Hyggelig at noen av dere henger med fortsatt og takk for fine tilbakemeldinger.
Den neste klokka jeg kjøpte var vintage!
Det er vel ikke til å stikke under en stol at jeg er i overmåte fan av Omega. 60-tallet må vel kunne sies å være det store ti-året for Omega og antallet modeller som tiltaler meg er overveldende. I tillegg er det mange av disse som har blitt klassikere. Eksempler på dette er Constellation og Speedmaster Professional modellene. Men det kan argumenteres for at dykker-uret
Omega Seamaster 300 er et hestehode foran når det gjelder klassikerstatus.
Som dere ser gikk jeg for en original, pepper-patinert variant av modellen. Dette er en referanse 165.024, uten dato fra 1965. Seamaster 300 var et verktøy-ur i sin tid og mange av eksemplarene på markedet er derfor enten tungt slitt eller helt eller delvis restaurert. Kunsten for meg ble å finne en som var slitt "riktig", det vil si at den hadde en patina som var tiltalende og som var helt original i forhold til tidsperioden. Jeg gikk altså ikke for en delvis eller helt restaurert utgave.
Denne klokka er det vel den jeg har brukt lengst tid på før jeg gikk til et kjøp. Som mange vet er det forbundet med risiko å kjøpe en vintage Seamaster 300, det florerer med franken og fakes i markedet. Heldigvis finnes det masse bra informasjon på nettet. Alt fra egne nettsteder til gode og informative tråder på diverse klokkefora. Jeg har samlet mye av den informasjonen i
denne artikkelen i bloggen min.
Jeg fant denne da jeg var en tur i Amsterdam i desember 2011, nærmere bestemt hos Amsterdam Vintage Watches. Også en forhandler som anbefales, veldig god service. Jeg har dog sett en og annet eksemplar av Seamasteren der som i beste fall har vært tvilsom. Som alltid: Due Dilligence. Det er viktig å huske på at det ikke finnes AD for vintage-klokker. Siste kvalitetsjekkinstans er alltid deg selv.
Denne modellen har de originale sverd-visere som ble lansert i ca. 1964, så dette er innenfor tidsperioden. Bezel-ringene ble produsert med forskjellige fonter i perioden frem til 1969, så alle er gangbare for disse Seamasterne (gitt at de er ekte selvsagt). Denne fonten er typisk for de fleste tidlige Seamasterne, så dette er en slags tilleggsforsikring for at den er riktig slik jeg ser det. Her er det mye hvor troverdig og sammenfallende patinaen er med resten av klokka. I mitt tilfelle falt det godt på plass synes jeg. Bezel-ringen er forøvrig i meget god stand, da det ofte er denne som har fått bank opp igjennom tiden. Jeg er spesielt begeistret for bakelitten her, det gir bezel-ringen en fantastisk finish. Baklokket har den buede fasongen som er riktig for de tidlige modellene, så dette sjekker ut også. Videre ser vi av skiva at luminaen har gått i oppløsning og forsvunnet. Det du har igjen er en slags pepper-patina både i luminaen og på tall-markørene, dog sistnevnte kun synlig under lupe. Det har nok vært fristende for tidligere eiere å re-luminere skiva, noe som heldigvis ikke har blitt gjort!
Jeg falt for denne klokka med en gang jeg så den. Den er et stykke klassisk vintage-klokke. Passe levd, jevn patina, inntrykket er autentisk og man føler man har på seg et stykke historie.
Jeg har dessverre ikke bilde av urverket som er et kaliber 552. Et fantastisk og robust urverk som går meget nøyaktig. Som nevnt før er 500-serien det mest produserte urverket på 60-tallet og ble brukt i flere modelltyper, inkl. Constellation-modellene. En dag jeg var hos Vidar på Kolbotn åpnet vi det og tok en titt. Det var i meget god stand, noe som var forventet siden jeg kjøpte klokka hos en anerkjent forhandler (med urmaker) som nylig hadde hatt service på klokka.
Som i alle mine beskrivelser avslutter jeg med hvor godt jeg liker klokka. Det gjør jeg her også.
Det som er morsomst med denne klokka er hvor kult det er å skifte reimer og straps på den. Bildene er med tjukk olja skinnreim i brunt med burgunder søm, noe som er en meget heldig kombinasjon! Men den passer utmerket NATO-strap (selvsagt) i mange varianter og lær-NATO. Den går forsåvidt til dress, men det er litt "feil" i mine øyne. Av en eller annen grunn velger jeg en Speedy til dress hvis jeg skal ha en "casual touch" til oppdressingen... Eller en klokke som er ment til formålet.
Spesifikasjoner
Modell: Omega Seamaster 300
Referanse: 165.024
Produksjonsår: 1965
Urverk: Omega kaliber 552, automatisk opptrekk
Diameter: 40mm (uten krone)