Det som skjer med eta i disse dager er spennende - grusomt spennende. Foreløpig ligger tekniske dokumenter på alle ETA verk som benyttes i dag tilgjengelige på sidene. I tillegg finner man grundige monterings - og smøringsanvisninger på fire verk. To mekaniske og to Quartz. De mekaniske er forøvrig 7750 og 2892.
Leste i siste Watchtime at eta har fått "lov" til å trappe ned leveranser til produsenter utenfor Swatchgruppen årlig frem til 2020. Da er det slutt. Dette er en lenge pågående sak, da mange merker som kjent ikke produserer verkene selv. Nedtrappingsraten er bestemt av myndigheter som har med antimonopolisering å gjøre (er det et ord
). Swatchgruppen, som eier ETA har lenge ønsket å kutte leveransene helt. Da blir det spennende om sider som denne vil bestå på sikt.
Når det kommer til f.eks Rolex, er det tilnærmet håpløst å få tak i servicemanualer av dette slaget. Det finnes gamle oversikter til salgs på ebay - men det er få selgere, og manualene er av helt annen kvalitet enn ETA sine. Har sett en nyere manual som kan minne om ETA oppsettet, men da bare på et dameverk. Det finnes selvfølgelig. Historien skal ha det til at Rolex gikk over til databaserte manualer i 2006 eller 2009 (med en aldri så liten klype salt
) og at AD da måtte sende inn sine papirversjoner for å få tilgang til de som ligger på data. Hva som skjer med deletilgang for de frie urmakere blir utrolig spennende, og diskusjonen om den frie urmakers rett til å overleve vil nok blusse kraftig(ere) opp.
Som en person som skrur mye, og med et sterkt ønske om å ta fagbrev, opptar dette meg temmelig mye.
Vil det være like stas å kjøpe en mekanisk klokke som ALLTID må inn til AD, uansett alder eller stand - samt utsalgspris (f.eks, er det like stas å kjøpe en mekanisk Certina til 4000 når servicekostnadene noen år etter glatt kan overgå innkjøpspris?). Dette har jeg ikke svaret på, men du verden så koselig det er med "urmakern på hjørnet".
At f.eks Swatchgroup skal ta seg (gjerne klekkelig) betalt for å kurse de urmakere som vil sertifiseres på deres verk, kan jeg støtte, mot deretter å få tilgang til servicedeler ect. En fullstendig utestengning derimot...
Dagens synsing dette.