Hjelp til valg av klokke.

Medlem
4. mars 2014
Innlegg
28
Hei!

Undertegnede har nå innsett etter ca 4-5 år med klokkeinteresse at interessen må forsvares og gjøres legitim. Ikke lenger gjennom bare ord, men også handling. Er til daglig student og er det en god stund fremover også. Men utenlandsstipend gjør at jeg får litt spillerom økonomisk samt at jobb på sommeren og knallhard prioritering er suksesskriterier.

I utgangspunktet er budsjettet 10-15k. En sum som man kan få mye fint for, men som kanskje er akkurat under det man må betale for å få brukte klokker av litt mer anerkjent slag i disse kretser. Har innsett at jeg er svak for komplikasjoner og at 10-15k således ikke holder langt. Jeg har kikket mye rundt på diverse sider og synes at merker som Raymond Weil, Maurice Lacroix, Fredrique Constant, Longines og Baume & Mercier er klokkemerker som gir mye for pengene, både med tanke på urverk og visuelt. Som brukernavnet kanskje tilsier er jeg svak for moonphase-komplikasjonen, synes den er veldig pen å se på og gir klokken et mer eksklusivt uttrykk. Dette er derimot langt fra noe krav. Flere av disse tidligere nevnte merkene tilbyr diverse modeller innenfor budsjettet. Men så er spørsmålet; man drømmer jo selvsagt enda høyere. Og da tenker jeg gjerne på Zenith, Panerai, IWC og selvfølgelig de tre store, selv om de blir langt utafor rekkevidde nå. Og hva tenker folk om ny vs brukt? Ser jo faktisk på chrono at man kan få en brukt IWC portofino automatic til 14,5k + moms. En veldig stilren klokke som vekker må-ha begjær. Størrelsemessig forsvarer nok ikke håndleddene mine mer enn maks 42mm dessverre.

Som dere kanskje skjønner er jeg litt i villrede på hva man bør gå for på flere områder. Hvis det er noen som vil gi noen velmente tips så er det bare å spytte ut. Alle innspill mottas med takk. Håper innlegget var informativt nok til å kunne gi noen råd.

Takker på forhånd!

Phase de lune
 
Anbefaler deg å følge med på bruktmarkedet her inne og på finn.no. Her til lands har vi vært så heldige at det ofte er mye bedre dealer å gjøre her hjemme enn på bruktmarkedet utenlands :)

10-15k burde kunne holde til en litt eldre Speedy, eller kanskje muligens en brukt Frederique Constant Slimline Moonphase dersom du skulle være så heldig at den skulle komme til salgs.

Ellers så solgte jeg for litt siden en Raymond Weil Maestro Moonphase til en her inne i det prissjiktet du snakker om. Det er mange muligheter. Lykke til i jakten :)
 
Frederique Constant Slim Line Moonphase Automatic Mens Watch 705S4S6
Frederique Constant FC-705S4S6 | Frederique Constant Reference Ref ID FC-705S4S6 Watch at Chrono24

9b07f2ffd849570d62053bd1b8f1072b.jpg


Herlig klokke.
 
Takk for innspill. Både Raymond Weil maestro moonphase og sistnevnte fra Fredrique Constant er klokker jeg har siklet på en stund. Har inntrykk av at man får veldig mye klokke fra begge merkene.

Problemet er bare at jeg har forstått det sånn at man kan gjøre veldig gode dealer på brukte klokker, og således vegrer meg foreløpig med å kjøpe ny.

Denne f.eks fra IWC er jo innafor budsjettrammene. Hva tenker folk om den?

IWC Portofino Automatic Black Dial IW3533. for $*2,400 for sale from a Trusted Seller on Chrono24
 
Kjøp en klokke brukt for 10-15 som du vet vil være lett salgbar når du er klar for å oppgradere. En Seamaster eller speedy vil være en safe bet. Seinere om du vi oppgradere selger du for tilnærmet samme pris, eller enda bedre at den har steget litt, og spytter inn nok til neste på rangstigen. Sånn kan du bare fortsette..
 
Takk for innspill. Både Raymond Weil maestro moonphase og sistnevnte fra Fredrique Constant er klokker jeg har siklet på en stund. Har inntrykk av at man får veldig mye klokke fra begge merkene.

Problemet er bare at jeg har forstått det sånn at man kan gjøre veldig gode dealer på brukte klokker, og således vegrer meg foreløpig med å kjøpe ny.

Denne f.eks fra IWC er jo innafor budsjettrammene. Hva tenker folk om den?

IWC Portofino Automatic Black Dial IW3533. for $*2,400 for sale from a Trusted Seller on Chrono24

Kjøp brukt i Norge du så slipper forumet enda en MVA-debatt :p

Neida, men husk nå at moms (25%) kommer i tillegg når du kjøper brukt fra utlandet. Sånn. Nok mva for denne tråden...
 
Redigert:
Tenkte å oppdatere statusen for undertegnede. En måned med intens lesing og mysing har fått meg til å innse at jeg må prioritere de tradisjonelle merkene i søken etter det første ordentlige uret. Rent økonomisk er det veldig gunstig å gå for f.eks en Omega Seamaster 300 eller enda bedre Speedmaster pro. Budsjettet som ble satt; 10-15k holder for førstnevnte og kanskje til nøds sistnevnte hvis man er heldig. Samtidig har jeg anerkjent budsjettet må være litt fleksibelt dersom det dukker opp et spesielt bra tilbud.

Andre klokker jeg har kikket på er blant annet Tudor Black Bay Heritage og Rolex DJ. Submariner hadde selvfølgelig vært optimalt, men dessverre strekker ikke økonomien til p.d.d. Såfremt ikke skatteoppgjøret og fotballtippingen går min vei fremover.

En annen ting, kun kort spm; bruker å tråle chrono24 etter diverse ur, også de jeg ikke er i nærheten av, men drømmer om. Kom innpå AP RO i dag, og satte pris lav-høy. Der viser det seg at de billigste RO'ene - 36mm- koster fra 25k og oppover. Hva er grunnen til det? Er det utelukkende størrelsen? De er automatiske og etter min mening noen av de aller peneste RO, siden de er tro mot originalen og ikke alt det ekstra jålet som er på dagens modeller.

mvh Phase de lune
 
Speedy er et godt valg ;)

Angående APRO, de billigste er stort sett quartz. Den orginale er 39mm og automatisk hvis jeg ikke tar helt feil. (godt mulig) Kan fort gå på en smell ved å kjøpe en "nesten riktig, men ikke helt riktig alikevell" klokke.
 
Den rimeligste automatutgaven av RO jeg fant på chrono var 36mm og
33k * 1,25 = 41k
+1 om å kjøpe "nesten" riktig klokke, det blir fort dyrt.