Siste innlegg (foreløpig)!
Etter noen uker med ribbensbrudd (det er glatt i Oslo) har jeg endelig fått tatt bilder av de siste klokkene i samlingen. Jeg tenkte å presentere disse i sammen, da disse to illustrerer både spenn i samling og smak. Dessuten var det gøy å sidestille en tungt patinert vintage mot en glossy ny-klokke.
Klokkene er en
Croton Chronomaster Aviator Sea Diver fra 1969 og en
Panerai PAM111 fra 2012.
Croton er en av de mindre merkene på 60-tallet som så mulighetene i kronograf-markedet og begynte å produsere flere generiske modeller med Valjoux-verk i seg. Man kan se på denne typen produksjon parallelt med den som skjer med ETA-verkene i dag. Du finner samme ETA-verk i alt fra Helson til IWC. På 60-tallet var det Valjoux-verk som fantes i alt fra Croton til Rolex Daytona.
Croton var den amerikanske ekvivalenten til Nivada Grenchen. Klokkene var identiske, men man ønsket å unngå en sammenblanding av hhv. Nivada og Movado, en annen kjent fabrikant i USA på 60-tallet. Derfor brukte man navnet Croton. Nivada Grenchen (og således også Croton) forsvant i Quartz-revolusjonen på midten/slutten av 80-tallet. Dagens Croton har således ikke noe å gjøre med det samme merket fra etterkrigstiden. Croton i dag er en fabrikant av i all hovedsak rimelige Quartz-modeller.
Dette er altså en Chronomaster Aviator Sea Diver fra 1969. Dette er en andregenerasjon CAS, du finner en veldig god artikkel om disse
Croton-modellene her.
Denne ble anskaffet våren 2012, og var først ei klokke jeg så fordi jeg surfet på nettet og undersøkte hvilke 60-tallsmodeller som inneholdt forskjellige Valjoux-verk i seg. Og da dukket denne tungt patinerte varianten opp. Skiva, som opprinnelig var helt svart, har fått en fin mørkebrun patina. Den inneholdt Valjoux 7733, en videreutvikling av Valjoux 7730 som sitter i min Breitling Top Time. Et kvalitetsverk til en veldig god pris med en skive som jeg falt for både i forhold til layout, visere og ikke minst patina.
Due Dilligence her var enkel, jeg fant fort frem til siden som det er lenket til ovenfor. Denne inneholdt all informasjon jeg trengte for å vurdere den jeg så på som en annen-generasjon CAS og utsjekk ift skive, visere og urverk stemte. Selger her var Gisbert A. Joseph, en selger på nettet som gir både returrett og garantier på det de selger. De har mange slike generiske vintage-modeller til salgs. De er billigere på eBay, men så får man da ny-servede klokker med garanti hos Joseph. Som alle vet er dette viktig når man går til innkjøp av rimeligere vintage-ur. Ofte vil en service være like dyrt som klokka selv, og man kan lett doble kjøpsprisen på en klokke som ikke har fått service.
Så, høsten 2012 kjøpte jeg min første Panerai. Selger var
@TomB her på forumet. Takk til Tom for en fin handel! Jeg har alltid likt Panerai. Problemet er at vintage Panerai er svindyre saker. Ofte har de en patina som ikke er patina, men slitasje på grensen til kassering, og i adskilling verre tilstand enn eksempelvis CAS-en som er presentert her. Ønsker man seg en Panerai, blir det fort å vurdere nyere modeller.
Og selvsagt hadde jeg sett meg ut hvilke modeller som var aktuelle for meg. Jeg ville ha den enkle, klassiske Panerai-en. Den eneste layout-komplikasjonen jeg ønsket på skiva var sekund sub-register kl. 9. Dessuten ville jeg ha en med krystall-baklokk slik at man så urverket. To modeller fylte disse kravene, PAM111 og titankasse-varianten PAM177.
En bra anmeldelse av PAM111 finner du her.
Det hadde selvsagt vært kult med titan, men PAM111 er like attraktivt for meg. Material-valg var ikke en deal-braker her. Due Dilligence? Vel, med ny-klokker er det enkelt. Kvittering fra Bjerke holder lenge for meg. Utrolig hvor enkelt dere ny-klokkefolk har det!
Paneraien er ei stor klokke, og som vintage-samler venner jeg meg fortsatt til størrelsen. Når jeg kommer hjem om kvelden skifter jeg ofte over til Glycine eller Hamilton for å få litt "avlastning". Ovenfor med en Greg Stevens reim, noe som gjør klokka enda større (!)
Så der har vi det, en samling som strekker seg fra tungt patinerte, generiske modeller fra 60-tallet til splitter nye brand-klokker som Panerai. For meg er det viktig å korrigere meg selv når jeg kjenner "brand-suget". Det er gøy med anerkjente, høy-kvalitetsmerker men det er like gøy for meg å finne gode kjøp, hvor mekanikk og kvalitet er det du betaler for, og ikke nødvendigvis en "premie" for selve brandet. Til slutt bør det være egen smak som styrer, og ikke den oppfattede statusen som ei brand-klokke gir. Jeg er opptatt av horologi og ikke hva naboen måtte synes!
Noen flere bilder sammen:
Der har vi hele samlingen! For meg har det vært veldig gøy å ta klokkene en for en, fortelle historien og ikke minst: ta bilder. Som nevnt i innlegget som startet det hele: Historien bak klokka og bak kjøpene er like viktig for meg som å det å ha klokka i samlingen. Det gir meg faktisk mer nå jeg først tar de forskjellige klokkene på. Og alle blir brukt jevnlig, det er viktig!
Hvilke planer jeg har for fremtiden? Vel, jeg bruker tida på research på mine favorittobjekter, jeg har planer om å få skrevet mer på bloggen min og jeg har noen klokke-reiseplaner som jeg også har lyst til å dokumentere og skrive om. Vedr. kjøp, så tar jeg det som det kommer. Det er gøy å tråle nettet og dukker riktig eksemplar opp slår jeg gjerne til. Men det å være kresen begrenser mulighetene og det er sunt fra et finansielt ståsted.
Man må ikke glemme at det finnes faktisk gull blant all gråsteinen. Uansett: Due Dilligence!
Spesifikasjoner
Modell: Croton Chronomaster Aviator Sea Diver
Produksjonsår: 1969
Verk: Valjoux 7733, manuelt opptrekk
Diameter: 38mm (uten krone)
Modell: Panerai PAM111
Produksjonsår: 2012
Verk: OP XI, manuelt opptrekk
Diameter: 44mm (uten krone)