@Blodstrupmoen Du lever i middelalderen min venn. Dette er det du trenger:
http://steinwaylyngdorf.com/scase-discreet-home-stereo-system/
Så noen generelle betraktninger om hifi, som står helt for min regning:
Audiobransjen har dessverre vært veldig forelsket i feilene og manglene som tradisjonelle analoge systemer, fremfor å fokusere på gjengivelse av musikken. (Så du er ikke alene om å leve i middelalderen) Det å dyrke forvrengnig i rørforsterkere eller faseforskyvning i høyttalere, er for meg en absurd øvelse. Det musikken jeg ønsker å høre. De digitale systemene fra Lyngdorf/Steinway Lyngdorf tar utgangspunkt i jobben som skal gjøres og hva man ønsker å oppnå, fremfor å ta utgangspunkt i et trangt definert utvalg av komponenter som setter rammen for hva vi kan gjøre.
Jeg har et system med "digitale" forsterkere. Hifi-folk som er på besøk reagerer ofte slik: "Det låter utrolig flott, MEN......"
Dette men er alltid forskjellig fra person til person. Ofte forstår jeg ikke helt hva de mener, og når jeg spør får jeg veldig svevende svar som bare gjør meg mer forvirret.
Via noen venner fikk jeg en gang besøk av en konsertpianist, som reiser verden rundt og spiller i store konserthus med kjente orkestere. Hans reaksjon etter første lytt var absolutt stillhet. Han klarte rett og slett ikke å finne noe fornuftig å si på flere minutter. Så jeg fortsatte å spille plater. Når han endelig fikk summet seg så var hans oppsummering ca. slik: "Detter er første gang jeg har hørt opptak av et piano som høres ut som et piano, og ikke et opptak av et piano!" Dere kan jo gjette hvilken tilbakemelding som bærer vekt hos meg.
Arsaken til dette tror jeg ligger i at vi liker det vi kjenner. Alle som er født frem til slutten av 80-tallet i alle fall, har vokst opp med analoge forsterkere, og har forvregningsmønsteret programmert i ryggmargen. Den nye generasjonen med digitale forsterkere mangler det meste av dette, og låter derfor "fremmed". Denne mangelen av forvrengnig er det jeg tror mange beskriver som at det låter "digitalt". En velkjent komponent av lyden (som ikke kommer fra instrumentet) blir tatt bort, og lyden blir annerledes. Klart det er skremmende når det opplevesfor første gang. Og mange tviholder på det gamle, og snakker fortsatt i dag om "digital" lyd. Jeg omfavner heller det nye, fordi det gir meg mer av musikken. Selv om det er en sakte endring på gang, er audiobransjen fortsatt dominert av gamle menn som vet hvordan businessen var på 80-tallet. Men sakte kommer de moderne tidene......
Dette siste er ikke spesielt til deg
@Blodstrupmoen, men en generell betraktning fra mitt lille hjørne i universet til de som orker å høre på meg.