Hodetelefoner for flybruk

Enig med mye som er sagt i denne tråden. Lydkvalitet er ikke noe man oppnår i fly, fordi ekstern støy ødelegger all kvalitet. Man må prioritere de riktige tingene i rett rekefølge: 1) Isolere / filtrere bort ekstern støy og 2) deretter velge de hodetelefonene som har den lyd-"kvalitet" man ønsker.

QC15 er ikke de med best lydkvalitet isolert sett. Langt der i fra. De har en ullen lyd og de må alltid benyttes med batteridrift. Men - og dette er et stort positivt men: De er fantastiske til å filtrere bort flystøy, slik at musikken man opplever høres mye bedre ut enn et par hodetelefoner som er ultra gode - men ikke filtrerer bort støyen. Dessuten, så er det å spilel musikk via hodetelefoner uten støykansellering drepen for hørselen. Man må justere volumet såpass høyt opp relativt sett målt mot flystøyen - at det blir skadelig over tid. Prøv en gang å se hvilket volum man spiller på - og benytt det samme volumet i rolige omgivelser. Man blir garantert overrasket.

Hvis man ikke vil ha aktiv støykansellering, så kan passiv isolering være en ide: Formstøpte ørepropper - eller genriske propper. Formstøpte isolerer mest, men man kan være "heldig" med et par passive. Ulempen er at man må kjøre dem såpass langt inn i ørekanalen for at isoleringen skal bli god nok - og DET er ikke komfortabelt.

QC 15 synes jeg blir fort varme siden de er så store. Men de skal ha for at de er deilig å ha rundt øret, ikke over øret. Bruke QC3 dagelig, og de kan bli litt ubehagelige etter 3t +.
Vet ikke om det er et kriterie for deg, men hvertfall når jeg skal bruke 2.5k på hodetelefoner vil jeg gå offentlig med de. Uten å se ut som om jeg skal på LAN (QC15). Hvis du uansett går for QC15, så bruker lefdal og elkjøp og ha timessalg på de til 1500kr med jevne mellomrom.

QC3 fungerer bra for meg, brukt de mye på fly, men også daglig. Siden de ikke er så store, får de plass i en jakkelomme osv.
Vil også slå et slag for QC20, med disse blir det helt stille. En venn av meg bruker de dagelig. Han kan ikke gå med støyreduksjon i byen for det blir rett og slett for stille.

Ang flyskrekk
[video=youtube;G1L4GUA8arY]https://www.youtube.com/watch?v=G1L4GUA8arY[/video]
Så mange flyr hver dag, og se hvor bra det går.

Redigert:
Enig med mye som er sagt i denne tråden. Lydkvalitet er ikke noe man oppnår i fly, fordi ekstern støy ødelegger all kvalitet. Man må prioritere de riktige tingene i rett rekefølge: 1) Isolere / filtrere bort ekstern støy og 2) deretter velge de hodetelefonene som har den lyd-"kvalitet" man ønsker.

Dette lar seg da kombinere? :confused:

Målet må jo være best mulig støyreduksjon med best mulig lyd. Skjønner ikke den der prioriteringsgreia. :) Dessuten vil dette henge sammen: bedre støyreduksjon burde gi bedre (opplevd) lyd.

Det beste rådet som er gitt her er nok å teste selv (på øret) hhv. Bose QC15, QC3, AKG, AT-modeller, helst parallelt i butikken hvis mulig. Det eneste problemet jeg har opplevd i slike settinger er å vurdere hvor gode de er til å kansellere ut støy og da spesielt flystøy. Kanskje en ide å be butikkpersonalet ta en runde med støvsugeren mens du tester. :)

Redigert:
Dette lar seg da kombinere? :confused:

Målet må jo være best mulig støyreduksjon med best mulig lyd. Skjønner ikke den der prioriteringsgreia. :) Dessuten vil dette henge sammen: bedre støyreduksjon burde gi bedre (opplevd) lyd.

Det skal selvsagt kombineres, og som du sier selv; "...bedre støyreduksjon burde gi bedre (opplevd) lyd".

Om man er villig til å gå for passiv støydemping til fordel for god lydkvalitet var det mitt beste valg noensinne og kjøpe disse:

P5 Headphones - Bowers & Wilkins | B&W Speakers

Deres storebror bwp7 er ENDA bedre både på og holde støy ute, samt enda mer oppløsning i lyden.

Kan nevnes at jeg gikk fra qc15 til bwp5 og har ikke angret en dag i mitt liv :) Jeg har mine qc15 enda men de støver bort i en eller annen skuff :)

KUN ute etter BRA støydemping med helt ok lydkvalitet kjøp qc15
ute etter GOD lydkvalitet og HELT OK støydemping kjøp p5 eller enda bedre, den nye p7

Lykke til i jakten! :)

Haha, kjipt å ha tirsdagsfølelse på en mandag. Dette blir en lang uke...
Er ikke du nordpå? Da kan du jo bare bortforklare det med at det er umulig å holde dagene fra hverandre når sola er oppe hele tiden...

