Hobbyurmakerier

Vel, ordet inhouse betyr ikke alltid kvalitet. Det tar lang tid å designe et godt verk. Så skal det i produksjon, testes før det kommer ut på marked. Det er først når kjøperne kommer senere tilbake med urene til service og reparationer, man vet om det er en suksess.

Swatchgruppen som eier Omega har økt prisene til Omega delene de siste årene. Et clutchhjul til f.eks cal 550 serien kostet for noen år siden under hundrelappen. Nå har prisen økt til over 500 kr. Enkelte deler får man nesten ikke tak i noe mer. Grossistene går tomme. De butikkene som skriver under en meget detaljert kontrakt og invisterer masse penger i utstyr, får i nåde kjøpt noen få deler med at serienummer på klokka stemmer med bestillingen av deler.

Når det gjelder hva Swatchgruppen gjør med ETA deler så tror ikke jeg det blir som med Omega. Det er fortsatt bra tilgang til deler, og prisene har ikke skutt opp i taket. At de ikke vil selge flere ferdige verk til andre produsenter er jo greit. Det vil jo høres rart ut for en bilelsker at 20-30 forskjellige bilmerker har den samme bilmotoren fra en fabrikk. Men spørsmålet mitt er om ca 10 år fra nå, om eiere av f.eks. Breitling med et ETA verk må sende klokka til Swatch for service. Vil jo høres merkelig ut.