Homage merker

Medlem
27. mars 2013
Sted
Stavanger
Hva mener du er det beste homage merket i verden?
Homage Submariner?
Homage Big Bang?
Homage GMT?
Homage Panerai?
OSV...

Del dine meninger, og kanskje erfaringer?

Redigert:
Potensielt minelagt vepsebol du er på vei til å trampe oppi her nå:) Lovlig, jada, men definitivt omdiskutert.

Jeg fordømmer homage-klokker (dog ikke mennesker som i forvillelse er homage-fans), og avstår fra å svare mer enn dette.

Vel, hva defineres egentlig som homage? Hvor likt må det være for at det skal defineres som homage? Hvor går grensen?

Homage for meg er stjelt design som ikke prøver å være en fake men som spiller godt på utseende den har "lånt"

Ærlig fake blir det vel da.

Homage har jeg ingenting imot. Litt juks er det jo, men ikke heeelt... :)

Denne Helson Skindiveren, som er en hommage til Blancpain Fifty Fathoms, syntes jeg er ganske vellykket!

IMG_5701.jpg

Helt enig i at dette er de viktige spørsmålene. Det er vanskelig å debattere noe dersom man har fullstendig ulike definisjoner.

Jeg synes denne har en balansert tilnærming:

Are Homage Watches Legit? - Gear Patrol

Ja i denne artikkelen kommer jo nettopp denne problematikken godt frem :)

Jeg vil jo tørre å påstå at Seiko SKX007 for eksempel er sterkt inspirert av Rolex Submariner, men er den å regne som en homage? Eller har de her gjort nok mange designendringer til at den står på egne føtter?

Ser ikke på Tudor som homeage.

On topic: Jeg som student har per dags dato ikke råd til de peneste klokkene som er ute på markedet, og innehar derfor en homeage.

Steinhart har mange flotte klokker. Relativt bra kvalitet på urene også.

Fant denne linken...
What
Men kan det kalles en homage når det er samme firma?

Det var vel helst bare en halvdårlig spøk fra min side. :p

Ang. homage, så har vel de aller fleste her på forumet hatt en homageklokke en eller annen gang i løpet av sin "klokkekarriere". Hva som er greit og hva som ikke er greit ift. homager er jo veldig individuelt, og det må være opp til hver enkelt hva de synes er greit.

Jeg (og dette er da kun min personlige mening og slett ikke noen allmenngyldig sannhet) er at det er helt greit med homager av klokker som ikke lenger produseres, og derfor er utenfor prisrekkevidde for de fleste. Eksempler på dette kan f.eks. være MKII sine limited edition-serier eller noen av Steinhart sine, som f.eks. Freccione-homagen. Steinhart sine homager til klokker som finnes på markedet i dag, som f.eks. DSSD synes jeg er mer problematisk.

Fant denne linken...
What
Men kan det kalles en homage når det er samme firma?

Nei, Tudors Submarinere kan ikke kalles homager. Tudor er et eget brand, men som til utpå 90-tallet brukte enkelte deler fra, og i samarbeid med, Rolex (krone, lenke, Oyster-kassen og glass). Rolex' grunnlegger startet Tudor som et rimeligere alternativ til dem som ikke ville eller kunne betale det en Rolex kostet. Dersom et merke setter Rolex' merkenavn på sine klokker uten Rolex' enighet er det en kopi/replica.

For meg bygger klokkeinteressen på:
- kvalitet (eks så er stålet i en Rolex av høyere kvalitet enn alle Seikoene jeg har hatt)
- tekniske løsninger og nyvinninger (JLC, Breguet, Perrelet, Rolex, etc ha et lass av patenter som utvikles for å være best- derav betydningen og viktigheten av inhouse)
- merkevarebygging (Rolex Explorer på Everest og Submariner på James Bond)
- historie (et kombinasjonspunkt av hvordan design, tekniske løsninger, merkevarebygging og tildels eierskap (eks AP) fungerer i markedet over tid)
- design (jeg setter pris på stayer-evnen til godt design, etterhvert liker mange nye TS medlemmer Sub og PAM372, jeg tror det har mer med godt design å gjøre enn saueflokkmentalitet)

En homage blir for meg feil da det er en bevisst snylting på en seriøs aktørs satsing på punktene ovenfor. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe originalen ville jeg heller kjøpt noe annet. Som sagt innledningsvis så fordømmer jeg ikke andres synspunkter på dette, såpass frihet må vi akseptere:) Men jeg ville aldri kjøpt en homage selv og fordømmer således produktene.

