøre.
Det går vel i 50/50 når det kommer til bruk. Vil brukes til både tv og musikk. Musikksmaken er veldig variabel. Liker både pop, rock, trance, house, litt klassisk mm.
Det som er viktig for oss er at det spiller rent. Ønsker ikke nødvendigvis et høytspillende anlegg. Har hørt på Klipsch og syntes det var litt for voldsomt for våre ører hvis vi skal høre på det lenge. Har også fått et krav av fruen at høyttalerene må være i hvit pianofarge for at det skal passe inn med resten og se nogenlunde greie ut. Likte finishen på både Sonus Faber og B&W. Focal falt ikke helt i smak hos fruen utsendemessig, men det har jeg veldig god erfaring med tidligere.
Er litt usikker på størrelsen på rommet, det må jeg måle opp eventuelt.