Hjelpe meg å finne en quartz beater/toolwatch/diver?

Personlig foretrekker jeg mekaniske klokker. Null plass for Garmin eller en smartklokke på mitt håndledd. En kvarts kan til nød passere🥹
IMG_6373.gif

Redigert:
Tror ingen av dem er noen god investering, men BB (som jeg tok rett ut av lufta) holder nok verdien bedre om fem år ja, dersom det er et tema. :)

Jeg synes den ser ganske rå ut. Hvordan fungerer kompasset på den adventurer utgaven, og er det mulig å bruke bezelen? I såfall er det en ganske bra gadget å ha med på turer. Regner med den har mange andre funksjoner også

IMG_4537.jpeg

IMG_4525.jpeg

Til tross for at jeg har noe sånt som 147 nato straps så har jeg ikke funnet en som passer perfekt til denne. Så nå er jeg tilbake på den originale gummistrapen.

Selve kompasset har en litt kjip utforming under, som gjør at det gnager og blir ubehagelig. Jeg la derfor litt tape under som jeg pleier å bruke på økser og kniver for godt grep. La på litt ekstra så kompasset ligger perfekt på samme sted, og så la jeg litt på motsatt side så det ble en slags helhet.

Det ble veldig behagelig og ikke helt avskrekkende å se på heller, siden dette er eventyrklokken. Men vi får se hvor lenge jeg liker det.

Redigert:
Vis vedlegg 394146
Vis vedlegg 394147
Til tross for at jeg har noe sånt som 147 nato straps så har jeg ikke funnet en som passer perfekt til denne. Så nå er jeg tilbake på den originale gummistrapen.

Selve kompasset har en litt kjip utforming under, som gjør at det gnager og blir ubehagelig. Jeg la derfor litt tape under som jeg pleier å bruke på økser og kniver for godt grep. La på litt ekstra så kompasset ligger perfekt på samme sted, og så la jeg litt på motsatt side så det ble en slags helhet.

Det ble veldig behagelig og ikke helt avskrekkende å se på heller, siden dette er eventyrklokken. Men vi får se hvor lenge jeg liker det.
Hva er det kamo greiene du har rundt reima?

Vis vedlegg 394146
Vis vedlegg 394147

Må innrømme at jeg selv hadde ditchet camogummitape-stoffet og kompasset, men kul klokke. :)

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Må innrømme at jeg selv hadde ditchet camogummitape-stoffet og kompasset, men kul klokke. :)
Jeg er ikke uenig ;). Men jeg er en ganske aktiv friluftsentusiast og liker å reise på lengre turer uten elektronikk-hjelp. Så denne klokken er tiltenkt en rolle i den sammenhengen. Det virker veldig praktisk å alltid ha kompass tilgjengelig raskt, selv om det selvfølgelig er veldig begrenset hva man kan lese av denne typen kompass. Men det å alltid vite hvor nord er, og vite at man er (ca) på riktig kurs er veldig praktisk, selv om man uansett må ha med et «ekte» kompass i sekken.

Jeg gleder meg veldig til å prøve det i praksis. Men det er bare å innse at denne klokken ikke lenger går så godt til skjorte og slips ;)

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg har faktisk ikke sett akkurat denne typen tape i Norge, men det finnes helt sikkert. Jeg kjøper den på Ali express. Men jeg vet at også Temu og lignende Kina markeder selger den samme.

Den er mer som en blanding av tape og bandasje, så den blir veldig myk samtidig som den gir godt grep. Jeg har mye annen tape som er dyrere og laget for formålet, men liker bedre denne billige utgaven.

Det riktige svaret er en g-shock square, men siden du skal spille vanskelig og utelukker den perfekte klokken for formålet ditt så er neste korrekte svar en god og gammel men nyoverhalt Seiko 7548-7000 (slimturtle). Riktignok 42mm, men bærer perfekt på alle og enhver. Verdens beste quartz verk. Knallgod kvalitet. God deletilgang (deleverk , ikke nye deler). Enkel å få potte vanntett med nye pakninger. Bare pass på å kjøp et eksemplar der kronegjengene er friske og hele. Minst halvannen friske turn på gjengene.
Det beste med disse gamle seikoene er at de bare ser bedre og bedre ut jo mer bruksmerker de får.

IMG_4272.jpeg
IMG_4363.jpeg
IMG_4909.jpeg

Jeg har levd med denne en stund nå, og må si det har vært en god match. Takk til @Hammerfjord for hjelp og rådgiving på PM slik at denne havnet hos meg.
Ekstremt behagelig å gå med (etter at kompasset ble tapet med myk tape). En klokke du ikke kjenner du har på deg, og ofte sovner med på armen.
Det har blitt en fast klokke på arbeid, fiske, fjell og generelt alle situasjoner der jeg ikke vil skade mine mekaniske.

Pluss:
+Ekstremt behagelig å gå med / lett.
+Tritium tubes er genialt for å kunne lese av klokken midt på natten nede i soveposen. Timesvis etter at vanlig lume ville vert utladet

-Veldig mye refleksjon i glasset. Ikke noe jeg merker til vanlig, men er ganske ekstremt når jeg skal ta bilde av klokken.

Men med tiden blir det nok både en cwc og Seiko 7548-7000 i tillegg ;)