Borsett fra det: Takk for tips! jeg drar og lytter i dag. Jeg mener i morgen.

Fryktelig mye bra innspill her nå, takk for det! Deler av meg blir bare mer og mer forvirret, og saken blir ikke bedre av at jeg nå selv bærer sten til byrden ved å si: Hvorfor snakker ingen om Sennheiser? De har siden jeg var ung (og det er lenge siden...) vært ansett som en kvalitetsleverandør av headsets. Jeg ser at HiFi-klubben har flere kompakte Sennheiser dempingsvarianter til lavere pris enn de hittil nevnte. Siden jeg bare reiser 1 gang i året hvis mulig er gnieren i meg litt skeptisk til 2-3000 kr...

Any thoughts?

Fryktelig mye bra innspill her nå, takk for det! Deler av meg blir bare mer og mer forvirret, og saken blir ikke bedre av at jeg nå selv bærer sten til byrden ved å si: Hvorfor snakker ingen om Sennheiser? De har siden jeg var ung (og det er lenge siden...) vært ansett som en kvalitetsleverandør av headsets. Jeg ser at HiFi-klubben har flere kompakte Sennheiser dempingsvarianter til lavere pris enn de hittil nevnte. Siden jeg bare reiser 1 gang i året hvis mulig er gnieren i meg litt skeptisk til 2-3000 kr...

Any thoughts?

Hvis du flyr en gang i året og trenger støydemping :

76_s.jpg

Er ikke du nordpå? Da kan du jo bare bortforklare det med at det er umulig å holde dagene fra hverandre når sola er oppe hele tiden...

Borsett fra det: Takk for tips! jeg drar og lytter i dag. Jeg mener i morgen.

Tja, siden vi nordpå for det meste ikke jobber er det nok derfor jeg ikke greier å skille dagene:) evig helg!

Skaffer du deg et headset som du liker så er nok sjansen for at du kommer til å bruke det mer en bare på den ene flyturen. Jeg sitter i åpent kontorlandskap og derfor bruker jeg mine QC15 hver dag. Jeg kan ha på radio veldig lavt og fjerne all summing og prating fra kolleger, men forsatt høre hvis noen prater til meg.

Hvis du flyr en gang i året og trenger støydemping :
Hehe...

Nå løper vi vel en risiko her for at tråden endres til en diskusjon om hvem som lager de beste ørepluggene, hvor ørepluggentusiastene anbefaler formstøpte etter egne øreganger, så jeg iler til og presiserer at det ikke er støydemping jeg trenger men naturlig sjelelig dop. Jeg er ikke av dem som tyller i meg gjæret druenektar for å dempe smerten. Men musikk fungerer glitrende!

Tja, siden vi nordpå for det meste ikke jobber er det nok derfor jeg ikke greier å skille dagene:) evig helg!
Dine ord, ikke mine!

Skaffer du deg et headset som du liker så er nok sjansen for at du kommer til å bruke det mer en bare på den ene flyturen. Jeg sitter i åpent kontorlandskap og derfor bruker jeg mine QC15 hver dag. Jeg kan ha på radio veldig lavt og fjerne all summing og prating fra kolleger, men forsatt høre hvis noen prater til meg.
Jeg er ute av stand til å høre musikk og gjøre noe annet samtidig, så det funker nok ikke for meg. Men du satte meg på noe likevel; ved hjernedøde sysler som støvsuging funker det sikkert!

Redigert:
Haha, dårlig spøk fra min side. Men så sitter jeg her å spiser kjøttkaker til lunsj og hever lønn fra edit: et helseforetak i nord:)

Any thoughts?

Ja.

1) Sjekk ut siden til Tyll Hertsens; InnerFidelity.com - egentlig dedikert til Head-Fi.
2) Han har en del reviews, herunder også enkelte støykansellerende hodetelefoner. Se her f. eks. som dekker noen du lurer på: A Comparative Review of High-End Noise Canceling Headphones | InnerFidelity
3) Han har også en video av sine reviews. Her er en du muligens vil finne interessant:

[video=youtube;YDPVryZ773w]http://www.youtube.com/watch?v=YDPVryZ773w[/video]

Sjekk ut siden til Tyll Hertsens
Så bra, takk! Hans klare vinner er jo etter hvert meget omtalte QC15. Det veier opp for at du omtalte dem som ulne, en utrivelig karakteristikk når man snakker lyd. Kombinert med Olandos kr-1299-på-Expert-tips er oppstilling utenfor Experts dør kl. 7 i morgen veldig nærliggende...

Så bra, takk! Hans klare vinner er jo etter hvert meget omtalte QC15. Det veier opp for at du omtalte dem som ulne, en utrivelig karakteristikk når man snakker lyd. Kombinert med Olandos kr-1299-på-Expert-tips er oppstilling utenfor Experts dør kl. 7 i morgen veldig nærliggende...

Men det gjelder kun butikken som nyåpner på forus det tilbudet? eller har jeg lest feil på annonsen? :)