Hjelp meg å finne riktig Speedmaster!

Medlem
18. juli 2018
Sted
Lillehammer
Jeg har omsider (mer eller mindre..) bestemt meg for å kjøpe min "grail", en Omega Speedmaster. Hva er det jeg bør se etter og passe på når jeg skal kjøpe?

Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha versjonen med manuelt opptrekk, slik som på originalen, men helst med safirglass (gjerne både foran og bak så man kan se det utrolig lekre urverket på denne)

Om noen har en "speedy" til salgs, så er det også helt OK å sende meg en melding i innboksen.

Prisen på bytte pleksi er jeg usikker på.. men det er myyye billigere enn å skulle bytte safirglasset. Har hatt speedy i mange år. Det med riper i pleksien er litt oppskrytt. Har aldri fått noe annet enn litt hårfine riper på den, og det kan fjernes med diverse remedier hvis man skulle ønske.. nå skal det sies att dome glasset til speedy er helt ubeskyttet og er vel kanskje ikke klokken man bruker til absolutt alle aktiviteter hvis man bekymrer seg for riper i glasset. Personlig mener jeg hairlines i plexien bare er sjarmerende. Hadde irritert meg mer over hakk og dings i alle de skarpe kantene på lugs og kasse;)

Skjønner den mentale kneika du skal over. Strevde med den selv før jeg kjøpte min. Det er derfor jeg kan si det såpass reservasjonsløst: Speedy ER hesalite. Punktum.

Glassbytte vet jeg ikke hva koster. De ripene man plukker opp er så små at de kun er synlig i gitte vinkler og lysforhold. Eventuelle større riper pusser du enkelt bort med en bomullspad med litt tannkrem på (har du kvinnelig samboer er bomullspad for sminkefjerning en del av grunnutrustningen).

• Liker
Reaksjoner: Mars Lang
Er det Sapphire sandwich du liker så kjøper du den. Hesalite får litt striper hvis du bruker den. Min er 3 år gammel og har fått litt striper. En er dyp resten regner jeg med forsvinner med en runde med polywatch. Hadde det vært Sapphire hadde jeg måtte bytte glass hvertfall en gang.
A67FB18E-29B1-4368-B8B1-2C342BAFA46C.jpeg

Selv har jeg bare hatt Speedyer med hesalitt, men jeg skjønner hvorfor noen vil ha safir. For meg ville det vært for å få innsyn til urverket mer enn glasset på fremsiden.
Uansett er vel ingen av disse feil. Kjøp det du liker:)

• Liker
Reaksjoner: Mars Lang
OK, du velger manuelt opptrekk. Det er jo det enkle valget. Men hvilken modell skal du så videre velge, tenkt noe mer på det? Er det standard «moonwatch» eller har du vurdert noen av de nærmest utallige variantene som finnes om du tenker second hand?

Jeg har selv vært eier av hesalite i snart to måneder og er generelt fornøyd. Skiven får en deilig varme med hesalite, og dette er «originalen». Likevel føler jeg glasset er en ripemagnet og jeg merker jeg kvier meg for å bruke uret på byen og andre steder der man kan risikere å dunke/skrape borti noe. Jeg ville uansett valgt hesalite om jeg skulle kjøpt den på nytt, da jeg ikke er så fan av den grå/hvite ringen som kommer i ytterkant av skiven på safir. Dog savner jeg innsyn til det flotte verket:)

OK, du velger manuelt opptrekk. Det er jo det enkle valget. Men hvilken modell skal du så videre velge, tenkt noe mer på det? Er det standard «moonwatch» eller har du vurdert noen av de nærmest utallige variantene som finnes om du tenker second hand?
Det er bruktmarkedet som er mest aktuelt, og det gir en del spillerom mtp versjoner og utgaver ja! Utfra hva jeg leser så er det delte meninger men flertallet heller mot pleksiglass. Jeg er fortsatt ikke helt overbevist, så jeg heller nok fortsatt mot sapphire sandwich versjonen med bonus at man får se det flotte urverket også.

Takk for alle innspill så langt!

• Liker
Reaksjoner: Mulliner
Det finnes vel en versjon med hesalite og innsyn til verket? Husker ikke ref.nr. Sikkert ikke den enkleste å få tak i heller.

Støtter hesalite, har kun byttet glass en gang på 19 år og det var før jeg kjente til polywatch.
Skal ekstremt mye til for at polywatch ikke fjerner ripene. Forøvrig koster det relativt lite å bytte til nytt glass noe som gjør at man får ett litt mere avslappet forhold til riper. Syntes personlig ikke at safir glass ser pent ut på Speedmaster'en, men ta deg en tur innom en butikk og se de side by side så vil nok valget bli lettere.
Jeg hadde forøvrig safir case back på en stund og cal. 1861 er ikke akkurat skjemmende å se på, men ville ha det tilbake til "stock" når jeg hadde den til service.

IMG_3058 (Stor).JPG

Jeg skaffet meg en saphire sandwich for noen måneder siden. Med lupen så får jeg se skikkelig hvordan verket jobber. Jeg vil altid gå for innsyn til urverket. Det er noe av fascinasjonen.

• Liker
Reaksjoner: Individual