Takk for svar Striky!
Vil H200 bli for liten for å drive CM8, eventuelt en sub og senter i tillegg?
Hvordan finner man ut om man har behov for sub og senter?
For å si det først, hva jeg er ute etter i lydpreferanser, er ikke det alle andre ser etter Vi har alle vår smak på lyden, akkurat som med klokker. Noen liker varme fra rør, andre liker det nøytralt osv osv.
H200 vil ikke bli for liten, den vil klare å drive CM8 bra. Har du en aktiv sub, kan den kobles til pre out på H200. Vil du ha senter (og surround?) må du nok ha en surroundforsterker/processor (og eventuelt koble til HT-inngangen på H200 om du vil bruke den som effektforsterker). H360 og andre forsterkere i andre seier/merker har andre egenskaper, så matching mellom høyttaler og fortsterker har mye å si for lyden. H200 har god kontroll på bassen og er ganske nøytral i mellomtone og diskant. H360 har stålkontroll på bassen, men i motsettning til H200 er den mer oppløst i mellomtone og diskant. Andre forsterkere kan være gode på andre områder, så her må man bare prøve seg frem.
Om du har behov for sub blir opp til deg og ditt bruk/smak. Jeg kan si at i mitt stereooppsett har jeg ikke sub.
Er enig i det mange her mener, en må nesten bare lytte selv på de komponentene man har lyst til å prøve. Og enda bedre er det å lytte til dem hjemme i eget rom. Mange snakker om akustikktiltak for å optimalisere lyden mest mulig, og det er riktig det. Men på den andre siden vil ikke jeg at stuen min skal se slik ut. Man må jobbe med rommet, plassering og akustiske tiltak slik det passer seg. Det har mye å si hvor langt ut fra bakvegg/sidevegg høyttaler står, i hvilken del av rommet høyttalerne står osv. Kanskje kan en diffusor eller absobent plasseres uten at det sjenerer rommet. Som med matchingen, prøv deg frem i ditt rom. For å si det slik, hos meg blir hjemmekinoen ganske så forskjellig mot stereoen i stua. I kinoen vil jeg kunne henge diffusorer og absorbenter på vegg, i tak og i hjørner, uten at det gjør noe for meg. Store ruvende subber og høyttalere gjør ingen ting. I stuen blir ikke dette aktuelt.