En Seiko SKX 007/9 er for meg himmelvid ulik en Sub/GMT i design.
Men om Steinhart er en homage eller ikke? Tja, si det? Jeg kjøper iallefall heller noe annet.

Nei, Tudors Submarinere kan ikke kalles homager. Tudor er et eget brand, men som til utpå 90-tallet brukte enkelte deler fra, og i samarbeid med, Rolex (krone, lenke, Oyster-kassen og glass). Rolex' grunnlegger startet Tudor som et rimeligere alternativ til dem som ikke ville eller kunne betale det en Rolex kostet. Dersom et merke setter Rolex' merkenavn på sine klokker uten Rolex' enighet er det en kopi/replica.

- kvalitet (eks så er stålet i en Rolex av høyere kvalitet enn alle Seikoene jeg har hatt)
- tekniske løsninger og nyvinninger (JLC, Breguet, Perrelet, Rolex, etc ha et lass av patenter som utvikles for å være best- derav betydningen og viktigheten av inhouse)
- historie (et kombinasjonspunkt av hvordan design, tekniske løsninger, merkevarebygging og tildels eierskap (eks AP) fungerer i markedet over tid)
- design (jeg setter pris på stayer-evnen til godt design, etterhvert liker mange nye TS medlemmer Sub og PAM372, jeg tror det har mer med godt design å gjøre enn saueflokkmentalitet)

En homage blir for meg feil da det er en bevisst snylting på en seriøs aktørs satsing på punktene ovenfor. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe originalen ville jeg heller kjøpt noe annet. Som sagt innledningsvis så fordømmer jeg ikke andres synspunkter på dette, såpass frihet må vi akseptere:) Men jeg ville aldri kjøpt en homage selv og fordømmer således produktene.

Men om Steinhart er en homage eller ikke? Tja, si det? Jeg kjøper iallefall heller noe annet.

Men du som ønsker deg Patek kan jo kose deg med denne godbiten... :p Burberry The Britain Leather Strap Watch | Nordstrom

Neida skal ikke kaste mere bensin på bålet ditt :p:p:p

Jeg vil jo tørre å påstå at Seiko SKX007 for eksempel er sterkt inspirert av Rolex Submariner, men er den å regne som en homage? Eller har de her gjort nok mange designendringer til at den står på egne føtter?
Jah, begge har jo sorte skiver med runde markører, sorte dykkerbezeler og kasser i stål?

Med fare for å fornærme deg skikkelig - dette høres mest ut som om du nettopp har sett et bilde av SKX007 for aller første gang med et "lol se Seiko har kopiert en Rolex lol" og er komplett ignorant av Seikos innpå 50 år med produksjon av profesjonelle dykkerur.

Selvfølgelig designes ingenting i et vakuum, men de fleste designelementene i en SKX007 kan føres tilbake til mye eldre Seikoer som minner mindre om Rolex.

Selv synes jeg det er skikkelig morsomt at Seiko klarer å lage pakninger som holder helium ute, mens markedsføringsnissene i Sveits tviholder på heliumventiler for å slippe ut helium som ikke burde kommet inn i kassen i det hele tatt. :D

Skoda er vw homage, vw er Audi homage, men hva er Audi?
Homage er bare tullespråk...

Men du som ønsker deg Patek kan jo kose deg med denne godbiten... :p Burberry The Britain Leather Strap Watch | Nordstrom

Neida skal ikke kaste mere bensin på bålet ditt :p:p:p

Haha! Egentlig et godt eksempel, kanskje ikke på en homage, men på den faktiske verdien til eksempelvis PP/AP. Min første tanke var: den var gyselig! Det syns jeg ennå, men hvorfor? Fordi PP og AP sitt design er bedre eller fordi jeg er biased med PP sin markedsføring over tid, uoppnåelige priser og markedets forgudingen av merket?

PS: Såpass takhøyde for morsomheter og bensinhelling skal det være! Forsøker derfor også å være saklig i min motargumentasjon mot homager:)
PPS: Du har forøvrig en av de beste signaturene her inne!

Selv synes jeg det er skikkelig morsomt at Seiko klarer å lage pakninger som holder helium ute, mens markedsføringsnissene i Sveits tviholder på heliumventiler for å slippe ut helium som ikke burde kommet inn i kassen i det hele tatt. :D

Ingenting klarer å holde helium inne, eller ute over lengre tid. Molekylene er så små at de vil sive inn før eller siden avhengig av hvor lang tid klokken er eksponert.
Tror jeg satser på HRV.;)
Uten at dette er en aktuell problemstilling for særlig mange her inne uansett.:p